قهرمانان طرح‌های ناکام

بسم‌الله الرحمن الرحیم
کارنامه سیاه ترامپ و اطرافیانش در طول استقرار در کاخ سفید به قدری مخاطره‌آمیز شده که حتی رسانه‌های آمریکائی هم به اعتراض و مخالفت برخاسته‌اند. نشریه آمریکائی نیویورکر ضمن آسیب‌شناسی در طیف اطرافیان ترامپ، نتیجه‌ می‌گیرد که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا با ذهنیتی جنگ‌افروزانه تلاش می‌کند برای درگیری نظامی در هر گوشه از جهان که ممکن است، ریل‌گذاری کند.
این روحیه و جهت‌گیری افراطی بولتون به ویژه در مورد کره شمالی و ایران ابعاد وحشیانه‌تری به خود گرفته بطوری که وی از ترامپ می‌خواست که با حمله پیشدستانه به کره شمالی، ابتکار عمل را در اختیار بگیرد.
نیویورکر تصریح می‌کند بخش اعظم تلاشهای ضدایرانی آمریکای ترامپ هم ریشه در افکار و اندیشه‌های افراطی جان بولتون دارد که خواستار تمرکز همه‌جانبه بر روی ایران در جهت اعمال فشار حداکثری است و کینه انباشته بولتون علیه ایران حتی در کینه‌اش نسبت به کره شمالی هم بیشتر است ولی مشکل بزرگ ترامپ و بولتون اینست که تقریباً هیچ یک از اقدامات سابق و لاحق گروه ترامپ به نتیجه دلخواه و مطلوب آنها نرسیده است و آنها قهرمانان طرحهای ناکام و شکست ‌خورده‌اند.


اگرچه بولتون خواستار حمله اتمی به کره شمالی بود ولی حتی درون حلقه اطرافیان ترامپ هم این دیدگاه ماجراجویانه بولتون خریداری نداشت و بولتون به کلی تنها و منزوی است. با این حال، شکست و ناکامی بولتون در پرونده ایران آشکارتر است و در طیف سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا هم به دستمایه‌ای برای تمسخر افکار پوسیده و نخ‌نما شده بولتون تبدیل شده است.
بولتون همان کسی است که وعده می‌داد ایرانیان شاهد برگزاری چهلمین سالگرد انقلابشان نخواهند بود. بولتون همان کسی است که برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا 13 آبان 97 عربده می‌کشید و اخیراً یکبار دیگر تلاش می‌کند شانس خود را دوباره امتحان کند.
اما آنچه مایه شرمساری بولتون شده، حرف‌شنوی از منافقین بوده که منافقین برای نگهداری بولتون در طیف حامیان خود به وی پول توجیبی می‌داده‌اند. اسناد پرداخت منافقین به بولتون در فهرست صورتهای مالی وی بقایای آبروی او را هم بر باد داده است. بی‌آبروئی در فهرست اطرافیان ترامپ فقط به جان بولتون محدود نمی‌شود بلکه وی در طول دوران استقرار در کاخ سفید مرتباً مجبور به کنار گذاشتن هر یک از آنها شده تا دامنه رسوائی آنها بیش از این گریبان خودش را نگیرد. با اینهمه پرونده‌های پرتعدادی علیه ترامپ در جریان است که ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از آنهاست. انتشار خلاصه گزارش «مولر» تقریباً هیچکس را قانع نکرد و به فرصتی برای زورآزمائی سیاسی – تبلیغاتی کنگره با کاخ سفید مبدل شده است.
ناکامی ترامپ و بولتون در پرونده کره شمالی با توقف مذاکرات فیمابین، همه چیز را به نقطه صفر بازگرداند. انفعال آمریکا در پرونده ونزوئلا علیرغم آنهمه تلاش آشکار و نهان ترامپ و بولتون برای دخالت آشکار در ونزوئلا و توسل به کودتا هم به یک پدیده قطعی و برگشت‌ناپذیر منجر شد. حضور نظامی در سوریه و عراق هم نتوانست به برنامه‌های مشترک اسرائیل و سعودیها کمکی بکند. حتی معرفی ایران به عنوان عامل ناکامی آمریکا و متحدانش در منطقه هم راهگشا نبود. این برای دنیای معاصر به تجربه‌ای گرانسنگ تبدیل شده که چرا آمریکا علیرغم تحمل هزینه‌های نجومی در حد هفت تریلیون دلار در عراق و سرمایه‌گذاری بدفرجام از اعتبار و حیثیت جهانی خود و متحدانش، جرات آنرا نداشته باشند با اعلام قبلی به عراق سفر کنند بلکه ناچار شدند شبانه و با چراغ خاموش وارد عراق شوند و بدون دیدار با هیچیک از مقامات عراقی، دزدانه این کشور را ترک نمایند.
