تصمیم مجلس درباره بنزین؛ احیای کارت سوخت بدون افزایش قیمت و سهمیه‌بندی


مجلس شورای اسلامی دیروز کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. پس از اتمام جلسه غیرعلنی، جلسه علنی مجلس آغاز شد و علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور، در تشریح جلسه غیرعلنی گفت: در شرایط فعلی اکثریت مجلس چندان موافق با سهمیه‌بندی بنزین نبود و این نظر به دولت منعکس شد.
رئیس‌مجلس اظهار داشت: در شرایط کنونی مؤثرترین راهکارها برای کاهش مصرف سوخت، استفاده فراگیر از سوخت CNG در شبکه حمل‌ونقل عمومی و خصوصی است و این موضوع جزو مطالب و پیشنهادات نمایندگان در جلسه غیرعلنی امروز مجلس بود از این‌رو وزارت نفت باید از این مسئله حمایت کند.
وی با اشاره به اینکه درباره موضوع بنزین در این جلسه مباحث مفصلی مطرح شد، گفت: یکی از این مباحث آن بود که سیستم کارتی روی بنزین اعمال شود.
لاریجانی با بیان اینکه سیستم ارائه بنزین از طریق کارت سوخت قطعاً درست است و مجلس از آن حمایت می‌کند، ادامه داد: همچنین درباره بحث سهمیه‌بندی بنزین نظر مجلس بر این نبود که قیمت بنزین افزایش پیدا کند و اکثریت مجلس موافق این فرآیند نبودند و نظر مجلس به دولت منعکس شد.


وی با اشاره به اینکه همچنین در این جلسه درباره مسائل مهم کشور و ابعاد موضوعات اقتصادی بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت، تصریح کرد: در این جلسه سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و کشور مباحثی داشتند و نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌ها هم در این زمینه مباحث خود را مطرح کردند.
رئیس‌مجلس گفت: همچنین مقرر شد که اصلاحات ساختاری در بودجه کشور مدنظر قرار گیرد و در زمینه ارائه نیازهای اساسی مردم به گونه‌ای عمل شود که یارانه‌ها به درستی به دست مردم برسد.
لازم به ذکر است که در پایان جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی مجمع نمایندگان همدان در پیامی از سردار ‌اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی بابت برخورد قاطع و مجازات قاتل طلبه همدانی تشکر کردند.
اصرار دولت و مخالفت مجلس
محمدرضا صباغیان نماینده بافق نیز درخصوص جزئیات جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی، رحمانی فضلی وزیر کشور، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و زنگنه وزیر نفت سخنرانی کردند.
وی با بیان اینکه بیشتر صحبت‌های وزرا درخصوص سهمیه‌بندی بنزین بود، اظهار داشت: نوبخت نیز گزارشی از وضعیت تحقق بودجه سال ۹۸ ارائه داد.
همچنین یک نماینده مجلس در گفت‌وگو به خبرگزاری مهر گفته است: دولت در جلسه غیرعلنی اصرار بر سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین داشته و نمایندگان به شدت با این موضوع در شرایط اقتصادی موجود مخالف بودند.
چهار مرحله رأی‌گیری در جلسه غیرعلنی
احمد علیرضا بیگی نیز درخصوص جزئیات جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی، دولت خواستار افزایش قیمت بنزین بود و حتی با دو نرخی شدن بنزین نیز مخالفت می‌کرد. دولت خواستار جبران جدی کسری بودجه خود از محل افزایش قیمت بنزین بود که مجلس با این امر مخالفت کرد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: چهار مرحله رأی‌گیری در جلسه غیرعلنی انجام شد؛ در ابتدا افزایش قیمت بنزین به میزان ۱/۵۰۰ تومان به رأی نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان مخالفت کردند. پس از آن، احیای کارت سوخت به رأی نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان موافقت کردند. سپس سهمیه‌بندی بنزین به رأی نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با سهمیه‌بندی بنزین نیز مخالفت کردند.
وی تصریح کرد: در پایان، توسعه استفاده از CNG به رأی نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با این سازوکار نیز موافقت کردند. مقرر شد دولت ساختار خودروها را از بنزین به CNG تغییر دهد تا از این محل، روزانه ۲۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.
کارت سوخت برای ساماندهی؛
نه افزایش و نه سهمیه‌بندی
بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس نیز در جمع خبرنگاران درباره مسائل مطرح شده در جلسه غیرعلنی صبح دیروز گفت: در این جلسه موضوعات مهم اقتصادی از جمله اصلاح ساختار بودجه که قرار است دولت انجام دهد، مسائلی مطرح شد و نوبخت سناریوهای مختلفی درباره این موضوع مطرح کرد و قرار شد کمیته مشترکی با مجلس تشکیل شود و این سناریوها مورد بررسی بیشتری قرار گیرد تا در این مدت زمانی ۴ ماهه‌ای که قرار شده اصلاحات بودجه صورت گیرد، این مسئله عملیاتی شود.
