درگیری نظامی بار دیگر فلسطینیان را به خاک و خون کشید آتش‌بازی در غزه برای جشن اسرائیلی

همدلی| گروه جهان: دو سه روز دیگر، تاریخی می‌رسد که در آن اسرائیل مراسم جشن سالگرد «استقلال» خود را برگزار می‌کند. انگار به همین مناسبت نوار غزه صحنه یادآوری کشتارها و درگیری‌های چنددهه اخیر شده است.
دیروز یک‌شنبه، رسانه‌ها همچنان از تشدید درگیری‌های موشکی در غزه خبر می‌دادند، درگیری‌هایی که در آن، شدت تلفات طرف فلسطینی، مثل همیشه شدیدتر از تلفات طرف اسرائیلی است. این درگیری‌ها به روایت رژیم صهیونیستی با شلیک یک گلوله از طرف یک تک‌تیرانداز جهاد اسلامی فلسطین شروع شده است که دو سرباز را زخمی کرده بود اما حملات موشکی اسرائیل که آمار تلفات آن مدام رو به افزایش است، مناطق گسترده‌ای در غزه را هدف گرفته است که نزدیک به ۱۰۰ کشته و زخمی داشته است. در میان قربانیان حملات اسرائیل یک مادر به همراه کودک شیرخوار ۱۷ماهه او نیز بوده‌اند. دور تازه کشتار فلسطینیان در حالی آغاز شده است که مسلمانان این منطقه به زودی وارد ماه رمضان خواهند شد.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، دیروز یکشنبه در دستور تازه‌ای خواستار ادامه و تشدید حملات به نوار غزه هم شد. به گزارش یورونیوز فارسی، وی در جلسه کابینه صبح یک‌شنبه حماس را مسئول درگیری‌های رخ داده در نوار غزه دانست و افزود: «صبح امروز به ارتش دستور دادم تا واحدهای نظامی اطراف نوار غزه تقویت شوند تا حملات گسترده به عناصر تروریستی در این منطقه ادامه یابد.» نخست‌وزیر اسرائیل همچنین در حساب توییتر خود اعلام کرد که دستور داده تعداد توپخانه‌ها و واحد‌های پیاده نظام برای ادامه حملات به نوار غزه افزایش یابد. نتانیاهو افزود: «حماس مسئول اقدامات و حملاتش و همچنین مسئول فعالیت‌های جهاد اسلامی است و بابت آن بهای سنگینی خواهد پرداخت.» نخست‌وزیر اسرائیل همچنین در توییت دیگری اعلام کرد: «از شهروندان اسرائیلی می‌خواهم به دستورالعمل‌های لازم برای حفظ امنیت خود توجه کنند. ما سخت کار می‌کنیم تا امنیت را به مردم ساکن مناطق جنوبی باز گردانیم.» اسرائیل کشتن همچنین کشتن نوزاد ۱۷ماهه و مادر ۳۷ساله‌اش را هم رد کرده است.
واکنش‌های طرف فلسطینی، گرچه تا حد زیادی به واسطه سپر دفاع موشکی اسرائیل که آمریکا برپا کرده است، خنثی می‌شوند. بی‌اثر نبوده‌اند. یورونیوز فارسی روز شنبه گزارش داده بود که حماس و جهاد اسلامی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند: «اگر دشمن به تجاوزهای خود ادامه دهد، واکنش ما گسترده‌تر و دردناکتر خواهد بود.» جهاد اسلامی فلسطین همچنین اعلام کرد که اسرائیل تاکنون اجرای مفاد توافق قاهره را که میان دو طرف وضع شده، به تاخیر انداخته است. ایرنا نقل می‌کند جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای در روز یکشنبه اعلام کرده «مقاومت از حق خود برای پاسخگویی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و دفاع از شیرخوارگان، کودکان، زنان و پیران که خونشان به دست قاتلان صهیونیست ریخته می شود، دست نخواهد کشید». در ادامه بیانیه آمده است: «جنگنده - بمب افکن‌های اسرائیل همچنان ساختمان‌ها و تاسیسات شهری و دفاتر روزنامه‌ها و رسانه‌ها و واحدهای مسکونی غزه را هدف حمله قرار می‌دهند. یک فرمانده بلندپایه گردان‌های القدس (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی) نیز اعلام کرد که در روزهای آینده به حملات موشکی اسرائیل در عسقلان و مناطق دیگر پاسخ می‌دهیم. وی افزود: در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی علیه شهروندان، کودکان و مناطق مسکونی غزه، مقاومت، مناطق غصب‌شده توسط دشمن صهیونیستی را با موشک‌های جدید که توان بسیاربالایی دارند، هدف قرار خواهد داد. این فرمانده فلسطینی تاکید کرد که گردان‌های القدس آماده گسترش دامنه آتش به لحاظ کمی و کیفی علیه اشغالگران بوده و این ابتدای مبارزه است.


