پاسخ ظریف به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1400 در دولت بعد به دانشگاه باز خواهم گشت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مواضع ایران را درباره مواردی از جمله تحریم‌های آمریکا و مداخله خارجی در منطقه خاورمیانه تشریح کرد.
ظریف در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو در پاسخ به این سوال که آیا تروریستی اعلام کردند نظامیان آمریکا از سوی ایران به معنای جنگ تلقی می‌شود؟ گفت: به طور حتم ایران به دنبال درگیری و گسترش دامنه تنش‌ها نیست اما ما ملتی نیستیم که با فرار از زورگویان دوام آورده باشد. ما به وضوح گفته‌ایم که هیچ تمایلی به گسترش دامنه تنش‌ها نداریم و به وضوح گفته‌ایم که خلیج فارس و تنگه هرمز شریان‌های حیاتی ما هستند و ما برای معاش خود به آن‌ها وابسته هستیم و می‌خواهیم که برای ترابری کشتیرانی تمام کشورها از جمله ایران در امن و امان باشند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در توضیح اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه نظامی کشورمان مبنی بر اینکه اگر ایران نتواند از تنگه هرمز استفاده کند، سایر کشورها نیز این امکان را نخواهند داشت، گفت: این بستگی به تصمیم آمریکا دارد که بخواهد گذرگاه آبی پشت در خانه ما را برای‌مان ناامن کند که ما اجازه رخ دادن چنین چیزی را نخواهیم داد.
ظریف در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ما به فروش نفت خود و پیگیری مشتریان ادامه خواهیم داد و همیشه به یاد خواهیم داشت که چه کسانی در روزهای سخت با ما همکاری کردند، گفت: به همین دلیل است که ما تحریم‌های آمریکا را تروریسم اقتصادی می‌دانیم و همان طور که به طور علنی هم گفته‌ام مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و برخی دیگر بر مردم ایران فشار اعمال می‌کنند تا بلکه خط مشی آن‌ها را تغییر دهند. چیزی که مهم است این است که این تحریم‌ها نه تنها غیرقانونی بوده و تاثیر قانونی و اقتصادی ندارند، بلکه تاثیر سیاسی نیز نخواهند داشت.


وی در با بیان اینکه من فکر می‌کنم که آمریکا در راستای منافع این کشور عمل نمی‌کند و بیش از اینکه در خدمت منافع آمریکایی باشد در خدمت منافع اسرائیلی است، گفت: متاسفانه برخی در منطقه ما خود را با منافع اسرائیلی متحد کرده‌اند اما این دسیسه گروه کوچکی است که من آن‌ها را گروه ب می‌نامم (بی‌بی، بن‌ زائد، بن سلمان، بولتون) که ترامپ و آمریکا را به سمت درگیری و عواقبی فاجعه‌باز سوق می‌دهند که متاسفانه آن‌ها اولین کسانی بود که در اثر عواقب چنین تحرکاتی آسیب خواهند دید.
محمدجواد ظریف درباره وجود تهدید درگیری نظامی با ایران به الجزیره گفت: افرادی هستند که برای چنین چیزی برنامه‌ریزی و دسیسه‌چینی می‌کنند. وی سپس در پاسخ به این سوال که این افراد چه کسانی هستند؟ گفت: گروه ب؛ آن‌ها بسیار نگران هستند. جان بولتون فراخوان جنگ داده است و این حدس و گمان من نیست. در سال ۲۰۱۵ عنوان: «برای جلوگیری از بمب ایران، ایران را بمباران کنید»؛ مقاله وی در روزنامه نیویورک‌تایمز در چهار سال پیش بوده است. وی سال گذشته از پنتاگون خواست تا برای حمله به ایران طرح‌ریزی کنند. این‌ها واقعیت‌های موجود هستند.
ظریف در پاسخ به مجری این شبکه که از وی پرسید برنامه ایران درباره تمامی چیزهایی که علیه آن طرح‌ریزی می‌شود چیست؟ گفت: برنامه ما این است که با سرافرازی به زندگی در صلح ادامه دهیم و برای پیشرفت، صلح و گفتمان در این منطقه فعالیت کنیم. من پیشنهاد طرح یک گفتمان منطقه‌ای را داده‌ام. کشورهای منطقه باید باهم متحد شوند و تنها به خودشان تکیه کنند. ما نمی‌توانیم به خارجی‌ها اتکا کنیم. لازم است که به خودمان تکیه کنیم. ایران آماده است تا با تک‌تک کشورهای خلیج فارس معاهده‌هایی مبنی بر عدم تجاوز را امضا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه حضور نظامی ایران در سوریه تصریح کرد: ما در سوریه مداخله نظامی نکردیم. از ما خواسته شد مستشارانی را به آن‌جا برای جنگیدن با یک سازمان تروریسی بفرستیم. هواپیماهای ما در حال بمباران کردن سوریه نیستند. واقعیت‌ها را در نظر بگیرید. ما در آنجا برای جنگ با سازمان‌های تروریستی تحت حمایت خارجی کنار مردم و دولت سوریه هستیم. هواپیماهای سعودی و اماراتی در حال بمباران کردن یمن هستند. ما از آن‌ها به عنوان برادر و همسایه درخواست آتش‌بس کردیم؛ این سیاست آن‌ها را به جایی نخواهد رساند. آغوش ما به روی‌شان باز است. ما خواهان صلح با تمامی کشورهای این منطقه هستیم و از تمامی منطقه می‌خواهیم تا با یکدیگر در صلح باشند. به همین دلیل است که فشار بر قطر را نپذیرفتیم و درخواست مذاکره داشتیم. ما فشار بر هیچ کشوری را از جمله عربستان سعودی نمی‌پذیریم. بر این باوریم که تمامی کشورهای این منطقه باید با هم همکاری کنند. سرنوشت ما در هم تنیده شده است و نمی‌توانیم در این منطقه از یکدیگر دور شویم.
