ژوبین صفاری کوپنی‏شدن راه علاج اقتصاد؟

طی روزهای گذشته معاون اول رئیس‏جمهوری صحبت از بازگشت نظام کوپنی به اقتصاد کشور را به‏عنوان یکی از گزینه‏های موردنظر دولت مطرح کرد. مسئله‌ای که در بین کارشناسان اقتصادی موافقان و مخالفان خود را دارد. اما سوال اینجاست که در شرایط فعلی، نظام کوپنی می‏تواند به کمک اقتصاد آشفته کشور بیاید؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در تجربه‏های چندماهه اخیر بررسی کرد. اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی از کالاها و یا واردات گوشت دولتی که منجر به ایجاد صف‌های طولانی شد و البته تاثیر چندانی در کاهش قیمت‌ها نداشت نشان از آن دارد که نظام غیرمنسجم توزیع، حتی در سطح خرد نتوانست اثربخش باشد و تنها پیامد آن پایین آمدن شان مردم در صف‌های طولانی بود. نکته قابل توجه این است که این نقص در سیستم و عدم نظارت بر بازار در شرایط فعلی به طور واضح در اقتصاد مشهود است. در واقع، مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ایران که باعث به وجود آمدن انواع رانت‌ها توسط افراد قدرتمند در سیستم اقتصادی شده است، در نظام کوپنی هم می‏تواند بروز پیدا کند.
به عبارت دیگر، مشکلات امروز اقتصاد نه با تصمیم‏هایی مانند اختصاص ارز به کالاهای اساسی و یا کوپنی‏کردن حل شدنی است و نه با پیگیری راه‏حل‏های آنی دیگر. به نظر می‏رسد برای حل بحران اقتصادی باید تن به رفع ایرادهای ریشه‌ای در اقتصاد دهیم که این موضوع نیازمند مبارزه با فسادی است که البته ریشه سیاسی نیز دارد و برای مقابله با آن باید هزینه سیاسی‌اش را نیز پرداخت. چندی پیش، علی سرزمین که هم اقتصاددان است و هم معاون وزیر کار به این موضوع اشاره کرده بود که برای هر اقدام اقتصادی باید دم خیلی از نهادهای غیرمرتبط را هم دید. این مسئله حتی اگر به طور مستقیم با موضوع فساد در ارتباط نباشد نهایتا منجر به ایجاد فساد شده است. اسحاق جهانگیری در همین صحبت‏های اخیر گفته بود طی چند دهه اخیر تلاش شده تا به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم و کوپنی‏کردن در شرایطی که دولت از قبل کوچک‏تر شده ممکن است سخت باشد. باید گفت که از اتفاق یکی از مشکلات اقتصاد طی چند دهه اخیر همین اجرای ناقص آزادسازی اقتصاد بوده که به بدترین شکل نه‏تنها به آزادی اقتصاد منتهی نشده که بندهای جدیدتری را به پای آن آویخته است. در نهایت باید گفت نظام کوپنی مانند بسیاری از تصمیم‏های آنی دیگر در نظام معیوب اقتصادی کشور، سرنوشتی جز بدترشدن اوضاع نخواهد داشت. باید فکر چاره‌های ریشه‌ای‏تر کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مراسم نکوداشت یکصد سال تربیت معلم آمریکا به دنبال محدود کردن منابع ارزی ما است ژوبین صفاری کوپنی‏شدن راه علاج اقتصاد؟ «ابتکار» پیامدهای تبرئه شدن دونالد ترامپ از موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را بررسی می‌کند دلار بار دیگر مرزهای قیمتی را پشت سر می‌گذارد؟ رشد دوباره نرخ دلار! برنامه اصولگرایان برای انتخابات اسفند چه خواهد بود؟ «وحدت» حلقه گم‌شده اصولگرایان سرقت از هایپرمارکت‌ها در شرایط بد اقتصادی افزایش یافته است حروم‌خوری خوشمزه‌اس؟ داستان تبدیل بازداشتگاه معروف سال 88 به مرکز نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر «کهریزک»، «مهر سروش» شد آیا سیلاب‌ها نتوانسته کانون‌های گرد و غبار در خوزستان را از بین ببرد؟ نشستن گرد و غبار روی رد پای سیل لاریجانی در جمع معلمان نمونه کشور ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین نشست نمایشگاه کتاب مطرح کرد مشکل کاغذ به زودی حل می‌شود معاون حقوقی رئیس جمهوری: جنبه حقوقی آثار تحریم‌ها بررسی می‌شود وزیر امور خارجه: اروپا به جای حرف به تعهدات برجامی‌اش عمل کند