حقوق 138میلیونی کارشناس خارجی و تعیین قیمت دلار توسط دلالان در سایه عدم نظارت دولت

دیروز مجلس شورای اسلامی کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. موضوع جلسه غیرعلنی به بنزین و سهمیه‌بندی آن اختصاص داشت. امروز هم این موضوع در جلسه مشترک بین دولت و مجلس دنبال می‌شود. سخنگوی هیئت‌رئیسه به خبرگزاری مهر گفته است: جلسه صبح روز دوشنبه (امروز) مجلس به صورت غیرعلنی برگزار خواهد شد و وزرای دولت در جلسه غیرعلنی مجلس حضور خواهند یافت. بررسی وضعیت اقتصادی کشور، اصلاح ساختار بودجه و ساماندهی سوخت موضوع جلسه غیرعلنی روز دوشنبه است.
چنانکه محمد حسن‌نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا خبر داده طرح استیضاح سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شده است.
حسن‌نژاد که طراح این استیضاح است گفته: یکی از وظایف وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش پاک و روحیه جوانمردی در سطح کشور است اما بررسی اتفاقات هر روزه در مسابقات ورزشی کشور و اقدامات خلاف اخلاق و قانون از جمله شرط‌بندی نشان از مغایرت ۱۸۰ درجه‌ای وضع موجود با رسالت ورزش و جوانان دارد.
نماینده مردم مرند و جلفا درباره دیگر محورهای این استیضاح، تصریح کرد: ورزش و مسابقات ورزشی باید عامل نشاط و وحدت مردم باشد اما بررسی اتفاقات به خصوص در استادیوم‌های فوتبال نشانگر این نتیجه تلخ است که این ورزش صرفاً باعث بداخلاقی، فشار روحی و تفرقه قومی شده و وحدت ملی را مخدوش کرده است.


حسن‌نژاد افزود: همچنین وزارت ورزش و جوانان مکلف است به صورت منصفانه و عدالت‌محورانه الزامات ورزشی و شادابی و سلامت جوانان کل کشور را فراهم کند اما بررسی بودجه‌ها نشان می‌دهد که حیف و میل در یک باشگاه برابر با بودجه ورزش بسیاری از استان‌های کشور است که این به معنای عدول از رسالت وزارت ورزش و جوانان است و از سوی دیگر به مسئولیت‌های مرتبط با جوانان در این وزارتخانه اهتمام جدی نمی‌شود.
روز تذکرهای داغ
اعضای فراکسیون ولایی
دیروز همچنین روز داغ تذکرهای شفاهی (از لحاظ محتوایی) بود. حسینعلی حاجی دلیگانی، حجت‌الاسلام پژمانفر و سلیمی در مرکز این تذکرها قرار داشتند.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در تذکر شفاهی، گفت: معاونت نظارت مجلس گزارشی از نحوه اجرای قانون برنامه ششم تهیه کرده است. بر اساس این گزارش، از ۲۷ آئین‌نامه تکلیفی دولت در اجرای قانون برنامه ششم، تنها چهار آئین‌نامه تهیه شده و مهلت تهیه ۲۲ آئین‌نامه نیز به پایان رسیده است. همچنین از ۵۸ آئین‌نامه‌ای که برای اجرای قانون برنامه باید تهیه می‌شد، ۹ آئین‌نامه تهیه شد و ۴۹ مورد مهلت تهیه آن به پایان رسیده است.
وی با تأکید بر لزوم اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، گفت: این ماده درخصوص شفاف‌سازی حقوق مقامات و مدیران بود؛ چرا علیرغم گذشت دو سال و دو ماه، این قانون اجرایی نشده است؟
در ادامه علی مطهری نایب‌رئیس ‌مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: بنده از طرف هیئت‌رئیسه مأمور شده‌ام که تدوین آئین‌نامه‌های برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال ۹۷ را پیگیری کنم. در مورد شفاف‌سازی حقوق مدیران و مقامات نیز باید تا الان سامانه شفاف‌سازی ایجاد می‌شد اما نشده است؛ این موضوع را نیز پیگیری می‌کنیم.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نیز در تذکری شفاهی، گفت: یک مشت دلال قیمت ارز را تعیین می‌کنند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد؛ این افراد شبانه قیمت دلار را تغییر می‌دهند.
