روند اجرای گفت‌وگوی ملی باید سرعت بیشتری یابد

رئیس فراکسیون امید گفت: بخش‌هایی از حاکمیت برای برداشتن برخی موانع و جلوگیری از برخی اقدامات با تلقی سیاسی پیشقدم شوند که این باعث انسجام و تفاهم ملی بیشتر می‌شود. به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در پاسخ به این پرسش که به نظر شما به عنوان مبدع ایده گفت‌وگوی ملی باید چه اقداماتی برای کنار گذاشتن اختلافات در شرایط فعلی انجام داد، گفت: همدلی و انسجام داخلی ضرورت حیاتی برای کشور است که ما با همین نگاه در چند سال گذشته در مجلس گام برداشتیم.
در اوایل مجلس دهم ایده گفت‌وگوی ملی توسط یکی از اعضای فراکسیون امید مطرح شد چون با همدلی و انسجام و وحدت می‌توان از مشکلات عبور کرد. یکی از کارها برای رسیدن به همدلی و انسجام، گفت‌وگوی ملی است که جلساتی هم در مجلس با همین رویکرد برگزار شده است. وی افزود: جلساتی با محوریت گفت‌وگوی ملی در بیرون از مجلس هم برگزار می‌شود که در مجموع روند طی شده راضی کننده است ولی باید سرعت بیشتری داشته باشد. باید در شرایط فعلی بخش‌هایی از حاکمیت برای برداشتن برخی موانع و حصرها و جلوگیری از برخی اقدامات با ظاهری قضایی با تلقی سیاسی همچون برخی احضارها، پیشقدم شوند که در این صورت شرایط برای انسجام و تفاهم ملی بیشتر می‌شود.
عارف نمونه این همدلی و تفاهم را پوشیدن لباس سپاه توسط نمایندگان در یک جلسه مجلس در اعتراض به قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی امریکا دانست و گفت: در آن روز تنها یک صدا از مجلس شنیده شد، سپاه نهاد برآمده از انقلاب است که همه روی خدماتش وفاق داشتند.
می‌توان از انسجام اخیر در حمایت از سپاه و به دنبال آن رأی قاطع به طرحی با این مضمون در مجلس به عنوان الگویی برای انسجام بیشتر و حل برخی از مشکلات و مسائل کشور استفاده کرد.