دنیای معاصر به چشم خود دید که سرمایه‌گذاری مشترک محور شرارت غربی – عبری – عربی بر روی تروریستهای اجاره‌ای از 85 کشور جهان و هلی‌برد سران تروریستها توسط آمریکا و متحدانش در سوریه و عراق هم نتوانست اهداف واشنگتن را محقق سازد. برخی گزارش‌ها حاکیست که آمریکا از منافقین برای آموزش نظامی تروریستهای اجاره‌ای با هزینه عربستان و امارات بهره برد و طیف اطرافیان ترامپ نزدیکترین روابط را با منافقین برقرار کردند و عملاً بازیچه طرحهای منافقین – سعودیها و صهیونیستها شده‌اند.
ایکاش فرد عاقلی در آمریکا برای ترامپ توضیح می‌داد که از طرح ناکام تشکیل ائتلاف‌ 54 کشور عربی و اسلامی علیه ایران که فقط چند ساعت دوام آورد، چه نفعی برد؟ یا از طرح تشکیل ناتوی عربی علیه ایران چه انتظاری دارد؟ یا از سیاست ابلهانه‌اش در راه به‌رسمیت شناختن الحاق بیت‌المقدس و جولان به اسرائیل به جز انزوای آمریکا چه چیزی عایدش گردید؟ با رفتار ترامپ شاید هیچ فرد عاقلی در اطراف وی باقی نمانده باشد و سایرین هم ترجیح می‌دهند که از این عنصر خودشیفته و روانی فاصله بگیرند ولی در نهایت حقایق عینی و ملموس، تاثیرات ماندگار خود را نشان می‌دهند و ثابت می‌کنند که ترامپ حتی با تکیه بر نقش لابی صهیونیستی «ایپک» و دلارهای بادآورده قارون‌های نفتی هم نتوانسته چیزی را تغییر دهد و تثبیت کند.
تفاوت ترامپ با روسای جمهور گذشته اینست که اگر آنها ویرانه‌ای به جای میراث خود باقی گذاشتند، امروزه ترامپ حتی در دوره حاکمیت خود نیز ویرانه‌ای به وجود آورده که طیف معدود اطرافیان باقیمانده در اطراف ترامپ نیز اعتراف می‌کنند که این قبیل بازیهای شرم‌آور و رسوای وی قابل دوام نیست.
سایر اخبار این روزنامه
در پی ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت‌های تبلیغاتی؛ قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شد رئیس جمهور در مراسم نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران: آمریکا استقلال ما را هدف گرفته - با اتحاد، ایستادگی و امید پیروز می شویم سید حسن نصرالله: به خاطر حجم زیاد توهین‌ها به ملک سلمان توسط ترامپ، دلم برای وی می‌سوزد حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر ارشاد: با ترخیص 6 هزار تن کاغذ روزنامه‌ای و تحریری از گمرک التهاب بازار کم می‌شود مدیرعامل فولاد مبارکه: دستاوردهای فولاد مبارکه برای جهان اسلام امیدبخش است افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟ اتحادیه اروپا تمدید نشدن معافیت‌های نفتی و هسته‌ای ایران را محکوم کرد قهرمانان طرح‌های ناکام نایب رئیس اتاق اصناف ایران: کالاهای اساسی در ماه رمضان گران نمی‌شود سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران بر امنیت تنگه هرمز، شاهراه انرژی جهان تاکید دارد آمریکا پنج مورد معافیت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را تمدید کرد در پی ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت‌های تبلیغاتی؛ قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شد