وی با انتقاد از عدم اقدام دولت برای تأمین کالاهای اساسی، اظهار داشت: دولت باید ۱۴ میلیارد دلاری که به تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافته بود، به شکل یارانه به مردم بدهد تا مشکلات اقتصادی حل شود. در این زمینه قانون مورد نیاز نیز وجود دارد اما دولت به بحران‌ها بی‌تفاوت است.
با عایدی نزدیک به صفر
چرا در برجام مانده‌ایم؟
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات نیز در تذکری شفاهی گفت: افزایش قیمت بنزین غیرقانونی است و باید از مسیر قانونی طی شود و همچنین تورم زاست و به مصلحت کشور نیست و از سوی دیگر نحوه اعلام و تکذیب این موضوع منجر به برباد رفتن اعتماد عمومی می‌شود.
وی ادامه داد: زمانی که عراقچی می‌گوید عایدی ما از اروپا نزدیک به صفر است و ظریف هم می‌گوید که اروپا فقط یک درصد به تعهداتش عمل کرده است، برای چه در برجام مانده‌ایم؟
نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: متأسفانه یک کارشناس خارجی در کشور استخدام کرده‌اند و در ماه به وی ۱۳۸ میلیون تومان حقوق می‌دهند و سؤال ما این است که یک معلم یا کارگر چقدر حقوق می‌گیرد و بر چه اساسی این تصمیمات گرفته می‌شود؟
سلیمی با بیان اینکه این اقدامات منجر به هدر رفت بیت‌المال می‌شود، تصریح کرد: کشوری که رتبه چهارم آموزش و تربیت مهندس را دارد، چرا کارشناس خارجی استخدام کرده است؟
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تأکید بر اینکه نظارت دولت تعطیل است، گفت: در این شرایط ۲۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را به کشور برنگرداندند. سؤال این است که وزارت اقتصاد و صنعت و بانک مرکزی چه می‌کنند؟ متأسفانه در این شرایط به جای درمان دردِ مردم، دولت به دنبال آن است که یک وزارتخانه را کوچک یا بزرگ کند.
تحقیق و تفحص
از بانک مرکزی
در جلسه علنی دیروز بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در پنج سال گذشته در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. نمایندگان با اکثریت آرا با تقاضای تحقیق و تفحص حاجی دلیگانی، قاضی‌پور، محجوب، نقوی‌حسینی، ابطحی و امیرآبادی از بانک مرکزی موافقت کردند.
برخی از محورهای این تحقیق و تفحص به این ترتیب اعلام شده است: عدم نظارت صحیح بر بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری اعم از مجاز یا غیرمجاز که موجب شده نرخ‌های سود غیرمتعارف به سپرده‌ها پرداخت نمایند و نقش و تأثیر نیروهای ضعیف جهت مدیرعاملیت و عضویت در هیئت‌مدیره بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری که باعث اتلاف میلیاردها تومان از منابع مردم شده است.
همچنین عدم تصمیم گیری درخصوص عده کثیری از سپرده گذاران که سپرده‌های آنان در مؤسسات بانکی بلاتکلیف مانده و موجب بدبینی به نظام شده است و عدم اعمال سیاست‌های پولی و عدم هماهنگی با نظام مالی و ارزی که موجب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها علی الخصوص بانک‌های دولتی شده است.
دیگر اینکه عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور و دیگر قوانین درخصوص عملیات بانکی بدون ربا، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و همچنین نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه تعلق جرایم تأخیر و بخشودگی‌ها همچنین بررسی نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز