اخبار ویژه


چرا دولت همیشه تأخیر فاز دارد؟
یک مقام نزدیک به هیئت نظارت بر برجام به ایسنا گفت: «احتمالا دکتر روحانی چهارشنبه برنامه‌های مرحله‌ای برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام را اعلام خواهد کرد».
یک بار دیگر بخوانید؛ «برنامه‌های مرحله‌ای برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام»! مخاطب تصور می‌کند آمریکا همین دیروز یا پریروز از برجام خارج شده و حالا آقای روحانی می‌خواهد واکنش متقابل و بهنگام نشان دهد! اما واقعیت این است که یک سال از پیمان شکنی آمریکا و سپس اروپا می‌گذرد.
آقای روحانی شب 18 اردیبهشت 97 بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام خارج شد و در حالی که همه منتظر اقدام بازدارنده و موثر بودند، گفت «شر یک مزاحم از برجام کم شد». همین و تمام! بعد از آن هم با وجود توقف همه تعهدات ضد تحریمی اروپا، دولت روحانی به انجام یکطرفه تعهدات ادامه داده است. این مثل این است که کارگری بی‌اجر و مزد بیگاری بکشد.


چگونه ادعا شد «شر یک مزاحم از سر برجام کم شد»؛ در حالی که روحانی گفته بود «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست و بستن با کدخدا راحت‌تر است»؟ همین پریروز زمانی نیا از اعضای تیم مذاکرات روحانی تصریح کرده «طرف اصلی ما آمریکا بود و حتی اروپایی‌ها خرده می‌گرفتند که مذاکرات خود را باآمریکا تمام کرده‌اید و اکنون از ما می‌خواهید آن را تایید کنید... اروپا از برجام حمایت می‌کند اما در عمل کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد. اروپایی‌ها متوجه شدند گروگان هستند و برای استقلال تلاش می‌کنند اما این موضوع 50 - 60 سال طول می‌کشد».
چرا دولت دچار اختلال در درک به هنگام مسائل و واکنش به وقت است؟ چرا یک سال معطل و علاف اروپا ماندند و در مقابل بازگشت تحریم‌ها حالت کرختی و بی‌واکنشی به خود گرفتند؟ و چرا تازه می‌گویند می‌خواهند به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دهند؟ آیا این واکنش، واقعی و موثر و قاطع است یا صرفا برای ساکت کردن مردم و صاحب نظران و مجلس که از بی‌عملی دولت شاکی هستند؟ واکنش واقعی، توقف همه تعهدات در مقابل توقف همه تعهدات ضد تحریمی آمریکا و اروپاست.جعفرزاده: مردم دولت و مجلس را با هم مقصر می‌دانند
یک نماینده حامی دولت می‌گوید دولت به‌هم ریخته و ناکارآمد است اما باید کمک کنیم و دولت را در این دو سال باقی‌‌مانده تا پایان عمر خود سرپا نگه‌ داریم.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی که از حامیان دولت به شمار می‌رود، به روزنامه آرمان گفت: مردم فکر می‌کنند که اساساً رها شده‌اند و هرچه قول، فعل و وعده داده می‌شود مردم نتیجه عکس آن را می‌بینند در برخی از بخش‌ها که دیگر زبان‌ها تقریباً قفل است. در توزیع اقلام اساسی مثل گوشت آن اتفاقات تلخ افتاد، در بحث سقوط ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار و از همه بدتر بحث خودرو که اصلاً جای هیچ‌گونه توجیهی ندارد.
همه اینها موجبات این را فراهم آورده که مردم ناراحت باشند و همه را مقصر بدانند. یعنی این‌طور نیست که دولتی‌ها بگویند مجلس و مجلس بگوید دولت و به این‌طریق توپ را در زمین یکدیگر بیندازند. مردم کل مجموعه‌ها را با هم مقصر می‌دانند.
