در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش مطرح شد رتبه‌بندی معلمان همچنان در انتظار بررسی در هیئت دولت

وزیر آموزش و پرورش به پرسش‌های خبرنگاران پیرامون رتبه‌بندی معلمان، آخرین وضعیت بودجه و اعتبارات، ساماندهی نیروی انسانی، استخدام و جذب نیروی انسانی و‌... پاسخ داد.
سیدمحمد بطحایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در هفته گرامیداشت مقام معلم، با بیان اینکه علی‌رغم همه مشکلات اعتباری و مالی، سال مفیدی برای آموزش و پرورش بود، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از منظر دیگری مورد بازنگری قرار دادیم و حلقه‌های سند را تکمیل کردیم. لازم بود زیر نظام‌های شش‌گانه تهیه شود، سه زیرنظام باقی مانده بود که آن هم انجام شد. بعد از آن برنامه‌های مبتنی بر سند در دستورکار قرار گرفت. بطحایی ادامه داد: در بخش اول که تحول در متن و محتوای آموزشی است کار بسیار دشوار است زیرا قرار است آنچه فرزندان ما آموزش می‌دیدند، به نسبت، تغییراتی پیدا کنند. در سند برنامه درسی ملی چرخش‌های تحولی مورد اشاره قرار گرفته است. وی با اشاره به اجرای طرح بوم یا برنامه ویژه مدارس گفت: این کار را شروع کردیم و برنامه ویژه مدرسه برای اولین بار امسال اجرا شده است و معلم محتوای آموزشی بر اساس نیازها و اقتضائات تعیین می‌کند که فوق برنامه نیست و جزو دروس اصلی محسوب می‌شود. در ابتدای راه هستیم و نیاز به تمرین و ممارست و آموزش نیروی انسانی داریم. وزیر آموزش و پرورش افزود: این طرح نتایج خوبی داشت و از آن استقبال شد. مهارت‌محوری را به جد دنبال کردیم و در سال تحصیلی جاری مهارت‌آموزی پایه را در ۵ هزار مدرسه متوسطه اول اجرا کردیم و رویکرد جدیدی که دنبال کردیم و این اجازه را به ما داد تا با امکانات هرچند محدود دانش‌آموزان را با فرهنگ کار و تولید آشنا کنیم. در تابستان این برنامه را با رویکرد تکمیلی دنبال خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مهم‌ترین رویکرد ما از حیث مدیریتی، مدرسه‌محوری است، گفت: چهار برنامه عملیاتی مربوطه از سال ۹۷ آغاز شد. نخست به صورت آزمایشی ابتدا در سه و سپس هفت استان برنامه ارتقای سنجش صلاحیت‌های معلمی انجام و گواهینامه صلاحیت به آنها اعطاء می‌شود. کسی می‌تواند مدیر مدرسه باشد که این گواهینامه را دارا باشد. بطحایی ادامه داد: نظام کنترل کیفیت دومین برنامه است. مدارس دولتی ما مورد بررسی قرار خواهند گرفت و رتبه‌بندی خواهند شد تا مشخص شود کجا پیشرفت و کجا پسرفت داشته‌اند. تفویض اختیار به مدارس نیز سومین برنامه ما است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه سال ۹۸ را بر اساس سند تحول تنظیم کرده‌ایم که البته اولویت‌بندی شده است، گفت: متناسب با منابعی که در اختیار قرار می‌گیرد دامنه و گستره برنامه کم یا زیاد خواهد شد. در سال ۹۸ غیر از سند تحول هیچ برنامه دیگری در دستور کار نداریم.
وی همچنین گزارشی از وضعیت مدارس مناطق سیل‌زده ارائه و اظهار کرد: سه نوع کار را در استان‌های سیل‌زده انجام دادیم، نخست بازسازی، تخریب و ترمیم مدارس است. ۱۵۰۰ مدرسه آسیب دید که ۲۱۲ مورد به حدی آسیب دیده که باید تخریب کنیم و مجددا مدارس را بسازیم. ۱۳۰۰ مدرسه هم ترمیم نیاز دارند که در تابستان آن را انجام می‌دهیم. بطحایی افزود: در لرستان روستاهایی وجود دارند که باید جابه‌جا شوند و مدارس آن‌ها هم همینطور، اما در مجموع اعتبارات با کمک خیرین تامین شده و جای نگرانی نیست. کلاس‌های رفع اشکال و جبرانی و کلاس‌های آمادگی کنکور سراسری به ویژه برای کلاس دوازدهمی‌ها در لرستان و به ویژه خوزستان دنبال می‌شود. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مساعدت و پشتیبانی از همکاران در مناطق سیل‌زده نیز در دستور کار است.


