دوباره ماه ضیافت خدا رسیده است از «اللَّهُمَّ» تا «رَبّنا»

گروه جامعه: باز هم، آن هنگام که سیاهی شب، کم کم رنگ صبح می‌گیرد، صدای آرام «اللَّهُمَّ اِنِّی اَسْاَلُکَ بِنُورِکَ کُلِّ» از رادیو بیدارمان می‌کند. صدای قل قل آب جوش و چای می‌آید و به هم خوردن ظرف‌های سحری. شستن صبحگاهی دست و روی، وضو می‌شود و در انتظار دقایق مانده به اذان صبح، قرآن و دعا به نماز می‌رسد. آن وقت باید صبر کرد، صبر کرد و صبر کرد تا شنیدن «رَبّنا». سفره افطار، کنار سجاده نماز مغرب منتظر گشودن روزه‌هاست. ماه رمضان رسیده است.
شما ماه رمضان را به چه چیز بیش از همه به خاطر می‌آورید؟ سختی‌های گرسنگی و تشنگی و صبوری بر آن یا شیرینی سنت‌هایش؟ به جوشن‌کبیر شب‌های احیا و قدرش یا به نوحه‌های شب‌های 19 و 21 در رسای علی(ع)؟ به آش و حلیم یا زولبیا و بامیه؟ حتی به رسم این سال‌ها، به سینما و کافه‌های شبانه؟ هرچه هست، حال و هوای این یک ماه، برای روزه‌دار و حتی غیرروزه‌داران فرق می‌کند. شهر بوی رمضان می‌دهد در «شهر الرمضان».
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دیروز حلول ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت را به عموم مسلمانان تبریک گفت و در اطلاعیه‌ای آورد: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان؛ بار دیگر درهای خیر، برکت، فضیلت و استغفار به روی مومنان گشوده شد و مردم خداجو به ضیافت و میهمانی خداوند تبارک و تعالی فرا خوانده شدند تا به قرب و رحمت واسعه الهی نائل گردند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) درباره ماه مبارک رمضان می‌فرمایند: «اگر بنده خدا می‌دانست که در ماه رمضان چیست (چه برکتی وجود دارد) دوست می‌داشت که تمام سال رمضان باشد»، از این رو در ماه بهار قرآن باید از فرصت مغتنمی که بی‌منت نصیبمان شده، بهره ببریم و با روزه‌داری و عبادت خالصانه، برکت این ماه را توشه سفر آخرت خود قرار دهیم».
در این اطلاعیه، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، در راستای تکریم و تعظیم شعائر اسلامی، به هموطنان روزه‌دار متذکر گردیده است: «براساس احکام نورانی اسلام، روزه‌دار موظف است در تمام روز (از طلوع فجر تا مغرب) با قصد اطاعت از فرمان خداوند از خوردن و آشامیدن و چیزهای دیگری که در رساله عملیه به آن اشاره شده است، خودداری نماید. افراد بیمار، مسافر و تمام کسانی که دارای عذر شرعی هستند نیز برای حفظ حرمت ماه مبارک از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات در ملاء عام به جد خودداری نمایند. برابر روش هر ساله عرضه غذا توسط مراکز طبخ از بعد از سحر تا یک ساعت قبل از افطار مجاز نمی‌باشد.


متصدیان هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، رستوران‌های بین راهی، پایانه‌ها، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن با اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط و ضمن رعایت شئونات اسلامی و پوشش فضای خود، می‌توانند به مسافران ارائه خدمات دهند. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارتقاء امنیت معابر، بوستان‌ها و تسهیل در رفت و آمد وسایل نقلیه، به ویژه در زمان افطار و شب‌های قدر توجه ویژه‌ای کرده و دستورالعمل‌های ترافیکی به تفکیک هر استان اعلام می‌شود.
انتظار می‌رود برای تقویت مراتب خویشتنداری، تحکیم پیوندهای ایمانی و گسترش ارزش‌های اخلاقی، هنجارهای دینی و به ویژه عفاف و حجاب در محیط‌های عمومی با دقت بیشتری از سوی همگان رعایت شود، بدیهی است با معدود افرادی که به نحو مشهودی هنجارشکنی کنند، برابر قانون رفتار خواهد شد».
