اعلام «ردشدن استانی شدن انتخابات» در مجمع تشخیص مصلحت پیش از اعلام نظر شورای نگهبان چه مبنایی دارد؟

پشت‌پرده تلاش‌ها برای استانی نشدن انتخابات اسفندماه
الهام برخوردار
کمتر از 10 ماه به انتخابات اسفند مجلس شورای اسلامی وقت داریم در حالی که هنوز احزاب و جریان‌های سیاسی وارد فضای انتخابات نشده‌اند. این کما و بی‌رمقی جریان‌ها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد از جمله استراتژی‌های ناموفق و ناکارآمد آنها برای ترغیب جامعه به مشارکت بیشتر در انتخابات است. نخبگان و فعالان سیاسی همچنان سردرگم هستند و نمی‌دانند چگونه و با چه رویکردی سطح مشارکت عمومی را در انتخابات بالا ببرند. با این حال طرح «استانی شدن انتخابات» نیز در این بین خود از عواملی است که جریان‌های سیاسی را دچار بلاتکلیفی و سردرگمی کرده است. آنها با توجه به با اینکه فاصله چندانی تا انتخابات مجلس نمانده است هنوز نمی‌دانند طبق قانون گذشته باید در انتخابات حضور داشته باشند یا نه، براساس استانی شدن لیست مشترک ارائه دهند. این طرح از سوی مجلس برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شده است و نمایندگان مجلس منتظر اعلام رای و نظر این شورا است که تا کنون شورا نظرش را اعلام نکرده است. با این حال روز گذشته حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص با استانی شدن انتخابات مخالفت کرده است، به تسنیم گفت: طرح استانی شدن انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد و نتیجه بررسی نیز در این مورد به کمیسیون مربوطه مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است. این در حالی است که بر اساس قانون، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید پیش از اظهارنظر شورای نگهبان درباره طرح و لوایح نظر خود را اعلام کند. درواقع طرح استانی شدن انتخابات از سوی مجلس به شورای نگهبان ارجاع داده شده است و این شورا تاکنون نظرش را مبنی بر تایید و یا رد این طرح اعلام نکرده است و هنوز مشخص نیست که شورای نگهبان چه تصمیمی دراین‌باره خواهد گرفت.
قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در واکنش به ورود هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته: مجلس بارها و به طور ویژه زمان بررسی لوایح چهارگانه در شورای نگهبان، در مورد اظهارنظر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از شورای نگهبان تذکر داد اما متاسفانه این موضوع به رویه اشتباه تبدیل شده است. ما منتظر اعلام نظر شورای نگهبان درخصوص طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس هستیم، سپس اگر ایرادی گرفته شد و مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد، مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر خود را بیان کند.


با این حال با توجه اظهارات مصباحی‌مقدم نه از جایگاهی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارند بلکه به واسطه سبقه سیاسی ایشان این شائبه به وجود می‌آید که جریان اصولگرا به دنبال وقفه و مخالفت در طرح استانی شدن انتخابات هستند. سیدرحیم ابوالحسنی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه دراین‌باره معتقد است رد شدن این طرح خواسته جریان رقیب است پس وقتی هنوز شورای نگهبان نظرش را درباره استانی شدن انتخابات اعلام نکرده است آقای مصباحی‌مقدم چنین سخنانی را بیان می‌کند، نشان می‌دهد او با توجه به سبقه سیاسی‌شان با جریان رقب مخالف این طرح هستند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه جریان محافظه کار عمدا در تصویب این طرح اخلال ایجاد می‌کند به «ابتکار» گفت: آنها در تلاش هستند تا طرح استانی شدن انتخابات به اسفند امسال نرسد. در این بین این جریان اصلاح‌طلب است که دچار سردرگمی شده است و همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: درواقع زمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام به یک موضوعی ورود پیدا می‌کند که در این ماجرا اختلافی بین شورای نگهبان و نمایندگان مجلس به وجود بیاید، اینجا است که مجمع تشخیص مصلحت ورود پیدا می‌کند و بنا به مصلحت جامعه رای می‌دهد. حال سوال اینجا است در حال حاضر که شورای نگهبان رای خود را اعلام نکرده و هنوز طرح بررسی نشده است، چطور اعضای مجمع به این موضوع ورود کرده‌اند؟ درواقع آقای مصباحی‌مقدم با توجه به سبقه ایشان همه می‌دانیم سخنگوی چه جریانی است. پس ایشان به عنوان فردی از این جریان نظرش را اعلام کرده است.
