«همدلی» از حواشی تداوم افزایش قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی گزارش می‌دهد رمضان با سفره گرانی

همدلی| گروه اقتصادی: امسال روزه‌داران، رمضان را با طعم گرانی تجربه می‌کنند. آن‌طور که در گزارش‌های بانک مرکزی آمده است، طی یک‌سال گذشته تاکنون، قیمت کالاهای اساسی 15 تا 62 درصد افزایش پیدا کرده است.این افزایش قیمت در کالاهایی همچون برنج و شکر دیده شد. بر اساس آمار وزارت، صنعت، معدن و تجارت، قیمت شکر، رقمی در حدود 70 درصد گران شد، برنج هم گرانی بیش از 50 درصدی را تجربه کرد. از ابتدای فروردین ماه سال گذشته بود که دلار 4200 تومانی، در بازار کالاهای اساسی گرد و خاک به پا کرد. این روند انتقاد بسیاری از تحلیل‌گران را برانگیخته است. بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی بر این باور هستند این اتفاق به دلیل عدم نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمت کالاها در کشور رخ داده است. این روند موجب شد میان نرخ مصوب کالاهای اساسی تا قیمتی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اختلاف چشمگیری وجود داشته باشد. تا جایی که بنابر اعلام کمیسیون اقتصادی، دولت رقمی در حدود 100 هزار میلیارد تومان بابت گران فروشی‌های یک سال گذشته به مردم بدهکار است. به گواه بسیاری از کارشناسان اقتصادی، رمضان امسال سفره‌های مردم کوچک‌تر خواهد شد. چرا که روند افزایشی قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی همچان ادامه دارد. اگرچه به نظر می‌رسد وزارت‌خانه‌های مربوطه، اقداماتی را برای کنترل این وضعیت انجام داده‌اند.
کالاهای اساسی در ماه رمضان چقدر قیمت خورد؟
حالا مدیرکل تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار همه کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن، شکر، مرغ، گوشت قرمز و دیگر کالاها همچون خرما و زولبیا بامیه تامین شده و قیمت و چگونگی توزیع آن نیز به همه استان‌ها ابلاغ شده است.
مسعود بصیری - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفته است: «در جلسه سی و دوم کارگروه تنظیم بازار کمیته‌ای تشکیل شد و درباره چگونگی تنظیم بازار کالاهای اساسی و دیگر کالاها همچون خرما و زولبیا و بامیه تصمیماتی اتخاذ و این مصوبات به همه استان‌ها ابلاغ شد؛ به عنوان مثال در ردیف کالاهای اساسی ۳۰ هزار تن برنج ۱۱۲۳ هندی برای توزیع استانی مصوب شده که قیمت مصرف‌کننده آن کیلویی ۷,۴۰۰ تومان بوده و در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلوگرمی توزیع خواهد شد. همچنین برای شکر نیز ۱۲۰ هزار تن برای مصارف صنف و صنعت و ۲۰ هزار تن برای مصارف خانوار در نظر گرفته‌ایم که به صورت فله‌ای و با قیمت کیلویی ۳,۴۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان در بخش‌های مختلف عرضه خواهد شد.»


او تاکید کرد: «برای روغن نباتی نیز به گونه‌ای مصوب شده که ۱۰ هزار تن با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برای صنف و صنعت و ۲۰ هزار تن برای مصارف خانوار که ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ مصوب خواهد بود، در نظر گرفته‌ایم که به عنوان مثال یک حلب ۱۶ کیلوگرمی برای مصارف صنف و صنعت ۱۰۵ هزار تومان اعلام شده است.»
احتمال شوک قیمتی در روزهای اول ماه رمضان
کاهش ۳۰ درصدی تولید محصول در سال زراعی ۹۷-۹۶ و افزایش ۳۰ درصدی صادرات بعد از جهش قیمت ارز بر نوسان قیمت خرما در بازار تاثیر گذاشت. رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما در این باره اعلام کرده است: « کاهش ۳۰ درصدی تولید محصول در سال زراعی ۹۷-۹۶ و افزایش ۳۰ درصدی صادرات بعد از جهش قیمت ارز بر نوسان قیمت خرما در بازار تاثیر گذاشت.»
