کارت قرمز به گرانی سوخت

گروه اقتصادی: نتیجه جلسه 2 ساعته غیرعلنی نمایندگان مجلس قابل پیش‌بینی بود؛ بنزین گران نمی‌شود، کارت سوخت احیا می‌شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، جنجال بنزینی هفته پیش دولتی‌ها موجب شد نمایندگان مجلس با جدیت به دنبال جلوگیری از تکروی دولت در این زمینه باشند. به همین علت در یک اقدام کم‌سابقه در جلسه غیرعلنی مجلس مصوب کردند دولت کاری به قیمت سوخت نداشته باشد. اظهارات نمایندگان بعد از جلسه غیرعلنی نشان می‌دهد چند طرح و ایده برای قیمت سوخت به رای گذاشته شد اما هیچ کدام رای نیاورد. نخستین پیشنهاد همان طرح دولتی‌ها بود، یعنی 60 لیتر سهمیه بنزین با قیمت 1000 تومان و افزایش نرخ تا 2500 تومان که مجلسی‌ها با آن مخالفت کردند. طرح تک‌نرخی ماندن سوخت و افزایش قیمت به 1500 تومان هم رای نیاورد. در نهایت نمایندگان از دولت خواستند کارت سوخت را احیا کند تا قاچاق سوخت کنترل شود و قیمت سوخت گران نشود.
در جلسه دیروز وزرای نفت، اقتصاد و کشور و روسای سازمان برنامه و بودجه و ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا هم حضور داشتند اما نتوانستند نمایندگان را قانع کنند که افزایش نرخ سوخت را تصویب کنند. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنا بر مذاکرات انجام شده مقرر شد کارت‌های سوخت بدون سهمیه‌بندی و با قیمت فعلی (هر لیتر هزار تومان) به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت احیا شود. بهروز نعمتی افزود: در این جلسه موضوعات مهم اقتصادی از جمله اصلاح ساختار بودجه مطرح شد که قرار بود توسط دولت انجام شود. آقای نوبخت سناریوهای مختلفی را بیان‌ کرد و در نهایت قرار شد کمیته‌ مشترکی با مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و روی سناریوها کار مشترکی شود تا در مهلت زمانی 4 ماهه کار انجام شود. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در ‌عین ‌حال ادامه‌ داد: بحث دیگر مربوط به موضوع افزایش قیمت بنزین بود که سناریوهای مختلفی مطرح شد و در نهایت جمع‌بندی مجلس شورای اسلامی این بود که افزایش قیمت بنزین نخواهیم نداشت و بنزین هزار تومانی همچون گذشته عرضه می‌شود. برای این کار باید ساماندهی مورد نیاز برای عرضه سوخت و اقدامات لازم برای جلوگیری از قاچاق سوخت انجام شود. در این‌ راستا قرار شد کارت‌های سوخت احیا شود و دولت هم همکارهای  لازم را انجام دهد.
نعمتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد: قرار شد اگر مشکلاتی وجود دارد، دولت ساماندهی لازم را انجام دهد. موضوع مهم دیگر درباره گسترش مراکز CNG در کشور بود، بویژه برای ناوگان‌های خصوصی و اتوبوسرانی که هر چقدر بتوانیم آنها را گسترش دهیم، از میزان مصرف بیهوده هم جلوگیری به عمل می‌آید.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احیای کارت سوخت برای سهمیه‌بندی بنزین است، توضیح داد: هیچ گونه افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و کارت سوخت هم فقط برای ساماندهی است، لذا مصرف بنزین سقفی ندارد، یعنی ممکن است فردی در ماه ۹۰ لیتر یا دیگری ۳۰ لیتر مصرف داشته باشد. این کار یعنی احیای کارت سوخت فقط برای ساماندهی و جلوگیری از قاچاق سوخت است. این تصمیم همدلی مجلس شورای اسلامی و دولت بود که ان‌شاء‌الله پایدار خواهد ماند.
رأی منفی ۱۶۸ نماینده به افزایش قیمت بنزین
عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز درباره جلسه دیروز گفت: در نشست غیرعلنی پیشنهاد قیمت یکسان ۱۵۰۰ تومان با ۱۰۲ رای موافق و ۱۲۷ رای مخالف رد شد و در نهایت پیشنهاد ادامه وضعیت موجود با ۱۴۵ رای موافق و ۷۷ رای مخالف نمایندگان مواجه شد. سیده‌حمیده زرآبادی با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی که درباره قیمت بنزین تشکیل شده بود، بیان کرد: در این جلسه با افزایش قیمت بنزین مخالفت شد. در این جلسه استفاده از کارت‌های سوخت الزامی و دولت مکلف به تقویت جایگاه‌های CNG در کشور شد. زرآبادی همچنین اضافه کرد: در این جلسه 3 طرح به رای گذاشته شد که نخستین پیشنهاد سهمیه‌بندی به صورت ۶۰ لیتر در ماه به قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ تومان و سهمیه آزاد ۲۵۰۰ تومان بود که با ۵۷ رای موافق و ۱۶۸ رای مخالف رد شد.
نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: همچنین پیشنهاد قیمت یکسان ۱۵۰۰ تومان هم با ۱۰۲رای موافق و ۱۲۷ رای مخالف رد شد و در نهایت پیشنهاد ادامه وضعیت موجود ۱۴۵رای مثبت گرفت.
لاریجانی: مجلس مخالف گرانی سوخت است
رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه دیروز گفت: دولت با روش‌های دیگر به‌دنبال جلوگیری از قاچاق سوخت باشد که همین کارت سوخت می‌تواند کمک کند. علی لاریجانی افزود: مجلس در شرایط فعلی چندان موافق افزایش قیمت بنزین نیست و در این جلسه این نظر به دولت منعکس شد.
اظهارات زنگنه بعد از مصوبه مجلس
وزیر نفت بعد از جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کرد: اطلاعی ندارم که آیا امکان افزایش مجدد قیمت سوخت وجود دارد یا خیر. بیژن زنگنه در گفت‌وگو با خانه ملت، به موضوع قیمت و سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرد و گفت: دولت در این باره هیچ مصوبه‌ای نداشته اما برخی با شایعات برای کشور مشکل ایجاد کردند، در حالی که وزارت نفت هیچ تصمیمی درباره افزایش قیمت بنزین نداشته است. وی درباره بازداشت سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌مدت ۲۴ ساعت هم گفت: اگر واقعاً تخلفی انجام شده باشد ما نیز برخورد خواهیم کرد. وزیر نفت با بیان اینکه رسانه‌ها در مقابل انتشار اخبار خود، آن هم به صورت قطعی مسؤول هستند، تصریح کرد: اطلاعی از امکان افزایش قیمت بنزین ندارم؛ در این زمینه دولت باید تصمیم‌گیری کند. وزیر نفت در حالی ناشیانه می‌خواهد هرج و مرج بنزینی هفته گذشته را به رسانه‌ها نسبت دهد که منبع خبر مذکور یکی از مدیران زیرمجموعه وزارت نفت بوده و از طرفی دولتی‌ها حتی در جلسه دیروز مجلس نشان دادند بی‌میل به سهمیه‌بندی و گرانی بنزین نیستند. تلاش دولتی‌ها برای نشان دادن این موضوع که مخالف گرانی بنزین هستند بی‌فایده است و مصوبه مجلس موجب شد تیر دولت برای سهمیه‌بندی به سنگ بخورد؛ مصوبه‌ای که موجب می‌شود حداقل تا تغییر ساختار بودجه‌ای و اقتصادی کشور گرانی بنزین متوقف شود.