اصولگرایان مخالف طرح استانی شدن انتخابات
ابوالحسنی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدا بیشترین مخالفان این طرح از جریان اصولگرایی بوده‌اند، تصریح کرد: اصولگرایان به دنبال این هستند که طرح استانی شدن انتخابات همچنان کش پیدا کند. اگر اشتباه نکنم طرح استانی از مجلس پنجم شروع شد، از آن زمان تاکنون این چندمین بار است که جریان اصولگرا به این طرح ابتدا چراغ سبزی نشان می‌دهد بعد از مدتی کم‌کم عقب‌نشینی می‌کند. درواقع اگر حوزه‌های انتخابیه کوچک باشد و نیازی به ارائه لیست نباشد اصولگرایان با توجه به لابی‌هایی که در شهرهای کوچک و مناطق سنتی و روستایی دارند می‌توانند رای بیشتری کسب کنند چراکه اگر انتخابات استانی شود باید لیست ارائه دهند که این به ضرر آنها است و احساس خطر بیشتری متوجه این جریان می‌شود. بنابراین احساس می‌کنند که این طرح به ضرر آنها خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اصولگرایان معمولا تلاش می‌کنند بخشی از اصلاح‌طلبان را به سمت خود بکشانند تا در اجماع آنها ایجاد شکاف کنند. پس در این شرایط اصلاح‌طلبان فقط باید با استفاده از بحث، اقناع و اجماع سعی کنند سطح مشارکت در انتخابات را بالا ببرند و از شکاف بین طیف‌های خود جلوگیری کند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا وقفه در تصویب طرح استانی شدن انتخابات در بی‌رمقی فضای انتخابات تاثیرگذار بوده است، گفت: نه، چنین بحثی چندان تاثیرگذار نیست. به نظر من نمی‌شود گفت یکی از دلایل این فضای کسل‌کننده عدم تعیین تکلیف این طرح است. اگر احزاب بدانند که انتخابات استانی است از همین الان وارد فضای انتخابات می‌شوند و خودشان را برای انتخابات آماده می‌کنند. یعنی هم احزاب به دنبال کاندیدای مورد نظر خود هستند و هم در آن سو کاندیداها به دنبال احزاب موثر در منطقه می‌گردند. این یک امر بسیار خوب و موثر است، اما اینکه بخواهد برای بسیج افکار عمومی در انتخابات نقشی پررنگ ایفا کند خیر، این بحث خیلی موضوعیت ندارد.
این فعال سیاسی در پایان با اشاره به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه گفت: من معتقدم کنار کشیدن از انتخابات همواره به ضرر اصلاح‌طلبان بوده است. ما باید صادقانه با مردم صحبت کنیم. به نظر من جریان مقابل ما اصولگرا نیست بلکه راست سنتی است. درواقع اینها در تلاش هستند که اینگونه به مردم بقبولانند که اصلاح‌طلبان قوه مجریه و مقننه را در دست داشتند اما نتوانستند کاری از پیش ببرند. در حالی که ما نه قوه مقننه را داریم نه مجریه را. در انتخابات گذشته بیشتر اصلاح‌طلبان واقعی رد صلاحیت شدند. باید توجه داشت که مجلس در دست اصلاح‌طلبان نیست بلکه ما فقط مانع حضور افراد رادیکال راست سنتی در مجلس شدیم. با این حال ما نتوانستیم جلوی راست میانه‌رو را بگیریم.
سایر اخبار این روزنامه
دوباره ماه ضیافت خدا رسیده است از «اللَّهُمَّ» تا «رَبّنا» علیرضا صدقی در پی گفتمان پاسخگو اعلام «ردشدن استانی شدن انتخابات» در مجمع تشخیص مصلحت پیش از اعلام نظر شورای نگهبان چه مبنایی دارد؟ آیا گردشگری می‌تواند ناجی اقتصاد ایران در شرایط تحریم باشد؟ آزمون گردشگری در سال سخت «ابتکار» از تحقیق و تفحصی جدید در ماه‌های پایانی مجلس دهم گزارش می‌دهد تفحص از بانک مرکزی با شفاف‌سازی یا شوی انتخاباتی؟ همزمان با اعمال تحریم‌های جدید هسته‌ای آمریکا علیه ایران مذاکرات کارشناسی ایران و 1+4 در بروکسل برگزار می‌شود در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش مطرح شد رتبه‌بندی معلمان همچنان در انتظار بررسی در هیئت دولت پاسخ ظریف به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1400 در دولت بعد به دانشگاه باز خواهم گشت کره‌شمالی ضمن تایید آزمایش‌های موشکی اخیر، از دستور کیم جونگ اون برای آماده‌باش واحدهای ارتش خبر داد سبد حمایتی دولت نقش دلال‌های بازار مسکن را کاهش می‌دهد؟ دردسرهای مستاجران در سربالایی تند اجاره‌ها سردار سلامی در دیدار وزیر اطلاعات: امروز در جنگ اطلاعاتی با دشمنان قرار داریم رئیس دفتر مقام معظم رهبری: بلندشدن هر ندای اختلافی، کار دشمن است رئیس سازمان برنامه و بودجه: 934 میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان پرداخت شد در کمیسیون حقوقی و قضایی ماده مربوط به وکلای جرایم امنیتی اصلاح شد