از هر ۳ نفر یک نفر خواننده خراسان

بر اساس نتایج یک نظر سنجی نزدیک به 40 درصد از شهروندان مشهدی، جزو افراد روزنامه خوان محسوب می شوند که در بین روزنامه خوان های مشهدی، 87 درصد مخاطب روزنامه خراسان هستند. این نظرسنجی که بر اساس پرسش  نمونه ای تصادفی از ساکنان شهر مشهد پردازش شده نشان می دهد که 87 درصد روزنامه خوان های مشهدی خواننده خراسان هستند.یعنی از هر سه شهروند مشهدی یک نفر روزنامه  خراسان می خواند  . همچنین 4.9درصد روزنامه قدس و حدود 2.5 درصد روزنامه شهرآرا  را مطالعه می‌کنند و دیگر رسانه‌های مکتوب نیز بین روزنامه خوان‌های مشهدی سهمی کمتر از یک درصد را به خود اختصاص می‌دهند. یافته های نظر سنجی مرکز افکار سنجی رصد  نشان می دهد که 56درصد از مخاطبان روزنامه خراسان را آقایان و 44 درصد را خانم ها تشکیل می‌دهند. بنابراین خراسان، روزنامه ای صرفا مردانه نیست و پایگاه نسبتا برابری بین زنان و مردان دارد. همچنین میانگین سنی مخاطبان روزنامه خراسان 42 سال است و خراسان نمره ای حدود 16 را از خوانندگانش دریافت می کند. این نظرسنجی به ما کمک کرده تا شناخت بیشتری از مخاطبان داشته باشیم. در ادامه  گزارشی از نتایج این نظرسنجی به شما مخاطبان همیشه همراه تقدیم می شود.
 
1- بیشتر از 80 درصد مشهدی ها پیگیر اخبار هستند
در این نظرسنجی ابتدا از مردم مشهد پرسیده شده چقدر  اهل پیگیری اخبار هستند؟ طبق یافته های ما حدود 82 درصد مردم مشهد اخبار را  پیگیری می کنند.



 
2-  40 درصد مشهدی ها روزنامه می خوانند
یکی دیگر از سوالات این بود که آیا ممکن است در طول روز، روزنامه ای (هرروزنامه) به دست بگیرند و  آن را مطالعه کنند؟ طبق جدول پایین نزدیک به 14/39 درصد مشهدی ها روزنامه می خوانند اما 86/60 درصد هم علاقه ای به روزنامه خواندن ندارند!

 
3- ضریب نفوذ بالای خراسان در میان روزنامه خوان ها
در گام بعدی از افرادی که به خواندن روزنامه علاقه دارند، پرسیده شده چه روزنامه ای  را انتخاب می کنند؟  همان طور که در نمودار پایین می بینید   بیشتر از 86 درصد افراد، خراسان را انتخاب کردند . در این نظر سنجی روزنامه قدس با 94/4 درصد رتبه دوم  و روزنامه شهر آرا با 69/2 درصد رتبه سوم  را از روزنامه خوان های مشهدی به خود اختصاص دادند. بقیه مطبوعات نیز  نزدیک به 6 درصد رای  روزنامه خوان ها را کسب کردند. نتایج فوق نشان می دهد که حدود 34 درصد از مخاطبان مشهدی، خراسان را مطالعه می‌کنند. یعنی به طور میانگین از هر 10 مشهدی تقریبا 3.4 نفر مخاطب روزنامه خراسان هستند.

 
4- بررسی پدیده چند خوانندگی روزنامه خراسان
همچنین برایمان اهمیت داشت که بدانیم هرکدام از صفحات روزنامه خراسان  به طور میانگین توسط چند نفر خوانده می شود؟ یافته های این نظر سنجی  نشان می دهد که به طور متوسط هر روزنامه توسط  46/5  نفرمطالعه می شود. این عدد در سال گذشته برابر با 47/5 نفر بوده است.
 
 
5- خراسان چه نمره ای دارد؟
در این مرحله از مخاطبان روزنامه خراسان خواسته شد بین صفر تا 20 نمره ای به روزنامه خراسان بدهند. عدد 16.20 نمره ای بود که ما از مخاطبان خود دریافت کردیم. این نمره در نظرسنجی گذشته مان عدد16.33 بود که نشان دهنده افت فقط 13 صدمی آن است.
 
 
6- مورد اعتماد ترین منابع خبری
در سوال بعدی از مخاطبان  پرسیده شده است چه تفاوتی بین اخبار روزنامه خراسان و اخبار منتشر شده در فضای مجازی وجود دارد؟ همان طور که در جدول پایین می بینید نزدیک به 72 درصد مخاطبان به خبرهای منتشر شده
در روزنامه خراسان اعتماد بیشتری دارند.

 
7- آیا روزنامه خراسان بی طرف است؟
در سوال بعدی مرکز افکار سنجی رصد ، وابسته به دفتر پژوهش های روزنامه خراسان  از مخاطبان پرسیده شده است که اخبار روزنامه خراسان را بی طرفانه می دانید یا جانبدارانه؟ بر اساس یافته های این پژوهش، 44درصد مخاطبان اخبار روزنامه خراسان را بی طرفانه می‌دانند. 27 درصد نیز اعلام کردند که اخبار
 روزنامه خراسان  از نظر آنان جانبدارانه است.

 
 
8- فقط 19 درصد، گرایش سیاسی روزنامه را می دانند
همچنین در این نظرسنجی از مخاطبان روزنامه پرسیده شده که: «فکر می کنید روزنامه خراسان از نظر سیاسی چه گرایشی دارد؟» با توجه به جدول زیر 81 درصد از مخاطبان روزنامه را بیرون از جناح‌بندی های
رایج اصولگرا  و اصلاح طلب  معرفی کرده اند.


 
 
9- نمره متوسط مخاطبان به پیگیری مطالبات مردمی
در پرسش دیگری از مخاطبان پرسیده شد که فکر می کنید روزنامه خراسان چقدر پیگیر مطالبات مردمی بوده است؟ همچنان که در جدول هم می بینید حدود 59 درصد از مخاطبان معتقدند که خراسان در حد متوسطی پیگیر مطالبات آن هاست.

 
تهیه نظر سنجی  :  محمد رضا محمدی
اینفوگرافیک : سجاد علی اصغری ازغندی