کاغذ را با ارز دولتی وارد کردند با نرخ آزاد فروختند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در طول ماه‌های اخیر، نوسانات قیمتی کاغذ و مقوا به‌صورت بارز و تامل برانگیز به پیش رفته است و ضعف نظارتی در بغرنج‌تر شدن این وضعیت بی‌تاثیر نبوده است.
به گفته برخی از فعالان بازار دلیل گرانی کاغذ، تقسیم به دو گروه شدن آن است چرا که در این وضع گروه اول (کاغذ تحریر، بالکی و روزنامه‌ای) با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و گروه دوم (مابقی کالا‌های سلولوزی، گلاسه و مقوا) با ارز ۸۸۰۰ تومان و این یک دوگانگی را در بازار ایجاد می‌کند.
مرتضی هاشمی مقدم، یکی از فعالان صنعت چاپ در این زمینه اظهار داشت: دلالی در بازار تمامی ندارد و تمام قیمت‌های بازار را این افراد سودجو تعیین می‌کنند، به‌طوری که هر روز در بازار برای خرید و فروش کاغذهای مختلف ساعت ۱۰ صبح به بعد قیمت‌ها را نسبت به نرخ دلار روز تعیین و به فروش می‌رسانند با توجه به اینکه کاغذها با ارز دولتی و ماه‌ها قبل وارد کشور شده است و هیچ‌گونه نظارتی هم بر آن
 نیست.


وی افزود: قیمت‌گذاری کاغذ در بازار متولی ندارد  و همین چند سلیقه بودن تعیین قیمت بازار را به چالش کشیده است و در چند ماه گذشته قیمت‌های کاغذ را چندین برابر افزایش داده که این موضوع برای این صنعت مخرب و تبعات اقتصادی این وضعیت برای حوزه‌هایی که نیازمند به کاغذ هستند، مانند دانشجویان، دانش‌آموزان و غیره فلج‌کننده است.
این فعال صنعت چاپ اضافه کرد: در انبارهای شورآباد به اندازه کافی کاغذ موجود است و فقط باید قیمت‌ها در این بخش یکسان سازی شود تا پای دلالان حذف و بازار به تعادل برسد.
در این باره، حسین میرباقری، رئیس ‌اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا بیان کرد: قیمت کاغذ در هفته گذشته حدود  ۱۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرده است و قیمت هر بند کاغذ در بازار آزاد به ۵۵۰ هزار تومان رسید.
وی ادامه داد: علت گرانی اخیر، کمبود عرضه کاغذ است و چندین ماه است که اتحادیه از توزیع کاغذ و فروش آن در بازار کنار گذاشته شده و وزارت ارشاد وظیفه توزیع کاغذ در سطح بازار را بر عهده‌ دارد. کاغذی که با ارز دولتی تهیه شده است و وزارتخانه باید میان ناشران توزیع کند.
به گفته وی، در سال گذشته و به دنبال حذف فروشندگان کاغذ، ۱۰ درصد فروشندگان کاغذ در بازار مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شده‌اند.
همچنین، فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزیر صنعت اظهار داشت با وجود پیشرفت‌هایی که در ارتباط با تولید کاغذ‌ داشتیم، اما حدود ۹۰ درصد از کاغذ‌های چاپ، تحریر و روزنامه در کشور وارداتی است.