او افزود:« زمانی که سامانه نیما راه اندازی نشده بود، بسیاری از افراد که صادرکننده خرما نبودند اقدام به صادرات این محصول کردند که این امر موجب شد تا عرضه خرما در بازار داخل کاهش یابد که خوشبختانه بعد از راه اندازی سامانه نیما، امر صادرات کنترل شد.»
فرخی نرخ هر کیلوگرم خرمای مضافتی در شهرستان‌های مبدا را ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: «در برخی فروشگاه‌های تهران، قیمت خرما ارتباطی به نرخ مبدا ندارد و با قیمت‌های گزافی به مصرف کننده عرضه می‌شود.»
این مقام مسئول موجودی خرما در سردخانه‌ها را بیش از ۱۰۰ هزارتن اعلام کرد و توضیح داد: «با توجه به موجودی کافی خرما در سردخانه‌ها، کمبودی در عرضه خرمای ماه مبارک رمضان نخواهیم داشت.»
او با بیان اینکه راهکار کنترل قیمت خرما در بازار ممنوعیت صادرات نیست، اظهار کرد: «با توجه به آنکه سال زراعی خوبی در پیش رو داریم، از این رو ممنوعیت صادرات به هیچ عنوان به صلاح صنعت خرما نیست چرا که سال آینده تولید کنندگان دچار مشکل می‌شوند.»
رئیس انجمن خرما میزان کنونی صادرات خرما را محدود اعلام کرد و افزود: طبق روال همه ساله تا سال زراعی جدید صادرات چندانی نخواهیم داشت که به همین خاطر تبعات ممنوعیت صادرات بر عهده کسانی است که این محصول را ممنوع اعلام کردند؟ فرخی ادامه داد: با توجه به پیک مصرف خرما در ماه مبارک رمضان پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد چرا که تمامی افراد که خرما در اختیار دارند، محصول خود را روانه بازار می‌کنند، چرا که بعد از ماه رمضان، قیمت خرما به سبب گرمای شدید در بازار افت می‌کند. به گفته رئیس انجمن خرما، اگرچه در بحث عرضه خرما در ماه مبارک رمضان مشکلی نداریم، اما در ۲ تا ۳ روز اول ممکن است به سبب ازدیاد تقاضا شوک‌هایی به بازار وارد شود.
نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان گران نخواهد شد، گفت: قیمت جدید اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان همچون آش، زولبیا و بامیه طی چند روز آینده از سوی کمیسیون نظارت اعلام خواهد شد.
مجتبی صفایی، در رابطه با نظارت بر توزیع و قیمت اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان گفت: «قیمت اقلام اساسی مصوب تنظیم بازار که توزیع آن از سوی دولت حمایت و پیگیری می‌شود در ایام ماه مبارک رمضان هیچگونه افزایشی نخواهد داشت و نظارت و بازرسی ویژه‌ای در زمینه توزیع مناسب و نرخ محصولات اعمال خواهد شد.» نایب رئیس اتاق اصناف ایران بیان کرد: «برخی کالاها از طریق منابع دولتی تامین نمی‌شود که احتمال دارد با توجه به نوسانات احتمالی قیمت ارز، نرخ آنها تغییر کند اما در مجموع هیچ افزایش قیمتی در زمینه کالاهای اساسی رخ نخواهد داد و نظارت ویژه‌ای در ماه مبارک رمضان اعمال خواهد شد.»
او با بیان اینکه نظارت و بازرسی ویژه ماه مبارک رمضان با آغاز این ماه شروع خواهد شد، خاطرنشان کرد:« قرار بر آن است تا توزیع کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان با آغاز این ماه به صورت گسترده صورت گیرد و نظارت ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.»
صفایی درباره قیمت اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان همچون زولبیا، بامیه، آش و حلیم گفت: با توجه به نرخ روز اقلام مصرفی، قیمت‌های پیشنهادی به تمام کمیسیون‌های نظارت ارجاع شده اما نرخ نهایی تا به این لحظه اعلام نشده و طی چند روز آینده قیمت‌های نهایی اعلام خواهد شد.