آقای وزیر ارتباطات! پاسخگوی جنایات علیه مردم باشید

سرویس جامعه جوان آنلاین: «من مدعی مردم هستم، باید به مردم جواب دهید!» این را دادستان کل کشور خطاب به وزیر ارتباطات گفته است. پیش از این نیز در اسفند سال ۹۷ دادستان کل کشور به وزیر ارتباطات در راستای ولنگاری در فضای مجازی به همین اندازه تند هشدار داده و گفته بود: «یک روز باید در پیشگاه خداوند متعال جوابگو باشید.» آنچه دادستان به آن اشاره کرده است، در راستای متوجه کردن وزیر به ولنگاری افسارگسیخته در فضای مجازی است؛ ولنگاری با دایره وسیع و گسترده از سوءاستفاده‌های اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی، جنسی، فرهنگی گرفته تا مصادیقی، چون فروش اسلحه و مشروبات الکلی و همچنین فراهم‌بودن بستر‌های مناسب برای حملات تروریستی مطابق آنچه در خانه ملت رخ داد و در نهایت ماجرای تلخ شهادت طلبه همدانی می‌تواند مصداق همان جمله‌ای باشد که اواخر سال ۹۷ دادستان خطاب به وزیر ارتباطات بیان داشت. رهابودن فضای مجازی موضوعی است که همواره از سوی نهاد قضایی به آن اشاره می‌شود، اما اراده‌ای برای کنترل بستر تحقق جرم از سوی متولیان دیده نمی‌شود. جاویدنیا معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در گفت‌وگو با روزنامه «جوان» درباره اقدامات فوری دستگاه قضایی برای کنترل فضای مجازی از راه‌اندازی مرکز مدیریت جرائم فضای مجازی خبر داده است و در توضیح عملکرد آن می‌گوید: در این مرکز پیش‌بینی‌های خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شده است و برای آموزش ضابطان و نیز همکاران قضایی برنامه‌های مشترکی داریم که در حال اجراست.
هماهنگی حمله تروریستی به مجلس از طریق تلگرام، انتشار آنلاین فیلم حمله تروریستی در فضای مجازی، هماهنگی تروریست‌های حادثه اهواز در واتساپ و تلگرام، نشر فیلم آزار و ضرب و شتم یک دختر در اینستاگرام، فروش اسلحه و مشروبات الکلی و در نهایت شهادت طلبه همدانی توسط یک قاتل فعال فضای مجازی! همه این‌ها مواردی است که در همین چند سال اخیر باعث‌شده تا مسئولان قضایی بار‌ها و بار‌ها نسبت به کنترل ولنگاری و بی‌اخلاقی در فضای مجازی هشدار دهند.
هشدار تندی که اسفند سال ۹۷ دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات را مورد خطاب قرار داد و وی را در پیشگاه خدا مسئول دانست. شاید آن روز پیش‌بینی وقوع قتل از بستر فضای اینستاگرام می‌شد که دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات را ملزم به کنترل این فضا کرد و گفت: «بنده اخطار و هشدار می‌دهم، چون بخشی از مسئولیت در اختیار من است، ولی ابزار در اختیار دیگری است.»
آقای وزیر به مردم جواب دهید!


اما این‌بار حجت‌الاسلام والمسملین منتظری هشدار تندتری نسبت به قبل خطاب به شخص وزیر داد و گفت: آقای وزیر ارتباطات با حضور کارشناسی که من معرفی می‌کنم در تلویزیون بنشین و پاسخ سؤالات ما را بده! چرا نسبت به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اقدام نمی‌کنید؟ چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرا نمی‌کنید؟ این فریاد را کجا باید ببریم بزنیم؟
وی ادامه داد: آقای وزیر ارتباطات طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی شما مکلف بودید، شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کنید. پس چرا نکردید؟ چرا باید پول، سرمایه و هزینه‌ای که باید در تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی صرف می‌شد، هزینه اینستاگرام و تلگرام شده است؟ چرا کوتاهی کردید؟ به مردم جواب بدهید!
حجت‌الاسلام و‌المسملین منتظری گفت: این میدان دادن به شبکه‌های خارجی و در اختیار گذاشتن پهنای باند زیاد به آن‌ها به چه دلیل است؟ مگر طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی شما مکلف نبودید، پهنای باند شبکه‌های خارجی را محدود کنید و به پهنای باند شبکه‌های اجتماعی داخلی بیفزایید؟ چرا این کار را نکردید و چرا نمی‌کنید؟
دادستان کل کشور تصریح کرد: بیایید و به مردم جواب بدهید. من مدعی مردم هستم و می‌بینم که چه آسیب‌ها، چه جنایت‌ها و چه مشکلاتی بر سر راه مردم به خاطر رهابودن این فضای مجازی ایجاد شده است. وی افزود: بعد از قتل طلبه همدانی، جمله وزیر عجیب بود و او را حضوراً ندیدم که دست مریزاد بگویم. شبکه‌های جهنمی تلگرام و اینستاگرام در دست خارج است و شما سخنرانی و اجرای سند ۲۰۳۰ را تقویت می‌کنید.
خلأ قانونی در حوزه فضای مجازی
سیدبشیر حسینی، متخصص حوزه سوادرسانه‌ای در گفت‌وگو با «جوان» به صورت تخصصی وارد حوزه جرم‌شناسی فضای مجازی شد و در این‌باره توضیح داد: وقتی مسئله وارد فضایی می‌شود که به آن فضای سایبری می‌گویند، چهار محدودیت زمان، مکان، زبان و امکان هم در آن زیر سؤال می‌رود. در حقوق هر چهار محدودیت واجد شرایط هستند، اما در حوزه فضای مجازی تشخیص و تطبیق موارد فوق بسیار دشوار است. واقعیت این است که از طرفی با خلأ قانون کافی و وافی مواجه هستیم و از سوی دیگر اساساً این فضا، قانون‌گریز است. معضلی که همه دنیا با آن مواجه هستند. با قرارگرفتن در چنین فضایی، پارادایم‌های جدیدی در حوزه حقوق ارتباطات مطرح می‌شود.
این فعال حوزه سواد رسانه‌ای، آموزش عمومی و توانمند‌سازی عمومی را مهم‌ترین وجه در حوزه حقوق ارتباطات دانسته و خاطرنشان کرد: مهم‌تر از قانون باید این پایه را دریابیم چراکه اگر مردم توانمند باشند بسیاری از بستر‌ها از بین می‌رود.
راه‌اندازی مرکز مدیریت فضای مجازی
جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل هم در گفت‌وگو با روزنامه «جوان» درباره اقدامات فوری دستگاه قضایی برای کنترل فضای مجازی می‌گوید: مرکز مدیریت جرایم فضای مجازی در حال راه‌اندازی است. به ویژه جمع‌آوری ادله الکترونیکی به صورت متمرکز، فوری و با همکاری همه دستگاه‌ها موضوع جدی است که هم در جرائم رایانه‌ای و هم در جرائم سنتی حائز اهمیت است. در این مرکز پیش‌بینی‌های خوبی برای آن در نظر گرفته شده، چون برای آموزش ضابطان و نیز همکاران قضایی برنامه‌های مشترکی داریم که در حال اجراست.