کره شمالی در یک آزمایش غافلگیرانه دریای ژاپن را بمباران کرد پرخاش موشکی کیم

همدلی| گروه جهان: کره شمالی دریای ژاپن را هدف آزمایش موشکی قرار داد. مقامات نظامی کره جنوبی اعلام کردند، شنبه ساعت ۹ صبح به وقت محلی از شبه‌جزیره‌ای در سواحل شرقی کره شمالی، مجموعه‌ای از موشک‌ها به سمت دریای ژاپن شلیک شدند. فرمانده ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد «ارتش ما سیستم‌های نظارتی و مرزی خود را در آمادگی برای شلیک‌های بیشتر از سوی کره شمالی تقویت می‌کند». در ادامه بیانیه آمده است: «کره [جنوبی] و ایالات متحده آمریکا مشغول همکاری نزدیک برای حفظ آمادگی‌شان هستند.»
مقامات این دو کشور گفتند در حال تحلیل این اقدام کره شمالی هستند. سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «ما از اقدامات امشب کره شمالی آگاهیم. به حسب نیاز به زیرنظرگرفتن وضعیت ادامه می‌دهیم.»
آسوشیتدپرس گزارش داده است که طبق گزارش مقامات کره، موشک‌های شلیک‌شده تا ۲۰۰ کیلومتر پرواز کرده و سپس به آب افتاده‌اند. به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، اگر تایید شود که موشک‌های شلیک‌شده ممنوع بوده‌اند، اولین بار از اواخر سال ۲۰۱۷ خواهد بود که کره شمالی موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای را آزمایش می‌کند.
ای‌بی‌سی نیوز از یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا نقل می‌کند که جدی‌ترین تهدید از ناحیه کره شمالی بابت موشک‌های دوربردش خواهد بود نه آنچه ظاهرا در این آزمایش استفاده شده است: «فکر نمی‌کنم لازم باشد که بابت یک آزمایش کوتاه‌برد خیلی هیجان‌زده شویم؛ مگر این که کسی بتواند به ما بگوید که این یک آزمایش دوربرد بوده که شکست خورده است.»


مقامات کره جنوبی گفته‌اند با توجه به مسیر حرکت موشک‌ها، احتمال این که کره شمالی آزمایش موشک‌های میان‌برد یا دوربرد را از سر گرفته باشد منتفی است.
این اقدام کره شمالی در سایه ناکامی نشست هانوی و به بن‌بست رسیدن مذاکرات بین کیم جانگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیده می‌شود. نیویورک تایمز این اقدام را تلاش کره شمالی برای افزایش فشار روی رئیس‌جمهور ترامپ جهت بازگرداندن او به میز مذاکره و مصالحه برای تخفیف در تحریم‌ها تحلیل کرده است. به گزارش این رسانه، تحلیل‌گران می‌گویند این علامتی است از این که کیم می‌تواند بزرگترین دستاورد ترامپ در موضوع کره شمالی را به هم بزند. گرچه کره شمالی به سراغ نقض ممنوعیت موقت هسته‌ای و آزمایش موشک‌های هسته‌ای‌اش نرفته‌است، این اقدام نشان می‌دهد که کیم گزینه کنارزدن این ممنوعیت را نیز در نظر دارد. ترامپ مکرراً این ممنوعیت را به عنوان بزرگترین دستاوردش در موضوع کره شمالی توصیف
کرده است و آن را نشانه‌ای می‌داند که موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک او در قبال کره شمالی را ثابت می‌کند.
لی بیونگ چول، کارشناس حوزه کره شمالی در موسسه مطالعات خاور دور دانشگاه کیونگنام در سئول، در این باره به نیویورک‌تایمز گفته است، اقدام تحریک‌آمیز شنبه «یعنی کیم جانگ اون به شکلی فزاینده» نسبت به این که بتواند با ترامپ به توافقی برسد «بدبین می‌شود»: «بسته به نوع واکنش ایالات متحده ممکن است در رفتار [کره] شمال تغییرات کوچکی باشد اما در بلندمدت، به نظر واضح‌تر و واضح‌تر می‌رسد که کیم تصمیم گرفته است راه خودش را برود.»
بعد از اینکه دومین نشست بین کیم جانگ اون و دانلد ترامپ در ویتنام بی‌نتیجه و زودتر از موعد به پایان رسید، برخی گزارش‌های جسته و گریخته از تحرکات مشکوک در سایت‌های نظامی کره شمالی خبر داده‌اند؛ اما اقدام کره شمالی به آزمایش موشکی در دریای ژاپن در کنار تلاش چند روز پیشش برای کمک‌گرفتن سیاسی و اقتصادی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جدی‌ترین نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند رهبر کره شمالی مشغول تلاش برای پیداکردن راه‌های جایگزین مذاکره با آمریکا است.