وی در پاسخ این سوال «برخی شرایط فعلی و مشکلات به‌وجود آمده را ناشی از برخی ضعف عملکردها در مجموعه دولت می‌دانند؛ نمایندگان در این موضوعات ورود نکرده یا وزرای موردنظر را برای پاسخگویی نخواسته‌اند؟» گفت: چرا؛ اما همیشه که نمی‌توان فراخوان داد. زمانی‌که خانه‌ای خراب می‌شود، چفت و بست می‌زنند و مانع از تخریب آن می‌شوند تا نگهداری شود. حال دولت را باید دو سال کمک کنیم که بماند؛ اگر ما دعوا راه بیندازیم و داستان را تشدید کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ خود دولت که مقداری به‌هم‌ریخته به‌نظر می‌رسد، دوتا هم ما به فک چپ و راست و شکمش بزنیم، چیزی از دولت باقی نمی‌ماند. لذا باید با همین توپ و تشر، نصیحت، توصیه و اصرار و الزام تلاش کنیم تا دولت را به انحای مختلف سرپا نگه داریم. من هم قبول دارم که دولت در برخی موارد وارفته و در مواردی به‌هم ریخته است. خیلی از وزرای دولت بریده‌اند و فکر می‌کنم اگر اجازه بدهند که هرکس می‌خواهد استعفا بدهد قول می‌دهم حداقل سه یا چهارنفر دست به قلم نشسته‌اند و فقط رویشان نمی‌شود استعفا دهند. چون برخی از وزرا فکر می‌کردند که با گل و بلبل می‌خواهند ریاست کنند و نمی‌دانستند که موضوع چقدر جدی، مهم و حساس است و باید مدیریت‌شان را چنین روزهایی نشان دهند. حداقل دو دستگاهی که مطلعم تعطیلند و کاری انجام نمی‌دهند.
این نماینده حامی دولت افزود: شاید اکنون مقداری دیر باشد و یعنی شاید خانه‌تکانی به صلاح نبوده یا امکان‌پذیر نباشد، اما لازم این است که دولت اگر می‌بیند جایی عملاً تعطیل شده و کارایی ندارد، با قاطعیت تغییرات را اعمال کند.
برخی از وزارتخانه‌ها رو به تعطیلی می‌روند. عرض کردم دولت در این شرایط حساس اقتصادی باید تصمیمات شجاعانه و انقلابی بگیرد، اما شاید با عرض پوزش و به‌رغم میل باطنی باید بگویم که این دولت نشان نداده که در مقاطع سخت توان تصمیم‌گیری شجاعانه را دارد.
ایمن‌آبادی درباره گرانی‌ها و نارضایتی مردم از دولت و اینکه چرا مجلس ورود نکرده، گفت: چرا ما به قدر لازم در این مسائل ورود کرده و تذکرات لازم را داده‌ایم، اما زمانی که دانش‌آموزی درس نمی‌خواند چقدر می‌توان او را تنبیه کرد، توضیح خواست و تشر زد؟ من هنوز اعتقاد دارم که ما اگر مدیران قدرتمند و شجاع می‌داشتیم چند شوک اقتصادی جالب می‌داد و می‌توانست شرایط را تغییر دهد.روحانی، مشاوران لیبرال را کنار بگذارد و به اقتصاد مقاومتی عمل‌کند
استاد دانشگاه اوزنا بروک آلمان گفت نسخه‌های لیبرال، دست و پا زدن اقتصاد در چنگ اختاپوسی دلار است و باید اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.
دکتر محسن مسرت در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: اینکه اقتصاد ایران از هر جهت کاملا ضربه‌پذیر شده و اکنون در چنگ اختاپوسی دلار دست و پا می‌زند، نتیجه نسخه‌های نئولیبرالی به اصطلاح بازار آزاد در تجارت خارجی بوده است.
