سند 2030؛ از ادعای «توقف کامل» تا «باید متوقف شود»!

سرویس اجتماعی-سید محمد بطحایی در نشست خبری خود که دیروز به مناسبت هفته گرامیداشت روز معلم برگزار شد در پاسخ به اینکه اجرای کدام بند ۱۷گانه سند ۲۰۳۰ جرم است؟ گفت: حساسیت روی سند فقط به‌خاطر محتوای آن نیست، بلکه هدف اصلی آن تغییر هویت ایرانی ـ اسلامی ماست و حساسیت ما از این منظر است. اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش کاملا باید متوقف شود چه به نام سند باشد و چه بخواهد منویات آن را بدون نام بردن از سند اجرا کند.
صحبت‌های وزیر محترم آموزش و پرورش درباره لزوم توقف اجرای این سند در شرایطی است که پیش از این و بارها از جانب رهبر انقلاب بر عدم اجرای سند 2030 در مدارس تاکید شده بود و آقای وزیر نیز پیش‌تر و به انحاء مختلف از توقف کامل اجرای سند 2030 خبر داده بود، به طوری که در بازدید از خبرگزاری فارس در مرداد ماه 97 گفته بود: «سند ۲۰۳۰ کاملا متوقف شده و هرگونه مقاله، تجزیه و تحلیل در حوزه سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش ممنوع و خلاف است». حال که جناب وزیر اعلام می‌کند که اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش کاملا باید متوقف شود این سؤال پیش می‌آید که مگر اجرای آن به طور کامل متوقف نشده بود؟ در صورتی که این سند به هر نحوی در حال اجرا بوده باشد جناب وزیر باید در این خصوص پاسخگو باشد.
در حال مقاومت در برابر ۲۰۳۰ هستیم!
در ادامه نشست خبری دیروز، بطحایی با تاکید بر اینکه سند ۲۰۳۰ به دلایل متعدد تغییر در هویت و سبک زندگی فرزندان ما را دنبال می‌کند، افزود: با وجود سند مهم و عمیق تحول که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و بسیار کامل‌تر و جامع‌تر از سند 2030 است ما نیازی به این سند نداریم و در حال مقاومت در برابر سند 2030 هستیم!


این اظهار‌نظر تعجب برانگیز و ‌اشاره به مقاومت در برابر 2030 در شرایطی از سوی عالی‌ترین مقام اجرایی وزارتخانه آموزش و پرورش بیان می‌شود که اولا ایشان و همکارانشان باید از موضع قدرت و قاطعیت با تلاش برای اجرای سندی که به اذعان خودشان «تغییر در هویت و سبک زندگی فرزندان ما را دنبال می‌کند» در مدارس برخورد کنند. بیان اینکه در حال مقاومت با سند 2030 هستیم منفعلانه می‌نماید، از سوی دیگر علی‌رغم تاکیدات فراوان رهبر انقلاب بر بهره‌گیری هرچه سریع‌تر از سند تحول، تاکنون اقدام موثر و کاملی در به‌کارگیری و بهره‌برداری از این مهم انجام نشده است که این موضوع چندین بار نارضایتی ایشان را در پی داشته است.
سند تحول را جدی پیگیری کنید
در همین زمینه رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان در سال 96 با انتقاد شدید از پذیرش سند 2030 از سوی دولت فرمودند: «‌این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی‌سروصدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است».
همچنین ایشان با تاکید بر اجرای هرچه سریع‌تر سند تحول و تنظیم زیرساخت‌های آن بیان داشتند: «من به‌طور جدی از وزیر محترم و مسئولان می‌خواهم که موضوع اجرایی شدن سند تحول را پیگیری کنند زیرا آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی و به‌دور از تغییرات ظاهری است.» ایشان با انتقاد از اجرایی نشدن سند تحول آموزش و پرورش با وجود گذشت چندین سال از ابلاغ آن، گفتند: چرا سند تحول آموزش و پرورش تا به حال عملیاتی نشده است؟ تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظام‌نامه‌های سند تحول بود؟»
رهبر انقلاب همچنین سال گذشته در دانشگاه فرهنگیان درباره سند تحول آموزش و پرورش گفتند: «‌آن‌طور که به من گزارش شده است، تاکنون کمتر از ده درصد از امکان تحقّق این سند و از محتوای این سند، تحقّق پیدا کرده؛ درحالی‌که چند سالی می‌گذرد از تصویب این سند. خیلی کم کار شده در این زمینه؛ باید کار بشود. سند یک نوشته‌ روی کاغذ است؛ باید تحقّق پیدا کند.»
ایشان در دیدار امسال با فرهنگیان هم گفتند: «سند تحوّل، یک ریل‌گذاری است؛ سند تحوّل می‌تواند آموزش و پرورش را به آن سرمنزل مورد نظر برساند؛ ما باید کاری کنیم که این اتّفاق بیفتد. خب گفتند ابلاغ کردیم، درست هم هست ابلاغ شده لکن ابلاغ کافی نیست، ابلاغ قدم اوّل است؛ باید کاری کنیم که این سند محقّق بشود. من پارسال گفتم جوری عمل کنید که بدنه‌ آموزش و پرورش این سند را بخواند، بشناسد، بنیوشد، بفهمند که چه کار بنا است در آموزش و پرورش انجام بگیرد؛ سند، سند بسیار خوبی است؛ این دنبال‌گیری می‌خواهد، کار می‌خواهد. اوّلین چیزی که لازم است و نیاز اصلی این حرکت است، روحیه‌ انقلابی است.»
