آیا سیلاب‌ها نتوانسته کانون‌های گرد و غبار در خوزستان را از بین ببرد؟ نشستن گرد و غبار روی رد پای سیل

گروه ایرانشهر: دوباره خاکی که به هوا بلند می‌شود، جلو دید را می‌گیرد و نفس‌ها را تنگ می‌کند. دیروز دوباره اهواز و شادگان شاهد وقوع پدیده گرد و غبار پس از پشت سر گذاشتن سیل‌های ویرانگر بود. سیلی‌هایی که سبب طغیان رودخانه‌های کرخه و دز شدند و شهرها و روستاها را فراگرفتند، زمین‌های کشاورزی را به زیر آب بردند و خانه‌ها را ویران کردند. در این بین اما به گفته مسئولان و بنابر گزارش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، هدایت سیلاب‌ها به سوی تالاب‌ها سبب احیای بسیاری از تالاب‌های خشک منطقه شد. تالابی چون هورالعظیم که یکی از چند تالاب خشک ایران و از جمله کانون‌های گرد و غبار در خوزستان بود. تالابی که با پر شدن بخش عظیمی از آن با سیلاب‌ها امید برای کاهش پدیده گرد و غبار در سال 98 در استان‌های جنوبی بیشتر شد، اما با وقوع پدیده گرد و غبار آن‏هم وقتی هنوز رد پای سیل در خوزستان پاک نشده، این امیدها را نابود کرد.
خوزستان به گرد و غبار عادت دارد اما حالا وقوع این پدیده بر دردها و رنج‌های مردمان این منطقه می‌افزاید. از خانه‌های پر از گِل و زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفته اگر بگذریم، هجوم ملخ و پشه و حالا گرد و غبار، سختیِ زندگی در این شهر سیل‏زده را دوچندان می‌کند. گرد و غباری که به‌صورت موردی از سال ۱۳۸۲ خورشیدی در اهواز دیده شده و از سال ۱۳۸۴ به صورت جدّی افزایش پیدا کرد و اوج آن بین سال‌های ۸۷ تا ۸۹ خورشیدی بوده است. این گرد و غبارها حالا از 7 صبح دیروز در خوزستان از حد غیرمجاز گذشته است. احمدرضا امیرنژاد، مدیرکل محیط‏زیست خوزستان گرد و غبار در این استان را بیش از 7 برابر حد مجاز اعلام کرده است. به گفته او، میزان گرد و غبار در ساعت 7 صبح دیروز در شهرهای بندرِ امام ۶۸۴ ، آبادان ۵۱۰ ، خرمشهر ۴۹۶ و اهواز ۴۴۴ میکروگرم بر مترمربع بوده است. امیرنژاد افزود: همچنین میزان گرد و غبار در شوش ۲۲۰ ، شوشتر ۱۶۳ ، اندیمشک ۱۲۴ و رامشیر ۱۱۷ میکروگرم بر مترمربع است.
وقوع پدیده گرد و غبار در استان خوزستان در حالی است که شرایط جوی امسال طوری رقم خورد که 25 استان کشور را درگیر سیلاب کرد به طوری که در برخی نقاط در شیراز سبب مرگ 17 نفر، در گلستان سبب غرقابی‏شدن شهرها، در لرستان سبب بی‌خانمان شدن مردم و درنهایت در خوزستان سبب ویران شدن روستاها و مزارع کشاورزی، مرگ احشام، از بین رفتن محصولات و انتقال آب و پر آب شدن هورالعظیم در ایران و عراق که اغلب مواقع بدترین کانون گرد و خاک استان بود شد. بارش‌های بی‌سابقه و چشمگیر جوی در فروردین 98 نوید یک سال خوش آب و هوا در خوزستان را می‌داد به طوری که رئیس سازمان حفاظت از محیط‏زیست کشور گفت: خوشبختانه به دلیل بارش‌های جوی به جز استان سیستان بلوچستان، در جایی از کشور گرد و غبار نخواهیم داشت. اما دیروز برخلاف اظهارنظر رئیس سازمان محیط‌زیست کشور همچنین مسئولان سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های جوی در اغلب مناطق استان خوزستان، از همان اوایل صبح اغلب شهرهای استان خوزستان با پدیده گرد و خاک با غلظتی بیش از حد مجاز روبه‏رو شدند. ستاد بحران شادگان در پی تشدید غلظت گرد و غبار در این شهرستان، همه مدارس را در نوبت بعدازظهر تعطیل اعلام کرد.