وی می‌افزاید: این سیاست‌ها زدودن کلیه ریشه‌های مقاومتی از اقتصاد ایران بوده و آن را خلع سلاح نموده است. این‌طور به نظر می‌رسد که دولت روحانی حتی قدرت شنوایی خود را هم از دست داده است. به نظر من تغییر، سیاست‌های اقتصادی به طرف ساختار اقتصاد مقاومتی احتیاج به نوعی اجماع و تحول ساختاری درونی داشته باشد. پیش‌شرط موفقیت این راهبرد زدودن کلیه روزنه‌های فساد اقتصادی است که می‌تواند هر اقدام خود به خود مثبت را هم به عکس خود تبدیل کند. پیش‌شرط دیگر ساختن اقتصاد مقاومتی این است که مشاورین نئولیبرال دولت کنار گذاشته شوند. عقل سلیم اقتصادی درست در این شرایط بحرانی فقط می‌تواند به این نتیجه برسد که ایران به تقویت تولید داخلی و استفاده از کلیه منابع طبیعی و انسانی خود در این راه احتیاج دارد اما همان‌طور که گفتم این کار بدون تجدیدنظر جدی و اجماع داخلی انجام‌پذیر نمی‌باشد. المانیتور: ایران در مقابل آمریکا عقب نمی‌نشیند
یک رسانه آمریکایی تاکید کرد اقدامات و فشارهای کاخ سفید منجر به عقب نشینی ایران نخواهد شد و سپاه پاسداران آماده است تا ماشه را بچکاند.
المانیتور با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا مبنی بر تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران و تشدید تحریم‌های نفتی ایران نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران، 22 آوریل سردار حسین سلامی را به عنوان رئیس جدید سپاه پاسداران منصوب کرد. در دوران فرماندهی سرلشگر جعفری، سردار سلامی در سمت معاونت نقش پررنگی در افزایش توان این نیروها ایفا نمود و حالا انتصاب او به فرماندهی، گام مهمی است.
سردار جعفری به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مهمی در حلقه تصمیم‌گیری ارشد این نیروها ایفا کردند. او طی دوران ریاست خود این نیروها را با اطلاعات بیشماری از پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های ظریف ساختار سازمان مجهز کرد.
با  این حال فرمانده جدید این نیروها نیز در مقایسه با سلف خود شخصیت رسانه‌ای‌تری است، که اثبات آن حضور متعدد وی در تلویزیون است. او طی این مصاحبه‌ها مواضع سختی هم علیه دشمنان گرفته است. در موارد مختلف، او به اسرائیل هشدار داده که اگر اشتباهی مرتکب شوند بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد. اگر چه که او هرگز درباره جنگ پیشگیرانه ایران با اسرائیل صحبت نکرده، اما در عین حال بیان نموده که ایران به شدت به هر گونه تجاوز واکنش نشان خواهد داد.
فرمانده جدید سپاه اخیرا در اواخر ماه ژانویه، به اسرائیل اخطار داد که جنگ احتمالی در منطقه منجر به نابودی فوری آن خواهد شد به طوری که حتی آمریکا هم فرصتی برای نجات‌اش نداشته باشد. او در مصاحبه تلویزیونی بهمن‌ماه خود گفت: ما به اسرائیل هشدار می‌دهیم تا مرتکب اشتباه نشوند که اگر این پیام را نادیده بگیرند قطعا از صفحه روزگار محو خواهند شد.
او در ماه ژانویه نیز طی یک سخنرانی هزینه‌های نظامی آمریکا در منطقه را مورد سوال قرار داد و گفت: «آنها 7 تریلیون دلار هزینه کردند، اما فایده‌ای نداشت، به گفته او، حضور پررنگ آمریکا در غرب آسیا به طور مشخصی توضیح می‌دهد که چرا به نظر او، 40 میلیون آمریکایی زیر خط فقر، هستند». وی همچنین ادعا کرده که خروج ایالات متحده از سوریه نشان دهنده این است که ارتش آمریکا ضعیف و «بیمار» است.
گرچه ایران به دنبال درگیری نظامی نمی‌باشد، اما داشتن نگرش مثبت در مورد آینده روابط ایالات متحده و ایران همچنان سخت است. ایران آماده است تا حتی اگر لازم شد ماشه را هم بچکاند. تهدیدات و اقدامات آمریکا مانند قرار دادن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی، نه تنها موجب عقب‌نشینی تهران نمی‌شود، بلکه حتی آن‌ها برای یک جنگ تمام‌عیار آماده هم هستند.
