کره‌شمالی ضمن تایید آزمایش‌های موشکی اخیر، از دستور کیم جونگ اون برای آماده‌باش واحدهای ارتش خبر داد

پایان ماه‌ عسل ترامپ و اون؟
محمدرضا ستاری
در آستانه سالگرد نخستین دیدار نمادین میان دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی و در تازه‌ترین تحولات صورت گرفته در شبه‌جزیره کره، منابع خبری از سئول کره‌جنوبی گزارش دادند که پیونگ‌یانگ چند موشک هدایت شونده با بردهای 70 تا 200 کیلومتری را در سواحل شرقی این کشور آزمایش کرده است. متعاقب این ماجرا، روز گذشته کره‌شمالی ضمن تائید این خبر اعلام کرد که این آزمایش‌ها به صورت مستقیم تحت نظارت کیم جونگ اون صورت گرفته و او درخصوص توانایی موشک‌اندازهای کالیبر بزرگ و موشک‌های تاکتیکی این کشور ابراز رضایت کرده است.
این خبر در حالی به افزایش نگرانی‌ها در منطقه دامن زده که بنابر گزارش خبرگزاری دویچه‌وله آلمان، رهبر کره‌شمالی ضمن آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد، از واحدهای ارتش این کشور خواسته قدرت رزمی خود را بهبود ببخشند تا به محض صدور فرمان، وارد عملیات جنگی شوند.


سه تحول مهم پس از نشست هانوی
تغییر فاز کره‌شمالی نسبت به مذاکرات صلح شبه‌جزیره کره، اکنون در حالی صورت گرفته که سه تحول مهم در طول ماه‌های گذشته در مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ رقم خورده است. نخستین تحول مهم در دومین دیدار رسمی میان ترامپ و کیم جونگ اون صورت گرفت، جایی که علی‌رغم مانورهای رسانه‌ای گسترده نسبت به این دیدار که در هانوی ویتنام انجام شد، دو طرف بدون حصول نتیجه‌ای مشخص میز مذاکرات را ترک کردند. در فردای آن روز آمریکایی‌ها اعلام کردند که کره‌شمالی درخواست داشته تا در ازای اعمال محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور، تمامی تحریم‌های آمریکا لغو شوند؛ امری که به گفته مقامات آمریکایی با پاسخ منفی ترامپ مواجه شده و وی تاکید کرده که هنوز برای تحقق درخواست کره‌شمالی زود است.
به موازات این ادعای آمریکایی‌ها، معاون وزیر خارجه کره‌شمالی طی نشستی مطبوعاتی این موضوع را نادرست عنوان کرده و ضمن انتقاد از عدم حسن نیت آمریکا گفت: ما هرگز چنین درخواستی نداشتیم بلکه خواستار لغو بخشی از تحریم‌ها بودیم. همچنین درخواستی نیز در مورد تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های سازمان ملل متحد مطرح نکرده‌ایم.
دومین تحول مهم پس از نشست اخیر ترامپ و اون در ویتنام که به گفته کارشناسان شکست‌ خورده قلمداد می‌شود، گزارش محرمانه کارشناسان به سازمان ملل مبنی بر دست نخورده باقی ماندن برنامه هسته‌ای کره‌شمالی بود. هر چند پیونگ یانگ طی اقدامی نادر، سال گذشته مبادرت به تخریب یکی از مراکز هسته‌ای خود با حضور خبرنگاران خارجی کرد، اما در این گزارش تصریح شده است: برنامه‌های اتمی و موشکی کره‌شمالی نه تنها متوقف نشده بلکه این کشور بر خلاف قعطنامه‌های شورای امنیت در حال انتقال سلاح به کشورهای آفریقایی و یمن است. در این گزارش 150 صفحه‌ای همچنین آمده است که پیونگ ‌یانگ به طور گسترده محصولات نفتی را از طریق کشتی در دریا دریافت می‌کند و همچنین علاوه بر کشورهای آفریقایی و یمن در تلاش برای همکاری نظامی با سوریه بوده است. در این گزارش همچنین آمده است که کارشناسان کره ‌شمالی طی سفرهایی در بازه‌ زمانی میان سال‌های 2011 تا 2017، در یاری رساندن به دولت سوریه برای تولید موشک‌های بالستیک دخیل بوده‌اند.