در یک گزارش از اقدامات گروه‌های فلسطینی، ایرنا به نقل از المنار می‌نویسد، گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس و سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی روز یک‌شنبه خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را با موشک کورنت هدف قرار دادند. گروه‌های مقاومت فلسطین همچنین در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به غزه، با 300 موشک مناطق اشغالی را از غزه هدف قرار دادند.
اتحادیه اروپا در واکنش به این حملات، با انتشار بیانیه‌ای خواستار «توقف فوری» حملات «از سمت نوار غزه به اسرائیل» شد. یورونیوز فارسی می‌نویسد، در این بیانیه تاکید شده است که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هر دو حق دارند که در صلح، امنیت و با حفظ کرامتشان زندگی کنند. اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرده است که تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند به خشونت‌ها پایان دهد. آن‌ها اعلام کرده‌اند که از تلاش‌های مصر و سازمان ملل برای آرام‌کردن اوضاع حمایت می‌کنند.
اشاره به تلاش‌های مصر مربوط به اقدامات این کشور برای میانجی‌گری بین دو طرف است. ایرنا از القدس العربی نقل می‌کند، با بالاگرفتن تنش میان گردان‌های مقاومت و ارتش صهیونیستی، مصر طبق معمول برای میانجی‌گری میان دو طرف وارد میدان شده است.
این روزنامه افزود که هم اکنون «یحیی السنوار» رییس جنبش حماس در غزه به سر می‌برد و «زیاد النخاله» رییس جنبش جهاد اسلامی نیز عازم مصر شده تا با گفت‌وگو با سرویس اطلاعاتی این کشور برای آتش‌بس و آرام‌کردن اوضاع به تفاهم برسند.
از طرف دیگر اما فرانسه در موضعی متفاوت با اتحادیه، جهت اعتراض خود را به سمت اسرائیل گرفته است. به گزارش ایرنا، وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه را به‌شدت محکوم کرده است. فرانسه نیز مانند اتحادیه اروپا از تلاش‌های مصر و سازمان ملل اعلام حمایت کرده‌است. «نیکلای ملادینوف» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه در بیانیه‌ای که در تارنمای رسمی این سازمان منتشر شد، نسبت به اوضاع غزه به شدت ابراز نگرانی کرد و با تاکید بر اینکه سازمان ملل با مصر و دیگر طرف‌ها برای آرام‌کردن اوضاع همکاری می‌کند، خواستار بازگشت به تفاهم موجود در چند ماه گذشته شد.
وزارت خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن حملات اسرائیل خواستار اقدام جامعه جهانی علیه «حملات کور» این رژیم شد. دفتر خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی در منطقه نیز هدف موشک‌های اسرائیلی قرار گرفته است. کارکنان این خبرگزاری که ظاهرا توسط ارتش از حمله باخبر بودند، این دفتر را ترک کردند تا حمله خسارت جانی نداشته باشد.
نکته قابل ذکر در این راستا این است که اسرائیل در هفته‌های آینده میزبانی مسابقات موسیقی یوروویژن را بر عهده دارد. شاید همین موضوع انگیزه اسرائیل برای پایان درگیری شود!