این هنرمندان پول‌ساز

  گروه ادب و هنر  -حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز لندن در اولین روز ماه می 2019 یعنی 11 اردیبهشت، به کار خود پایان داد. در این دوره از حراج 23 اثر از 17 هنرمند ایرانی چکش خورد، 13 اثر از هنرمندان ایران به فروش رفت و 40 درصد رقم حراج را به خود اختصاص داد. در میان آثار هنرمندانی از کشورهای مختلف مانند مصر، لبنان، سوریه، عراق، سودان و ... سهراب سپهری شگفتی‌ساز این حراج بود و با فروش 187 هزار و 562 پوندی(حدود سه میلیارد و 700 میلیون تومان) اثری از او، رکورد این حراج بزرگ زده شد و قرار گرفتن آثار بهجت صدر، ایمان بعلبکی، پرویز تناولی و محمد احصایی تا رتبه ششم گران‌ترین آثار به فروش رفته این حراج، این شگفتی بزرگ را کامل کرد. هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی ایران، خیلی وقت است که از قالب یک هنرمند داخلی به چهره‌هایی بین‌المللی تبدیل شده‌اند و آثارشان در حد و اندازه هنرمندهای بین‌المللی ظاهر می‌شود.
 
سهراب سپهری
آثار سهراب سپهری در اولین دوره حراج تهران با 190 میلیون تومان، در دوره دوم با یک میلیارد و 260 میلیون تومان، در چهارمین دوره با 2 میلیارد و 400 میلیون تومان، در هفتمین دوره با چهار میلیارد و 300 میلیون تومان و در نهمین دوره با پنج میلیارد و 100 میلیون تومان رکورددار فروش شد. به تازگی هم یکی از آثار سهراب سپهری از مجموعه «تنه درختان» توانست با فروش 187 هزار و 562 پوندی در رتبه نخست حراج خاورمیانه بونامز لندن قرار گیرد.
منیر فرمانفرماییان
منیر شاهرودی فرمانفرماییان، نقاش فقید ایرانی با آثار منحصر به فردش، صدرنشین فروش آثار هنرمندان زن ایرانی است. او با 12 اثر در شش دوره حراج تهران حضور داشته که فروش 11 میلیارد و 684 میلیون تومانی را برای او به همراه داشته است. فرمانفرماییان در حراج‌های خارجی هم رکورددار بوده است از جمله در حراج کریستیز لندن که اثری از او 150 هزار پوند فروخته شد. اثر دیگر او در حراج ساتبیز لندن هم به فروشِ 187 هزار و 500 پوندی رسید. 
حسین زنده رودی
حسین زنده‌رودی، نقاش معاصر ایرانی و از پیشگامان هنر «نقاشی‌خط» است و آثارش در حراج‌های داخلی و خارجی رکورددار بوده است. تابلوی نقاشی‌خط «چهارباغ» اثر این هنرمند در چهارمین حراج کریستیز دبی به مبلغ یک میلیون و 600 هزار دلار فروخته شد و رکورددار گران‌ترین تابلوی نقاشی مدرن در تاریخ نقاشی ایران است. او همچنین در بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه توانست رتبه سوم گران‌قیمت‌ترین اثر را با رقم 212 هزار و 500 دلار به دست آورد.
پرویز تناولی
پرویز تناولی، نقاش و مجسمه‌ساز از دیگر هنرمندان تجسمی رکورددار است. او از سال 2008 تا 2019 رکورددار بالاترین فروش حراج کریستیز خاورمیانه بوده است و در آخرین دوره این حراج، یک مجسمه از مجموعه «شاعر و قفس» او 200 هزار دلار به فروش رسید و عنوان چهارمین اثر گران قیمت این دوره را از آن خود کرد. همچنین اثر «پرسپولیس» تناولی در حراج کریستیز دبی به مبلغ دو میلیون و 841 هزار دلار فروش رفت و گفته می‌شود رکورددار این حراج است.
 


درباره حراج بونامز
حراج بونامز یک خانه حراج خصوصی انگلیسی است که 226 سال پیش تشکیل شد. این حراج در کنار حراج ساتبیز و کریستیز، یکی از سه حراج بزرگ دنیاست که مبنای کار خود را فروش آثار هنری قرار داده است. دو دفتر اصلی این حراج در لندن است و 25 نمایندگی در کشورهای مختلف دنیا دارد. ۱۶ سال پیش بونامز یک حراجی کوچک‌تر را به نام ترفیلد که در ۱۸۶۵ تاسیس شده بود، خرید و فعالیت‌های خود را توسعه داد.