در این روزها، بازار توصیه‌های پزشکی درباره روزه‌داری نیز داغ است. با شروع ماه مبارک رمضان و مصادف شدن آن با آغاز روزهای گرم سال، بیشتر افراد تمایل دارند تا بدانند رعایت چه اصولی باعث کمتر شدن حس تشنگی و گرسنگی در طول روز می‌شود. در این بین دغدغه برخی افراد نیز توجه به توصیه‌های طب ایرانی است.
محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بهترین نوع تغذیه در این ماه تغذیه‌ای است که از پرخوری در آن جلوگیری شده و مصرف میوه و سبزیجات در آن فراموش نشود، گفت: به دلیل فاصله زمانی کمی که بین افطار تا سحر وجود دارد، به شدت توصیه می‌شود تا افطاری سبک‌تر و سحری کامل‌تر مصرف شود.
وی افزود: توصیه به عدم پرخوری در افطار از آن جهت اهمیت دارد تا افراد در مدت زمانی که تا قبل از خواب باقی است از میوه‌ها استفاده کنند. مصرف میوه و سبزیجات یکی از راه‌های جلوگیری از یبوست در این ماه است. افراد تنها مصرف میوه و سبزیجات باعث مبتلا نشدن به یبوست نمی‌شود، توصیه می‌کنیم تا قبل از خوردن سحری دو قاشق غذاخوری خاکشیر به همراه یک لیوان آب گرم میل کنند. مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، عدم مصرف سبزیجات خام در وعده سحری و پرهیز از خوردن غذاهای تند و شور را از عوامل مهم جلوگیری از تشنه شدن در این ماه دانست و افزود: همچنین مصرف عرق کاسنی و شاه‌تره تاثیر زیادی در عدم احساس تشنگی دارد. خدادوست در پایان گفت: از آنجا که مصرف نکردن مواد غذایی در طول روز می‌تواند سبب بی‌حالی افراد شود، حتماً از استراحت در طول روز غافل نشوند.
از همه این‌ها گذشته، روزهای ماه رمضان، روزهای نگاه به خود است و حساب و کتاب با خود از آنچه کرده‌ایم و می‌کنیم. اینکه آیا چنان که باید بوده‌ایم که درهای استغفار و رحمت را به روی خود گشاده ببینیم و با خودسازی، انسان بهتری شویم؟ اگر از ظواهر بگذریم و روح ماه رمضان را لمس کنیم، در عید فطر، «وَالْمَغْفِرَهِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ»، «وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ» و «وَ اَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ»مان برآورده می‌شود و به «خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ» اگر هم نرسیم، قدمی نزدیک‌تر می‌شویم.
سایر اخبار این روزنامه
دوباره ماه ضیافت خدا رسیده است از «اللَّهُمَّ» تا «رَبّنا» علیرضا صدقی در پی گفتمان پاسخگو اعلام «ردشدن استانی شدن انتخابات» در مجمع تشخیص مصلحت پیش از اعلام نظر شورای نگهبان چه مبنایی دارد؟ آیا گردشگری می‌تواند ناجی اقتصاد ایران در شرایط تحریم باشد؟ آزمون گردشگری در سال سخت «ابتکار» از تحقیق و تفحصی جدید در ماه‌های پایانی مجلس دهم گزارش می‌دهد تفحص از بانک مرکزی با شفاف‌سازی یا شوی انتخاباتی؟ همزمان با اعمال تحریم‌های جدید هسته‌ای آمریکا علیه ایران مذاکرات کارشناسی ایران و 1+4 در بروکسل برگزار می‌شود در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش مطرح شد رتبه‌بندی معلمان همچنان در انتظار بررسی در هیئت دولت پاسخ ظریف به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1400 در دولت بعد به دانشگاه باز خواهم گشت کره‌شمالی ضمن تایید آزمایش‌های موشکی اخیر، از دستور کیم جونگ اون برای آماده‌باش واحدهای ارتش خبر داد سبد حمایتی دولت نقش دلال‌های بازار مسکن را کاهش می‌دهد؟ دردسرهای مستاجران در سربالایی تند اجاره‌ها سردار سلامی در دیدار وزیر اطلاعات: امروز در جنگ اطلاعاتی با دشمنان قرار داریم رئیس دفتر مقام معظم رهبری: بلندشدن هر ندای اختلافی، کار دشمن است رئیس سازمان برنامه و بودجه: 934 میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان پرداخت شد در کمیسیون حقوقی و قضایی ماده مربوط به وکلای جرایم امنیتی اصلاح شد