دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حذف ایران از بازار نفت را غیرممکن دانست و گفت: در اوپک تک‌روی نداریم.
به گزارش شانا، محمد سانوسی بارکیندو در حاشیه نشست خبری خود در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره تهدیدهایی که به‌تازگی درباره عرضه نفت ایران مطرح شده است، گفت: در خصوص مسئله ایران در سطح وزارت و دبیرخانه اوپک گفت‌وگوهایی داریم تا راهکارهای ممکن را بررسی کنیم.
وی با اشاره به اینکه ایران در سال‎های گذشته نیز با چالش‎هایی از این دست روبه‌رو بوده است و مطمئنم بر این مسائل فائق می‌آید، تصریح کرد: ما در 60 سال تاسیس اوپک تاکنون با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم، اما همیشه آنچه به ما کمک کرده، اتحاد میان کشورها بوده و اگر این اتحاد را حفظ کنیم باز هم بر مشکلات غلبه می‌کنیم.
بارکیندو در پاسخ به این پرسش که دو عضو اوپک ادعای جایگزینی نفت ایران را کرده‌اند، موضع این سازمان چیست؟ گفت: اوپک تصمیم‌های گروهی می‌گیرد و تک‌روی نداریم، سیاست اوپک بر این است تا با مشورت با کارشناسان دبیرخانه همه اعضا در کنار هم و براساس خرد جمعی تصمیم بگیرند.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر فنی امکان حذف نفت ایران از بازار وجود دارد یا نه؟ گفت: لازم به تکرار نیست، امکان حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است.
به گفته دبیرکل اوپک، همه داده‌ها و آمارهای منابع ثانویه در ماه ژوئن بررسی و سپس در این باره تصمیم‌گیری می‌شود. در اوپک فقط نفع کشور خاصی در نظر گرفته نمی‌شود، بطور کلی ما منافع کل گروه را در نظر می‌گیریم تا افزون بر تامین منافع تک تک اعضای عضو، عرضه نفت هم تامین شود.
بارکیندو با یادآوری اینکه پیش‌تر هم گفته‌ام که هر کدام از اعضای اوپک می‌توانند برنامه‎ها و تصمیم‌های خودشان را داشته باشند، اما وقتی در گردهمایی هستیم، کشورها به‌عنوان یک فرد نیستند و هر کدام عضوی از یک گروه هستند و ما منافع گروه و مصرف‌کنندگان را در نظر می‌گیریم، تصریح کرد: البته باید متوجه عواقب تصمیم‌های خود باشیم، در عین‌ حال در اوپک باید به تامین عملیات عرضه فکر کنیم، زیرا نفت منبع انرژی است و تصمیم‌های ما هم باید براساس همین شرایط باشد.
بارکیندو با اشاره به اینکه وزیر نفت توانمند ایران در اوپک سابقه زیادی دارد و از تجربه و خرد بالایی برخوردار است و همه اعضا به حرف ایشان گوش می‌دهند، تصریح کرد: در عین حال چالش ایران تنها برای این کشور نیست و روی کل اوپک تاثیر می‌گذارد و اتفاق‌هایی که در ایران، ونزوئلا یا لیبی رخ می‌دهد روی کل بازار و صنعت نفت تاثیر دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره حفظ سقف عرضه اوپک و رفتار نوپک در مقابل اوپک هم گفت: برنامه ما از سال 2017 خیلی خوب پیش رفته و کسی آن را تغییر نداده است. درباره لایحه نوپک هم تاکنون اقدامی در سطح کنگره آمریکا انجام شده که فعلا نمی‌دانیم به نتیجه می‌رسد یا خیر، اما آنچه برای ما مهم و نگران‌کننده است، این است که ما تفرقه داشته باشیم و کشورها پس از 60 سال از هم جدا شوند.
دبیرکل اوپک گفت: اوپک تنها یک سازمان نیست، بلکه کل صنعت نفت دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، بطور میانگین روزانه 100 میلیون بشکه نفت در دنیا مصرف می‌شود و اوپک نقش زیادی در تامین نیاز بازارهای جهانی و ثبات آن دارد و همیشه توانسته ظرفیت خود را متناسب با نیاز بازار پیش ببرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره بحث پایداری انرژی اظهار کرد: این موضوع نه‌تنها در سطح اوپک، بلکه در گفت‌وگوهای بین اعضای غیر عضو اوپک مورد بحث و گفت‌وگوست. ما همچنان حامی تصمیم‌هایی هستیم که در توافق تغییرات اقلمی پاریس اتخاذ شده است، می‌خواهیم با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه کنیم.
زنگنه: منافع ایران در اوپک به خطر بیفتد، ایران آن را بی‌پاسخ نمی‌گذارد
وزیر نفت پس از دیدار با محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: ایران در اوپک به دلیل منافعش عضو است و اگر اعضایی از اوپک بخواهند ایران را تهدید و گرفتار خطر کنند ایران هم آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.
بیژن زنگنه درباره محور این دیدار گفت: مذاکراتی درباره بازار نفت، مشکلات و شکنندگی بازار داشته‌ایم که بیشتر تبادل نظر بود تا تصمیم‌گیری.
وی، صحبت درباره نشست آینده اوپک را محور دیگر این مذاکره عنوان کرد و افزود: به آقای بارکیندو گفتم که اوپک به دلیل یکجانبه‌گرایی ازسوی برخی اعضا در خطر است و احتمال فروپاشی این سازمان وجود دارد.