وی در ادامه گفت: برای آنکه ساماندهی لازم برای سوخت و همچنین جلوگیری از قاچاق آن صورت گیرد، قرار شد کارت‌های سوخت احیا شود و دولت ساماندهی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد. همچنین درخصوص گسترش مراکز CNG در کشور از سوی دولت به ویژه برای ناوگان‌های خصوصی و تاکسی‌ها مباحثی مطرح شد تا از این طریق میزان مصرف بنزین را کاهش دهیم.
نعمتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احیای کارت سوخت برای سهمیه بندی بنزین است، گفت: هیچگونه افزایش قیمتی صورت نخواهد گرفت و کارت سوخت صرفاً برای ساماندهی است و برای افزایش قیمت نیست و همچنین مصرف بنزین سقفی ندارد. به این معنا که ممکن است فردی در ماه ۹۰ لیتر و فرد دیگری ۳۰ لیتر بنزین مصرف کند و احیای کارت سوخت صرفاً برای جلوگیری از قاچاق سوخت است.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بر این اساس تا پایان سال شاهد افزایش قیمت بنزین نخواهیم بود؟ تصریح کرد: این مسئله تصمیم مجلس و دولت است و ان‌شاءالله این تصمیم پایدار خواهد بود و تا پایان سال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.
مدیریت باندی و رانتی در مسیر خیانت به کشور
امیر خجسته، نماینده مردم همدان ضمن ‌اشاره به موضوع برجام که جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در آن پایبن بود، عنوان کرد: این در حالی است که آمریکا از آن خارج شد و نقض کرد و سایر اعضا که دم از تعهد به مفاد برجام را می‌زد به تعهدات خود عمل نمی‌کنند لذا تمام دستگاه‌های مملکت باید برنامه کارشناسی داشته باشند تا از برجام خارج شویم.
خجسته در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی امروز با قدرت در مقابل آمریکا خواهد ایستاد، اظهار داشت: باید خروج از برجام و غنی‌سازی اورانیوم در آینده نزدیک را در دستور کار داشته باشیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به وضعیت معیشتی مردم بیان داشت: فشار سنگینی روی دوش مردم است در حالی که هر روز یک اتفاق برای جامعه رخ می‌دهد از بنزین و دلار گرفته تا پیاز افزایش قیمت یافته که نشان‌گر این است که دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که این وضعیت را ایجاد می‌کند.
وی افزود: مردم خواستار شنیده شدن صدای مظلومانه آنها از سوی مسئولان کشور هستند چرا که اتفاقات بسیاری همچون انبار شدن شکر را شاهدیم که بعد از چند روز باعث افزایش قیمت این کالا می‌شود در حالی که تیم اقتصادی دولت با اندکی برنامه‌ریزی باید بتواند این وضعیت را کنترل کند و این حق مردم نیست که به هر شکلی عمل شود.
خجسته در ادامه با ابراز تأسف از مدیریت بازار توسط دلالان، ابراز داشت: نیاز مردم تولید داخلی است و نیاز نیست از خارج از کشور وارد کنیم چنانچه گوسفندهای داخلی صادر می‌شود اما به خاطر کمبود گوشت باید گوسفند از خارج از کشور وارد کنیم که تمام این اتفاقات توطئه است.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید نرخ‌گذاری تعیین تکلیف شود چرا که همه اقلام و اجناس داخل کشور است و در حال حاضر در فصل گندم قرار داریم که دولت برای آن قیمت گذاشته اما دلالان بر آن مدیریت کردند و گندم را حدود کیلویی 5 هزار تومان می‌خرند و به خارج از کشور می‌فرستند که ممکن است در آینده ما را به نان نیازمند کند و این مدیریت باندی و رانتی قرار است با انتقال نیازهای اولیه کشور به خارج، ما را زمین‌گیر کند.
سایر اخبار این روزنامه
امروز تنها راه غلبه بر شیاطین و کفار ایستادگی است فردا به جای اولتیماتوم دست به عمل متقابل بزنید آدرس اشتباه ندهید جنگ جای دیگری است (یادداشت روز) اخبار ویژه افسارگسیختگی پراید و تن ماهی و ماکارونی و... محصول خروج آمریکا از برجام یا بی‌تدبیری مسئولان؟! تصمیم مجلس درباره بنزین؛ احیای کارت سوخت بدون افزایش قیمت و سهمیه‌بندی مقاومت، پوزه اسرائیل را به خاک مالید نتانیاهو به آتش‌بس پناه برد برای غلبه بر تحریم نباید منتظر عوامل خارجی باشیم دستگاه‌های دولتی نظارت بر قیمت‌ها را پیش از ورود دستگاه قضایی انجام دهند ۱۰۰۰ بسته لوازم خانگی ایرانی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به سیل‌زدگان مازندرانی اهدا شد رونمایی از دستاوردهای جدید ارتش از سامانه هدایت لیزری تا نیروگاه خورشیدی خالی‌بندی بولتون با خبر سوخته برای ارعاب ایران با ما در فضای مجازی همراه باشید افسارگسیختگی پراید و تن ماهی و ماکارونی و... محصول خروج آمریکا از برجام یا بی‌تدبیری مسئولان؟! افسارگسیختگی پراید و تن ماهی و ماکارونی و... محصول خروج آمریکا از برجام یا بی‌تدبیری مسئولان؟!