وزیر آموزش و پرورش درباره سند ۲۰۳۰ نیز گفت: حساسیت روی سند فقط به خاطر محتوای آن نیست، بلکه هدف اصلی آن تغییر هویت ایرانی- اسلامی ما است و حساسیت ما از این منظر است. اجرای سند در آموزش و پرورش کاملا باید متوقف شود چه به نام سند باشد و چه بخواهد منویات آن را بدون نام بردن از سند اجرا کند.
بطحایی تاکید کرد: سند ۲۰۳۰ به دلایل مختلف قصد تغییر هویت و سبک زندگی فرزندان ما را دارد و ما داریم در مقابل آن مقاومت می‌کنیم اما یادمان نرود بسیاری مطالب سند ۲۰۳۰ را به شکل متعالی‌تری در سند تحول داریم. اصلا نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک جاهایی سند ۲۰۳۰ خودش مانعی برای توسعه آموزش و پرورش می‌شود، گفت: برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار می‌گذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرف‌هایمان را به جامعه بین‌المللی نزنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره تاخیرهای مکرر در اجرای رتبه‌بندی معلمان گفت: هیچ وقت وعده توخالی به همکارانم ندادم اما درباره رتبه‌بندی باید بگویم که در شهریور ۹۷ پیشنهاد ما به دولت ارسال شد و آماده طرح در دولت شد. بهمن ماه به دولت آمد اما در آن زمان مباحث بودجه‌ای لایحه باید بازنگری می‌شد که مجالی برای طرح آن فراهم نشد. وی افزود: متاسفانه بعد از آن هم جریان سیل پیش آمد و دستور جلسات را تحت‌الشعاع قرار داد اما همچنان رتبه‌بندی در دستور کار دولت است. منتظر هستیم تا رتبه‌بندی هرچه زودتر در هیئت دولت مطرح شود.
سایر اخبار این روزنامه
دوباره ماه ضیافت خدا رسیده است از «اللَّهُمَّ» تا «رَبّنا» علیرضا صدقی در پی گفتمان پاسخگو اعلام «ردشدن استانی شدن انتخابات» در مجمع تشخیص مصلحت پیش از اعلام نظر شورای نگهبان چه مبنایی دارد؟ آیا گردشگری می‌تواند ناجی اقتصاد ایران در شرایط تحریم باشد؟ آزمون گردشگری در سال سخت «ابتکار» از تحقیق و تفحصی جدید در ماه‌های پایانی مجلس دهم گزارش می‌دهد تفحص از بانک مرکزی با شفاف‌سازی یا شوی انتخاباتی؟ همزمان با اعمال تحریم‌های جدید هسته‌ای آمریکا علیه ایران مذاکرات کارشناسی ایران و 1+4 در بروکسل برگزار می‌شود در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش مطرح شد رتبه‌بندی معلمان همچنان در انتظار بررسی در هیئت دولت پاسخ ظریف به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1400 در دولت بعد به دانشگاه باز خواهم گشت کره‌شمالی ضمن تایید آزمایش‌های موشکی اخیر، از دستور کیم جونگ اون برای آماده‌باش واحدهای ارتش خبر داد سبد حمایتی دولت نقش دلال‌های بازار مسکن را کاهش می‌دهد؟ دردسرهای مستاجران در سربالایی تند اجاره‌ها سردار سلامی در دیدار وزیر اطلاعات: امروز در جنگ اطلاعاتی با دشمنان قرار داریم رئیس دفتر مقام معظم رهبری: بلندشدن هر ندای اختلافی، کار دشمن است رئیس سازمان برنامه و بودجه: 934 میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان پرداخت شد در کمیسیون حقوقی و قضایی ماده مربوط به وکلای جرایم امنیتی اصلاح شد