2030 کیلویی چند؟
وزیر آموزش و پرورش دیروز در ادامه نشست خبری خود گفت: بین دختران و پسران در دستیابی به فرصت‌های آموزشی نباید فاصله باشد، ما خیلی جلوتر از این‌ها را در مبانی خود داریم، اصلا ۲۰۳۰ کیلویی چند؟ اگر موضوعی هم در 2030 آمده است و هم ما از قبل در حال اجرای آن بودیم نمی‌توانیم به بهانه مشترک بودن با 2030 آن را کنار بگذاریم. عدالت آموزشی جزو اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش است و نباید این را به سند ۲۰۳۰ منتسب کنند.
وی با بیان اینکه یک جاهایی سند ۲۰۳۰ خودش مانعی برای توسعه آموزش و پرورش می‌شود افزود: برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار می‌گذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرف‌هایمان را به جامعه بین‌المللی نزنیم. ما حرف داریم در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان. در فرمایشات رهبری نیز ‌اشاره زیبایی شد. به سند ۲۰۳۰ و اسناد دیگر که بخواهد به ما راه نشان دهد نیاز نداریم. بسیاری تئوری‌های تعلیم و تربیت قرن نوزدهم بیستم ریشه‌اش تعلیم و تربیت اسلامی بوده است. درباره صحبت جناب بطحائی مبنی بر اینکه ممکن است برخی از موارد سند 2030 با برنامه‌های موجود در آموزش و پرورش مشترک باشد هم باید گفت این موضوع هم دلیل بر داشتن نگاه مثبت به این سند که با اهداف غیربومی و خلاف ارزش‌های کشور ما ترسیم شده است نمی‌باشد و ما باید برنامه‌های مثبت خود را با تابلو و شناسنامه ایرانی اسلامی تبلیغ و اجرا کنیم.
رهبر انقلاب در جایی دیگر با ‌اشاره به اینکه اصل اجرای سند2030 غلط است، خطاب به دولت خاطرنشان کردند: «صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.»
نگرانی مردم از اجرای سند 2030
گفتنی است، با وجود اینکه آقای بطحایی پیش از این اعلام کرده بود که «آموزش و پرورش مصرانه برای توقف اجرای سند 2030 تاکید دارد و اگر در مواردی گزارش‌هایی مبنی بر اجرای این سند در مدارس و مناطق به ما برسد، تیم سه نفره‌ای فعال هستند که وظیفه آنها فقط بررسی این موضوع است و با ورود به مسئله با خاطیان برخورد جدی خواهند کرد»، اما هر از چند گاهی برخی از والدین در تماس با روزنامه کیهان و از طرق دیگر با ‌اشاره به اجرای برخی برنامه‌ها و آموزش‌های مشکوک در مدارس که می‌توان آنها را در قالب سند 2030 تعریف کرد، نگرانی خود را از اثرات سوء و مخرب این برنامه‌ها بر روی فرزندانشان ابراز می‌کنند. حال که وزیر آموزش و پرورش پس از تذکر اخیر رهبر انقلاب اعلام می‌کند که اجرای این سند باید متوقف شود به نوعی می‌تواند نقض‌کننده مواضع گذشته ایشان باشد که با قاطعیت از توقف کامل اجرای این سند خبر می‌داد.
 البته برخی شواهد حکایت از آن دارد که گویا برخی افراد و مجموعه‌های خارج از آموزش و پرورش اجرای مواردی از این برنامه‌ها و دوره‌ها را در مدارس بر عهده ‌دارند که این موضوع هم جای تأمل دارد. پیش از این حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اجرای سند 2030 گفته بود: «سازمان‌های مردم نهاد تحت برخی مدیریت‌ها به صورت جدی این سند را اجرا می‌کنند و حتی در برخی موارد نامی از سند برده نمی‌شود، اما آموزش‌های آن ارائه می‌شود. در برخی استان‌ها کتاب‌هایی یا بروشورهایی چاپ شده است که تصاویر آن نیز به دست ما رسیده و محتوای آنها این نگرانی‌ را ایجاد کرده که چطور می‌شود با وجود دستور رهبر انقلاب مبنی بر عدم اجرای سند 2030 و تاکید وزیر آموزش و پرورش بر این مسئله در عمل با اجرای آن مواجه هستیم و در این رابطه نظارت کافی اعمال نمی‌شود.»
 حال سؤال این است که اگر برگزار‌کننده دوره‌ها و برنامه‌های مشکوک و منتسب به 2030 در مدارس مجموعه‌های خارج از آموزش و پرورش و یا سازمان‌های مردم‌نهاد بعضا مسئله‌دار هستند، این افراد چگونه و با چه مجوزی توانسته‌اند وارد مدارس شوند؟ آیا مردم فرزندانشان را با اعتماد به آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به مدارس می‌فرستند که پای درس مخرب هر فرد یا مجموعه مسئله‌دار بنشینند؟
با تاکید و هشدار اخیر رهبر معظم انقلاب درباره اهداف شوم اجرای سند 2030 با تعبیر «تربیت سرباز برای انگلیس و فرانسه و آمریکا و بقیّه‌ این وحشی‌های کراوات‌زده‌ ادکلن‌زده‌ ظاهرساز»، باید یک بار برای همیشه با عزمی راسخ و دوری از انفعال در برابر تحرکات مشکوک همچون سند 2030 ایستاد و دشمن را در رسیدن به تسلط فکری و فرهنگی بر نوجوانان و جوانان آینده‌ساز این سرزمین ناکام گذاشت.