اما وقوع گرد و غباری 7 برابر حد مجاز در خوزستان سبب شد که این سوال پدید آید که آیا کانون‌های داخلی گرد و غبار پس از سیل‌های ویرانگر بهار 98 هنوز هم سبب بروز پدیده گرد و غبار می‌شود؟ آیا مدیریت هدایت سیلاب‌ها صحیح انجام نشده و آب به کانون‌های گرد و غبار نرسیده است؟


گرچه احمدرضا امیرنژاد کارشناس هواشناسی خوزستان، علت گرد و خاک در استان را ورود سامانه گردوخاک از شمال شرق عربستان به خوزستان عنوان کرده و اما محمد سبزه‌واری، مدیرکل سازمان هواشناسی خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم از داخلی بودن منشا گرد و خاک اهواز و شادگان خبر داده و گفته است: «گرد و غبار در اهواز و شادگان ناشی از فعال شدن کانون‌های داخلی گرد و خاک است.» وی، وقوع گرد و غبار ناشی از کانون‌های گرد و غبار داخلی را با وجود این حجم از سیلاب و بارندگی نشان از مدیریت ناصحیح سیلاب‌ها دانسته است. آب‌هایی که به سمت کانون‌های گرد و غبار نرفته است تا این کانون‌ها تثبیت شوند. هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران محیط‏زیست خوزستان نیز درباره پدیده گرد و غبار به تسنیم گفته: «با وجود وقوع سیلاب در خوزستان اما همچنان شاهد وقوع پدیده گرد و غبار توسط کانون‌های داخلی در شرق اهواز و غیزانیه هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که در سیلاب اخیر آب وارد این کانون‌ها نشده است.»
در حالی که هنوز منشاء دقیق گرد و غبارهای خوزستان مشخص نیست و مسئولی درباره ابهامات پیش آمده درباره برهم خوردن پیش‌بینی‌هایی که از کاهش این پدیده در خوزستان به واسطه وقوع سیل و سیراب شدن تالاب‌ها و کانون‌هایی این استان از سیلاب‌های بهاری می‌شد، سخنی نگفته است، محمد سبزه‌زاری به فارس گفته است که این بار نیز باران به داد خوزستان می‌رسد. او گفته است: «با ورود سامانه بارشی طی امروز شاهد رگبار و رعد و برق و وزش بادهای قابل‏ملاحظه به‌ویژه در مناطق شمال، شمال شرقی و غربی استان خواهیم بود و بارش‌ها در دیگر مناطق استان به‌صورت نقطه‌ای پیش‌بینی می‌شود.» وی افزوده: «همچنین به‌دلیل بالا بودن ضرایب ترمودینامیکی تندبادهای لحظه‌ای و در مناطق جنوبی و مرکزی استان شاهد فعال شدن کانون‏های داخلی، برخاستن گردوغبار محلی و کاهش دید افقی به‌صورت متناوب تا بعدازظهر روز شنبه خواهیم بود، اما انتظار می‌رود از بعدازظهر به‌تدریج شاهد کاهش غلظت گردوغبار در استان باشیم.»
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مراسم نکوداشت یکصد سال تربیت معلم آمریکا به دنبال محدود کردن منابع ارزی ما است ژوبین صفاری کوپنی‏شدن راه علاج اقتصاد؟ «ابتکار» پیامدهای تبرئه شدن دونالد ترامپ از موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را بررسی می‌کند دلار بار دیگر مرزهای قیمتی را پشت سر می‌گذارد؟ رشد دوباره نرخ دلار! برنامه اصولگرایان برای انتخابات اسفند چه خواهد بود؟ «وحدت» حلقه گم‌شده اصولگرایان سرقت از هایپرمارکت‌ها در شرایط بد اقتصادی افزایش یافته است حروم‌خوری خوشمزه‌اس؟ داستان تبدیل بازداشتگاه معروف سال 88 به مرکز نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر «کهریزک»، «مهر سروش» شد آیا سیلاب‌ها نتوانسته کانون‌های گرد و غبار در خوزستان را از بین ببرد؟ نشستن گرد و غبار روی رد پای سیل لاریجانی در جمع معلمان نمونه کشور ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین نشست نمایشگاه کتاب مطرح کرد مشکل کاغذ به زودی حل می‌شود معاون حقوقی رئیس جمهوری: جنبه حقوقی آثار تحریم‌ها بررسی می‌شود وزیر امور خارجه: اروپا به جای حرف به تعهدات برجامی‌اش عمل کند