محمود اشرفی آداب سیاسی

کنش‌های سیاسی فراملی براساس آداب و پروتکل های دیپلماتیک شکل می گیرد. در یک فرآیند دیپلماتیک اگر رفتار و گفتمان سیاسی با شیوه ها و آداب سیاسی مرسوم در جامعه بین المللی سازگار نباشد، نتیجه ای جز کاهش قدرت چانه زنی در معادلات فراملی نخواهد داشت. اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه بحرین در این مجموعه گفتار دیپلماتیک ناسنجیده جای می گیرد. یک رفتار سیاسی که می تواند مواضع اصولی را در سایه خود پنهان سازد. سخنان وزیر خارجه بحرین در مورد این که «کشور بحرین به ایران حتی برای یک روز اجازه بستن تنگه هرمز را نمی‌دهد» نیازمند پاسخ های سنجیده تری از مگس نامیدن این کشور بود.
براساس آداب و رفتار دیپلماتیک پذیرفته شده توسط جامعه بین الملل؛ وسعت، تعداد جمعیت و تاریخ استقلال کشورها نباید به عنوان شاخص‌هایی برای تحقیر به کار گرفته شود. این در حالی است که با عبارات اصولی و سنجیده دیپلماتیک می توان به وزیر خارجه بحرین یاد آور شد، اظهارات وی شکل تهدید‌آمیزی داشته و هنوز هیچ حرکت و برنامه‌ای از سوی ایران برای بستن تنگه هرمز وجود ندارد.
می‌توان تلویحا و به شیوه ای دیپلماتیک به مقامات بحرینی گفت که نقش آفرینی منطقه‌ای بایستی براساس ظرفیت های ملی و نه صرفا با تکا بر وجود مرکز ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در این کشور باشد. باید به مقامات بحرینی گوشزد کرد که ظرفیت‌ها و توان ملی همواره پایدار است اما اتکا بر نیروی خارجی می تواند تجربه های ناخوشایندی داشته باشد. شاهد این مدعا تصمیم ناگهانی انگلیس در اواخر دهه 60 قرن بیستم برای خروج نیروهایش از منطقه شرق سوئز و خلیج فارس است.