وزیر کار اعلام کرد: اعمال افزایش 36.5 درصدی حقوق بازنشستگی کارگری از اردیبهشت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش 36.5 درصدی حقوق بازنشستگان کارگری تصویب شد که اردیبهشت ماه ازسوی سازمان تامین اجتماعی کشور اعمال می‌شود.
به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری در سمینار یک روزه «نقش سرمایه انسانی و رونق تولید» افزود: در پی جلسه با کارشناسان، جامعه کارگری و کارفرمایان برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران برای یک سال 36.5 درصد حداقل دستمزد کارگری در کشور افزایش یافت که تصمیم بی‌سابقه‌ای بود؛ البته می‌دانیم که همچنان فاصله معیشت یک خانواده 3.3 نفره در تفاهم کارگر و کارفرما و حداقل دستمزدی که ما تعیین کرده ایم، فاصله قابل ملاحظه‌ای است.
وی توجه به معیشت کارگران را یکی از اصول کار دانست و ادامه داد: معیشت کارگری باید مورد توجه دولت، قانونگذاران و تصمیم گیران قرار گیرد و ما تلاش کرده‌ایم نقش و اثر نیروی انسانی را به عنوان محور توسعه متوازن و پایدار پررنگ کنیم.
شریعتمداری اضافه کرد: در سال رونق تولید، محور تولید کارگران به شمار می‌روند و از آنجا که کارگران، آینده خود را در جامعه بازنشستگی می‌بینند باید تلاش کنیم افزایش حداقل حقوق بازنشستگان معادل افزایش حداقل دستمزد کارگری باشد که این اقدام برای نخستین بار در کشور به درستی انجام شد.


وی تصریح کرد: تلاش داریم با فعالیت جدی تعاونی‌های امکان در سراسر کشور، شرایط مطلوب را برای زندگی کارگران فراهم کنیم تا تعاونی‌ها بتوانند با دستیابی به ارز نیمایی و استفاده از تسهیلات بانکی، کالاهای مورد نیاز جامعه کارگری را با قیمت تمام شده و حداقل سود تعاونی‌های کارگری تامین کنند و به دست جامعه کارگری برسانند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز جامعه کارگران و بازنشستگان کارگری در تامین مسکن مورد نیاز خود در رنج و عذاب به سر می‌برند؛ بنابراین نیاز است درباره مسکن کارگری با وزارت راه و شهرسازی به جمع بندی روشنی برسیم.
وی ادامه داد: کارگری که درحال بازنشستگی است نباید در تامین مسکن مشکل داشته باشد؛ البته مسکن مهر ساخته شد و اقدامات خوبی صورت گرفت اما باید برای خرید مسکن کارگری و بازنشستگی تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفت.
شریعتمداری افزود: نیروی کار امروز بیش از گذشته مورد اهمیت است؛ تا جایی که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر به هر سال یک نام اقتصادی داده اند؛ زیرا بر این باورند که دشمن از این نقطه ضعف می‌تواند به انقلاب و ثمره خون شهیدان صدمه بزند بنابراین تلاش کردند با حرکت به سوی اصول اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ایران را در مقابل تکانه‌های دشمنان مقاوم کنند و امسال را نیز سال رونق تولید نامگذاری کردند.
وی اضافه کرد: اگر برنامه‌ها در محور تولید نچرخد، این نامگذاری در حد شعار باقی می‌ماند؛ هر سال تلاش ما برای رونق تولید بوده است اما امسال باید سفره جداگانه‌ای بگسترانیم.
«در سال رونق تولید باید نظام مالیاتی ما دارای سیاست‌های جداگانه‌ای باشد و از رونق تولید حمایت کند؛ به این معنا که هر جا دودکش کارخانه‌ای کار می‌کند به عنوان مودی مالیاتی شناسایی شده است؛ پس باید بررسی کنیم اگر تولید این کارخانه رونق دارد 30 درصد افزایش مالیاتی را به آن تحمیل نکنیم و به دنبال شناسایی مودی‌های جدید باشیم که تاکنون گذرشان به امور مالیاتی نیفتاده است».
وی ادامه داد: همچنین در سال رونق تولید، نرخ سود تسهیلات برای فعالیت‌های تولیدی و سرمایه ثابت باید به گونه‌ای باشد که تولید، صرفه اقتصادی داشته باشد. به همین منظور شورای پول و اعتبار و سازمان برنامه و بودجه کشور باید منابع بودجه عمومی را برای فعالیت‌های تولیدی در نظر گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر کار اعلام کرد: اعمال افزایش 36.5 درصدی حقوق بازنشستگی کارگری از اردیبهشت فرمان بازار خودرو را باید از دلال‌ها گرفت در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد افزایش قیمت بنزین منتفی است اولین نیروگاه 42 مگاواتی با توربین ایرانی به بهره‌برداری رسید معاون وزیر نفت: تمام ظرفیت‌های کشور را برای فروش نفت بسیج کردیم مجری طرح گندم: خرید گندم از کشاورزان جنوبی 40 درصد بیشتر شد دکتر ظریف در گفتگو با شبکه خبری الجزیره: برای کشاندن آمریکا به یک درگیری دسیسه کرده‌اند افزایش هرساله حقوق کارگران و مشکلی که همچنان باقی است! رمضان در جهان آل‌سعود کارگزاران صهیونیسم 90 هزار تن برنج، روغن و شکر در ماه رمضان توزیع می‌شود مذاکرات کارشناسی ایران و 1+4 فردا در بروکسل برگزار می‌شود 580 مدرسه خشتی و گلی جمع‌آوری شد سفیر ایران در لندن براساس گزارش برخی منابع عراقی اعلام کرد آمریکا برای همکاری اقتصادی عراق با ایران معافیت صادر می‌کند کاهش ساعت اجرای طرح‌های ترافیک و زوج یا فرد در ماه مبارک رمضان