با این حال انتصاب جدید نمی‌تواند یک تغییر عمده سیاسی باشد چرا که سردار سلامی طی این سال‌ها نه تنها در سپاه پاسداران حضور داشته که حتی دومین مقام نظامی در کنار سردار جعفری بوده، بنابراین انتخاب او به فرماندهی ثابت می‌کند که تغییر اساسی در استراتژی رهبری سپاه، امری بعید است.فرانس‌پرس: پهپادهای جنگی و اطلاعاتی ایران ناوهای آمریکا را رصد می‌کنند
خبرگزاری فرانسه در گزارشی تصریح کرد ناوهای آمریکا در خلیج فارس تحت رصد پهپادهای سپاه پاسداران ایران است.
فرانس‌پرس با اشاره به انتشار تصاویر پهپاد سپاه از ناوگان جنگی آمریکا به‌ویژه ناو هواپیمابر این کشور در آب‌های خلیج فارس، گزارشی با عنوان جاسوسی پهپاد سپاه پاسداران ایران از ناوهای جنگی آمریکا، منتشر کرد.
این گزارش تصریح می‌کند: در تصاویر ویدیویی منتشر شده یک پهپاد که بر روی بال‌هایش به خط فارسی و لاتین نام ابابیل سه نوشته شده بود، دیده می‌شود.
این پهپاد از پایگاهی بیابانی نزدیک دریا، به پرواز در می‌آید و پس از گذر از فراز یک ناو اسکورت، از بالای یک ناو هواپیمابر می‌گذرد که هواپیماهای جنگنده روی عرشه آن متوقف شده‌اند.
نیروی دریایی سپاه از همه تحرکات نیروهای تروریست آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس آگاهی دارد و از نزدیک و به‌دقت آنها را رصد می‌کند.
فرانس‌پرس نوشت: ابابیل در قرآن به‌گونه‌ای پرنده جادویی گفته شده که از شهر مقدس مکه در عربستان سعودی با پرتاب سنگ در برابر تهاجم و تجاوز ارتش فیل‌های یک پادشاه، محافظت کرده‌اند.
این ویدیو سه هفته پس از آن منتشر می‌شود که ایالات متحده، سپاه را سازمان تروریستی خارجی دانست و نام آن را به فهرست سیاه (تحریم‌های) خود افزود. تهران نیز به سرعت با تروریست‌خواندن نیروهای نظامی آمریکا، با این اقدام واشنگتن مقابله به‌مثل کرد. سپاه یک‌ نیروی نظامی عقیدتی است که به موازات ارتش منظم ایران فعالیت می‌کند و نیروی دریایی آن مسئول دفاع و حفظ امنیت خلیج فارس شامل تنگه راهبردی هرمز است.
سایر اخبار این روزنامه
امروز تنها راه غلبه بر شیاطین و کفار ایستادگی است فردا به جای اولتیماتوم دست به عمل متقابل بزنید آدرس اشتباه ندهید جنگ جای دیگری است (یادداشت روز) اخبار ویژه افسارگسیختگی پراید و تن ماهی و ماکارونی و... محصول خروج آمریکا از برجام یا بی‌تدبیری مسئولان؟! تصمیم مجلس درباره بنزین؛ احیای کارت سوخت بدون افزایش قیمت و سهمیه‌بندی مقاومت، پوزه اسرائیل را به خاک مالید نتانیاهو به آتش‌بس پناه برد برای غلبه بر تحریم نباید منتظر عوامل خارجی باشیم دستگاه‌های دولتی نظارت بر قیمت‌ها را پیش از ورود دستگاه قضایی انجام دهند ۱۰۰۰ بسته لوازم خانگی ایرانی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به سیل‌زدگان مازندرانی اهدا شد رونمایی از دستاوردهای جدید ارتش از سامانه هدایت لیزری تا نیروگاه خورشیدی خالی‌بندی بولتون با خبر سوخته برای ارعاب ایران با ما در فضای مجازی همراه باشید افسارگسیختگی پراید و تن ماهی و ماکارونی و... محصول خروج آمریکا از برجام یا بی‌تدبیری مسئولان؟! افسارگسیختگی پراید و تن ماهی و ماکارونی و... محصول خروج آمریکا از برجام یا بی‌تدبیری مسئولان؟!