به گزارش ایسنا، وقتی مجری الجزیره درباره استعفای ظریف از وی پرسید، وی تشریح کرد: من در ماه فوریه استعفا دادم چون تصاویری در برخی مطبوعات و تلویزیون منتشر شده بود که احترام دفتر من و همچنین توان وزارت امور خارجه را در هدایت سیاست خارجی زیر سوال برد به این دلیل که تصویر من در یک نشست مهم نبود. همه به وضوح گفتند که در این موضوع عمدی در کار نبوده است و بنابراین من دلیل ندیدم که بر استعفای خود به ویژه پس از آن که رئیس جمهوری آن را رد کرد، پافشاری کنم.
ظریف در پاسخ به سوال الجزیره درباره این که دفتر او از سفر بشار اسد به ایران به دعوت سردار قاسم سلیمانی باخبر نبوده است، گفت: دفتر من از این موضوع با خبر بود اما درباره جزئیات دقیق (زمانی که بشار اسد به ایران می‌رسید) با خبر نبودیم که قابل درک است و تنها چیزی که قابل درک نبود انتشار تصاویری بدون حضور من بود که تصحیح شد بعداً. از آن پس ما به خوبی باهم کار کرده‌ایم. من و سردار سلیمانی در ۲۵ سال گذشته به خوبی باهم کار کرده‌ایم و فکر نمی‌کنم که این در دوستی ما خللی وارد کند.
ظریف در پاسخ به الجزیره درباره رضایت خود از عملکرد و دستاوردهای دولتی که در آن خدمت می‌کند، گفت: ما از بیرون تحت فشار زیادی بوده‌ایم و در حال کنار آمدن با آن هستیم. من فکر نمی‌کنم که کسی از دولت و شرایط فعلی رضایت داشته باشد اما می‌دانیم که با حداکثر توان فعالیت کرده‌ایم، ما به فعالیت با حداکثر توان و جبران اشتباهات‌مان ادامه خواهیم داد.
وی در پایان در پاسخ به این سوال مجری که آیا دفعه بعدی که دیدار می‌کنند محمدجواد ظریف وزیر امور خاجه ایران خواهد بود یا یک کاندیدای ریاست جمهوری گفت: محمدجواد ظریف به عنوان یک استاد دانشگاه.
سایر اخبار این روزنامه
دوباره ماه ضیافت خدا رسیده است از «اللَّهُمَّ» تا «رَبّنا» علیرضا صدقی در پی گفتمان پاسخگو اعلام «ردشدن استانی شدن انتخابات» در مجمع تشخیص مصلحت پیش از اعلام نظر شورای نگهبان چه مبنایی دارد؟ آیا گردشگری می‌تواند ناجی اقتصاد ایران در شرایط تحریم باشد؟ آزمون گردشگری در سال سخت «ابتکار» از تحقیق و تفحصی جدید در ماه‌های پایانی مجلس دهم گزارش می‌دهد تفحص از بانک مرکزی با شفاف‌سازی یا شوی انتخاباتی؟ همزمان با اعمال تحریم‌های جدید هسته‌ای آمریکا علیه ایران مذاکرات کارشناسی ایران و 1+4 در بروکسل برگزار می‌شود در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش مطرح شد رتبه‌بندی معلمان همچنان در انتظار بررسی در هیئت دولت پاسخ ظریف به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1400 در دولت بعد به دانشگاه باز خواهم گشت کره‌شمالی ضمن تایید آزمایش‌های موشکی اخیر، از دستور کیم جونگ اون برای آماده‌باش واحدهای ارتش خبر داد سبد حمایتی دولت نقش دلال‌های بازار مسکن را کاهش می‌دهد؟ دردسرهای مستاجران در سربالایی تند اجاره‌ها سردار سلامی در دیدار وزیر اطلاعات: امروز در جنگ اطلاعاتی با دشمنان قرار داریم رئیس دفتر مقام معظم رهبری: بلندشدن هر ندای اختلافی، کار دشمن است رئیس سازمان برنامه و بودجه: 934 میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان پرداخت شد در کمیسیون حقوقی و قضایی ماده مربوط به وکلای جرایم امنیتی اصلاح شد