جنگ امروز آمریکا «جنگ با امید» است

رئیس‌جمهوری در مراسم نکوداشت روز معلم با تاکید بر این که امروز دعواها و فحاشی‌های داخلی نباید خریدار داشته باشد، گفت: راهی جز مقاومت و اتحاد و امید به آینده نداریم. جنگ امروز آمریکا جنگ با امید است. دکتر حسن روحانی در مراسم بزرگذاشت مقام معلم و نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران، با ذکر خاطره‌ای از دوره کودکی خود اظهار کرد: ما یک معلم ریاضی در مدرسه داشتیم که تقریبا محبوب‌ترین معلم بود. یک معلمی هم داشتیم که تاریخ و جغرافیا درس می‌داد که محبوبیتش متوسط بود. بچه‌ها قبل از تشکیل کلاس و آمدن معلم، بازی می‌کنند. از کاغذ کشتی، بادبادک و هواپیما درست می‌کردند و به سمت هم پرت می‌کردند و وقتی معلم می‌آمد آنها را جمع می‌کردند و منظم می‌نشستند.
اصلاح مسیر آموزش
رئیس‌جمهور ادامه داد: من چندین بار با آقای بطحایی صحبت کردم و گفتم این بچه‌ها از دوران دبیرستان هم زبان عربی و هم زبان انگلیسی می‌خوانند ولی وقتی از دبیرستان بیرون آمدند، می‌توانند دو دقیقه عربی یا انگلیسی حرف بزنند؟ اگر یک عرب به ایران آمد و سوالی کرد، می‌تواند به این سوال پاسخ دهند؟ این چگونه تعلیم و تربیت است؟ این چگونه درس دادنی است؟ از اول بر گرامر تاکید می‌کنیم. مگر بچه‌ها فارسی یاد می‌گیرند از گرامر و دستور زبان یاد می‌گیرند؟ وی با بیان اینکه بچه‌ها صرف وقت می‌کنند ولی دریغ از گفتن یک جمله عربی یا انگلیسی، عنوان کرد: نحوه آموزش را باید متحول کنیم. این یک ضرورت است و این کار بزرگ باید توسط مدیران آموزش و پرورش و معلمان ماهر انجام شود. ما تحول نوینی را نیاز داریم. امسال که سال تولید، رونق و مهارت است، باید تحول ایجاد کنیم. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: جامعه ما تحولات فراوان دارد. البته این تحولات مختص به ما نیست بلکه در مصر، سوریه و... هم تحولاتی وجود دارد. فرزندان باید آمادگی لازم را در برابر تحولات روز پیدا کنند که این کار متعلق به معلمان است. امروز با تحریم سخت خارجی مواجه شدیم. دانش آموز ما باید بداند یعنی چه. وی با بیان اینکه مبنای اولیه تحریم این بود که کشورهای قلدر جهان آمدند و در ذهن جامعه بشری انداختند که ایران کشوری خطرناک است که به دنبال ساخت بمب اتم است و می‌خواهد با این بمب اتم بعضی از کشورها را با خاک یکسان کند، گفت: ایران هراسی، انقلاب هراسی از اینجا نشات گرفت که گفتند ایران یک مجموعه خطرناک است. ما را به شورای امنیت بردند و ما را تحریم کردند. بدترین قطعنامه تاریخ شورای امنیت یعنی قطعنامه 1929 را علیه ما تصویب کردند که این قطعنامه ما را تا مرز جنگ پیش برد و بعد ما را تحریم‌های مفصلی کردند.
تحول در اقتصاد


رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: از ابتدا که دولت یازدهم آمد، سخن ما با مردم این بود که امکان دارد هم علم اتمی و فناوری هسته‌ای داشت و هم به دنیا این اطمینان را بدهیم که ما برای شما خطر نیستیم؛ تحت این عنوان که چرخ سانتریفیوژ می‌تواند بچرخد، چرخ اقتصاد کشور هم می‌تواند بچرخد. این شعار اصلی من در دولت یازدهم در دوران تبلیغات انتخاباتی بود. مردم رای دادند. من وارد این بحث که چرا رای دادند، نمی‌شوم. مذاکرات شروع شد. در 100 روز اول دولت یازدهم یک توافق اولیه‌ای را با دنیا انجام دادیم که به توافق ژنو معروف شد و بخش بزرگی از درآمدهای بلوکه شده ما آزاد شد. یعنی از آن تاریخ هر ماه، 700 میلیون دلار از پول ما آزاد می‌شد. وی با بیان اینکه ما در آن تاریخ به دنبال این بودیم قیمت ارز را بالا ببریم ولی موفق نمی‌شدیم، تصریح کرد: ما می‌گفتیم قیمت ارز سه هزار تومان است ولی مردم می‌گفتند قیمت ارز 2800 تومان است. رئیس بانک مرکزی ما می‌خواست قیمت ارز را بالا ببرد ولی ناتوان بود. چرا؟ امیدی که مردم پیدا کرده بودند، دلاری که وارد کشور می‌شد، همه منابع ما در حال آزاد شدن بود. در مرحله بعد، به دنبال توافق دائم رفتیم. دو، سه کشور تلاش کردند که این توافق عقب بیفتد و نشد؛ یکی اسرائیل و یکی عربستان. شش، هفت ماه این مرحله عقب افتاد. بحث‌های بسیار پیچیده‌ای شد که با آنها به توافقی رسیدیم که اسمش توافق هسته‌ای شد. به ما می‌گفتند توافق برجام تضمین ندارد، ما می‌گفتیم که این توافق را می‌بریم شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه را الزامی می‌کنیم. بعضی از افرادی که دقیق نیستند، می‌گویند دولت ایران در این توافق چرا تضمین نگرفت، در حالی که ما بزرگترین تضمین تاریخی را نه از 6 کشور بلکه از شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی گرفتیم.
افزایش درآمد ارزی کشور
حسن روحانی اظهار کرد: ما در روز ١٢میلیون لیتر گازوییل وارد می‌کردیم، یعنی مخارج ارزی. امروز گازوئیل وارد نمی‌کنیم بلکه آن را می‌فروشیم و صادر می‌کنیم ما ۶ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، اما امروز واردکننده بنزین نیستیم و اگر مردم در بنزین صرفه‌جویی هم کنند آن را صادر هم می‌توانیم بکنیم؛ اینها صرفه‌جویی در ارز است و نیاز ما را به ارز کاهش می‌دهد. درآمد ارزی کشور را نیز باید افزایش دهیم. سال گذشته حدود ۴٣ میلیارد دلار درآمد ارزی غیرنفتی و تقریبا به همین اندازه درآمد نفتی داشتیم. آمریکایی‌ها دنبال کاهش درآمدهای نفتی و غیرنفتی ما هستند؛ ما باید با افزایش تولید و صادرات محصولات کشور و ذخیره کردن و فروش فرآورده در مقابل توطئه‌های آمریکا و تلاش آنها برای جلوگیری از فروش نفت بایستیم. رئیس‌جمهور در پایان گفت: هر جنگی زحمت و مشکلات دارد. شهید و کشته و زخمی وجود دارد ما آغازگر جنگ نبودیم، آمریکایی‌ها آغازگر بوده‌اند ما در برابر توطئه‌های آنها می‌ایستیم و مطمئنا در «جنگ امید» ما پیروز میدان خواهیم بود.