تحول سوم درخصوص مذاکرات صلح شبه‌جزیره کره، مربوط به اعلام ضرب‌الاجل کره‌ شمالی به آمریکا تا پایان سال جاری میلادی درخصوص نشان دادن حسن‌نیت این کشور در قبال مذاکرات صلح بود. متعاقب این ماجرا و در حالی که پیونگ یانگ از آمریکا خواسته بود تا شخص دیگری به غیر مایک پمپئو را مسئول گفت‌و‌گوها قرار دهد، رهبر کره ‌شمالی به ناگهان کیم یونگ چول، وزیر خارجه و شخصی که از وی با عنوان دست راست کیم جونگ اون یاد می‌شد را از سمت خود برکنار کرد. همین اقدام که در آستانه نخستین سفر رهبر کره ‌شمالی به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین صورت گرفت، به گفته تحلیلگران نشانه‌های بارزی از پایان یافتن ماه عسل ترامپ و اون است زیرا مشخص بود بر خلاف آنچه مقامات کاخ سفید درخصوص تغییر رفتار کره‌شمالی مطرح می‌کردند، پیونگ‌ یانگ حاضر نخواهد شد اصلی‌ترین اهرم مقابله خود که قابلیت اتمی این کشور است را به کناری گذاشته و به وعده‌های رئیس‌ ایالات متحده آمریکا دلگرم باشد. کما اینکه بعدها نیز طی همین گزارش سازمان ملل مشخص شد که پیونگ یانگ علاوه بر بازسازی برخی از مراکز هسته‌ای، در برخی از مراکز دولتی نیز سامانه‌هایی برای مقابله با حملات احتمالی مستقر کرده است. به همین دلیل است که در همان ابتدای دیدار میان اون و ترامپ در سنگاپور، بخشی از کارشناسان آمریکایی ضمن انتقاد از رئیس ‌جمهوری معتقد بودند: درواقع برنده اصلی این دیدارهای نمادین رهبر کره‌ شمالی است زیرا اکنون او علاوه بر اینکه از توان هسته‌ای کشورش دست نخواهد کشید بلکه مشروعیتی را کسب کرده که هیچ‌کدام از روسای ایالات متحده آمریکا حاضر به اعطای آن نبودند.
سایر اخبار این روزنامه
دوباره ماه ضیافت خدا رسیده است از «اللَّهُمَّ» تا «رَبّنا» علیرضا صدقی در پی گفتمان پاسخگو اعلام «ردشدن استانی شدن انتخابات» در مجمع تشخیص مصلحت پیش از اعلام نظر شورای نگهبان چه مبنایی دارد؟ آیا گردشگری می‌تواند ناجی اقتصاد ایران در شرایط تحریم باشد؟ آزمون گردشگری در سال سخت «ابتکار» از تحقیق و تفحصی جدید در ماه‌های پایانی مجلس دهم گزارش می‌دهد تفحص از بانک مرکزی با شفاف‌سازی یا شوی انتخاباتی؟ همزمان با اعمال تحریم‌های جدید هسته‌ای آمریکا علیه ایران مذاکرات کارشناسی ایران و 1+4 در بروکسل برگزار می‌شود در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش مطرح شد رتبه‌بندی معلمان همچنان در انتظار بررسی در هیئت دولت پاسخ ظریف به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1400 در دولت بعد به دانشگاه باز خواهم گشت کره‌شمالی ضمن تایید آزمایش‌های موشکی اخیر، از دستور کیم جونگ اون برای آماده‌باش واحدهای ارتش خبر داد سبد حمایتی دولت نقش دلال‌های بازار مسکن را کاهش می‌دهد؟ دردسرهای مستاجران در سربالایی تند اجاره‌ها سردار سلامی در دیدار وزیر اطلاعات: امروز در جنگ اطلاعاتی با دشمنان قرار داریم رئیس دفتر مقام معظم رهبری: بلندشدن هر ندای اختلافی، کار دشمن است رئیس سازمان برنامه و بودجه: 934 میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان پرداخت شد در کمیسیون حقوقی و قضایی ماده مربوط به وکلای جرایم امنیتی اصلاح شد