همچنین دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: تصمیم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران کارآیی ندارد.
محمدسانوسی بارکیندو با اشاره به پربار بودن این دیدار و تبادل‌ دیدگاه‌ها، اظهار کرد: آقای زنگنه در نشست‌های وزیران نفت و انرژی اوپک با سابقه‌ترین وزیر بوده و توجه به سخنان ایشان به‌ویژه در شرایط حساس رویارویی دوباره با چالش‌های ژئوپولیتیک و تاثیر آن بر شرایط کشورهای عضو اوپک، همواره با ارزش است.
وی افزود: امروز با آمدن به نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران و مشاهده استقبال از این رویداد و همچینین دیدار با آقای زنگنه با یک تیر دو نشان زدم و در دیدار امشب با وزیر نفت از مشاوره ایشان استفاده کردم.
دبیرکل اوپک تصریح کرد: شکی نیست که ما امروز با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم، اما اطمینان دارم با حضور دولتمردانی همچون آقای زنگنه، این کشتی غرق نخواهد شد.
بارکیندو در پاسخ به این پرسش که اقدام‌های یکجانبه برخی اعضای اوپک علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اوپک همیشه به صورت جمعی تصمیم گرفته است و ما در گذشته بارها شاهد بوده‌ایم زمانی که کشورهای عضو اقدام‌های یکجانبه داشتند این رویه کارایی نداشته است و این بار هم همین‌طور خواهد بود.
وی با یادآوری برگزاری نشست وزیران نفت و انرژی اوپک در ماه ژوئن (خرداد) امسال اظهار کرد: ما در این نشست مانند یک خانواده دور هم می‌نشینیم.
دبیرکل اوپک شامگاه چهارشنبه (11 اردیبهشت‌ماه) وارد تهران شد و با حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از برخی غرفه‌های این رویداد بین‌المللی بازدید کرد.
3 قرارداد جدید نفتی تا پایان امسال امضا می‌شود
معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در نشست خبری در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: براساس قالب جدید قراردادهای نفتی، ایران تا پایان امسال سه یا چهار قرارداد جدید امضا می‌کند.
«رضا دهقان» با اشاره به افتتاح فازهای 13، 22، 23 و 24 میدان مشترک پارس جنوبی در اسفند سال گذشته و راه‌اندازی یک‌ترین دریایی (واحد) فاز 14 گفت: با وارد مدار شدن این فازها و‌ترین دریایی فاز 14 در مجموع سه میلیارد فوت مکعب گاز معادل 85 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد.
وی افزود: در سال جاری با اتمام باقیمانده کار فاز 13، 14، 22 تا 24، حدود 60 میلیون متر مکعب گاز دیگر به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود.
دهقان در مورد آخرین وضعیت توسعه میدان فرزاد الف و ب گفت: قرارداد توسعه این میدان با شرکت هندی، در نهایت تا 3 ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.
وی توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی را از اولویت‌های توسعه‌ای شرکت نفت خواند و افزود: پیش از این مذاکراتی با شرکت مرسک انجام و طرح مطالعاتی نیز دریافت شد. هم‌اکنون با یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی هم مذاکره انجام شده که یکی از این دو شرکت به‌زودی طرح مطالعاتی خود را ارائه می‌دهد.
دهقان از بازسازی و نوسازی تاسیسات میدان‌های نفتی غرب کارون در سال جاری خبر داد و گفت: تولید از میدان‌های این منطقه هم‌اکنون حدود 300 هزار بشکه در روز است. افزایش تولید تا ظرفیت 350 هزار بشکه در روز در برنامه است.
به گفته دهقان، هم‌اکنون تولید میدان نفتی آزادگان حدود 120 هزار بشکه در روز است که تا پایان امسال 35 هزار بشکه دیگر افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه تولید میدان نفتی یادآوران هم‌اکنون 115 هزار بشکه در روز است، افزود: از میدان نفتی یاران شمالی و جنوبی در مجموع 25 هزار بشکه در روز نفت برداشت می‌شود.
معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ادامه فعالیت‌های اکتشافی در دریای خزر خبر داد و گفت: با توجه به نتیجه بخش بودن 2 چاه اکتشافی حفر شده در این میدان، فعالیت‌های اکتشافی را ادامه می‌دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزارت آموزش و پرورش خبر داد جذب بیش از 20 هزار معلم جدید در سال 98 6 تدبیر بانک مرکزی برای خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا تا پایان امسال؛ تولید نفت در غرب کارون روزانه 50 هزار بشکه افزوده می‌شود بازی با بنزین! راه مقابله با بحران کاغذ در بازدید جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو از خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بهترین روابط را با کشورهای همسایه برقرار می‌کرد تا پایان امسال؛ تولید نفت در غرب کارون روزانه 50 هزار بشکه افزوده می‌شود وزیر نیرو این هفته به مجلس می‌رود یافتن جایگزین نفت ایران برای ترکیه آسان نیست استقرار نفتکش سانحه دیده ایرانی در بندر جده خاخام تندروی اسرائیلی: اعراب باید برده یهودیان باشند! وزیر بهداشت: مردم امسال نباید دغدغه کمبود دارو و درمان داشته باشند رئیس سازمان انرژی اتمی: دستیابی به سوخت 20درصد، اوج اقتدار ایران در صنعت هسته‌ای بود سیدحسن نصرالله: اسرائیل اگر وارد جنوب لبنان شود، نابود خواهد شد دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است