نرمش امریکا مقابل زبان موشکی کره شمالی

سرویس بین الملل جوان آنلاین: اگرچه، ۲۹ فروردین‌ماه امسال خبرگزاری رسمی کره‌شمالی از آزمایش نوع جدیدی از یک «سلاح تاکتیکی هدایت‌شونده»، زیر نظر کیم خبر داده بود، اما روز شنبه خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از ستاد مشترک ارتش این کشور از آزمایش موشک‌هایی با برد بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر توسط همسایه شمالی خبر داد تا این اولین آزمایش رسمی موشک کره‌شمالی در یک سال و نیم گذشته- از توقف آن‌ها به خاطر دیدار‌های کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا – باشد.
مقامات ژاپن می‌گویند موشک پرتاب شده از سوی کره‌شمالی به منطقه اقتصادی متعلق به ژاپن نرسیده است.
پیش از این رهبر کره‌شمالی هشدار داده بود که در صورت عدم تغییر استراتژی امریکا، دورنمای حل مسئله هسته‌ای در شبه‌جزیره کره «تیره و بسیار خطرناک» خواهد شد.
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی اعلام کرده بود حاضر است تا آخر امسال منتظر تغییر رویکرد امریکا در مذاکرات با پیونگ‌یانگ باشد. کیم‌جونگ‌اون خاطرنشان ساخت با صبر و تحمل منتظر تصمیم «خردمندانه» امریکا درباره تغییر استراتژی خود در مذاکرات خواهد ماند تا بتوان مذاکرات جدیدی انجام داد، اما پیدا کردن فرصت خوبی همچون بار قبل دشوارتر خواهد بود. دونالد ترامپ و رهبر کره‌شمالی ۲۷ فوریه امسال برای دومین بار در هانوی، پایتخت ویتنام با هم دیدار کردند که این نشست بدون رسیدن به هیچ‌گونه توافقی پایان یافت.


در واقع واشنگتن به پیونگ‌یانگ پیشنهاد کرده بود همه تأسیسات هسته‌ای و همچنین برنامه‌های تسلیحات شیمیایی و میکروبی خود را به طور کامل از بین برده، موشک‌های بالستیک و پرتابگر‌های خود را دمونتاژ کرده و همچنین همه تولیدات قابل‌استفاده دوگانه مربوط را تعطیل نماید. علاوه بر این ترامپ از کیم جونگ اون تقاضا کرده بود دسترسی کامل بازرسان بین‌المللی به همه تأسیسات مورد علاقه آن‌ها را تأمین کند، اما رهبر کره‌شمالی به همه این تقاضا‌ها جواب رد داد، به خصوص که دورنمای برداشتن تحریم‌ها مشخص نیست.
اما همین آزمایش موشک‌های کوتاه برد کافی بود تا «مون جائه‌این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به دنبال انتشار اخباری مبنی بر آزمایشات موشکی جدید کره‌شمالی، دستور برگزاری جلسه‌ای اضطراری را صادر کند. علاوه بر این، نهاد ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اقدام صبح دیروز پیونگ‌یانگ در پرتاب موشک‌های کوتاه‌برد را در تضاد با اهداف توافقات نظامی میان دو کشور عنوان کرد که در سال گذشته به امضا رسیده بود.
سئول همچنین از پیونگ‌یانگ خواسته افزایش تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره را متوقف کند و هر چه زودتر به میز مذاکره بازگردد.
با این حال بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در گفت‌وگوی تلفنی «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره‌جنوبی با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا طرفین توافق کردند تا واکنشی «محتاطانه» به اقدام اخیر کره‌شمالی در پرتاب چندین موشک کوتاه‌برد داشته باشند.
دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا هم در واکنشی که نشان از احتیاط او دارد، توئیت کرد: «او (کیم) می‌داند که من با او هستم و نمی‌تواند قولی را که به من داده زیر پا بگذارد. توافق انجام خواهد شد.»