رئیس سازمان انرژی اتمی: دستیابی به سوخت 20درصد، اوج اقتدار ایران در صنعت هسته‌ای بود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دستیابی به سوخت 20 درصد در کمترین زمان ممکن و در میان ناباوری داخلی و خارجی، اوج اقتدار ایران بود. برخی می‌گفتند صالحی در خصوص ساخت سوخت 20 درصد دروغ می‌گوید؛ گفتیم صبر کنید گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منتشر شود، مشخص می‌شود.
به گزارش سازمان انرژی اتمی، دکتر علی اکبر صالحی در همایش تقدیر از تلاشگران دستاوردهای ارائه شده در سالروز ملی فناوری هسته‌ای خطاب به این تلاشگران گفت: به دنبال بی‌درایتی و بی‌عقلی آمریکایی‌ها در 19 فروردین که سپاه پاسداران را به عنوان گروه تروریستی خطاب کردند، واکنش‌هایی انجام شد و بیانیه‌هایی منتشر شد اما لازم بود واکنشی قوی و معنادار نشان داده شود. خوشبختانه این موضوع مصادف شد با 20 فروردین و ما زنجیره20 تایی IR6 را به‌رغم میل برخی از کشورهای اروپایی رونمایی کردیم.
صالحی اضافه کرد: ملاحظه کردید که ریاست جمهوری نیز در این مراسم خطاب به آمریکا و برخی کشورهای منطقه گفتند اگر بخواهید زیاده روی کنید، شاهد دستاوردهایی بیش از این خواهید بود. دستاوردهای ارائه شده در 20 فروردین نمایش اقتدار جمهوری اسلامی بصورت واقعی بود و آنها می‌دانند یعنی چه.
وی افزود: هفته گذشته در حاشیه دیدار با کارگران خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و شرح مختصری از دستاوردهای ماشین‌های پیشرفته سانتریفیوژ دادیم. ایشان ضمن ابراز خوشنودی فرمودند «شما همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه دهید». صنعت هسته‌ای برای معظم له بسیار حائز اهمیت است.


معاون رئیس‌جمهور افزود: در سال 88 نیز که به اعتبار مسئولیت در سازمان خدمت ایشان شرفیاب شدم فرمودند«صنعت هسته‌ای مرتبط با نظام است. دولت‌ها با سلایق گوناگون می‌آیند و می‌روند. نباید این صنعت دستخوش سلایق گوناگون شود و باید راه پایداری را بپیماید. بنابراین هرگونه تصمیم سرنوشت ساز در خصوص صنعت هسته‌ای باید با هماهنگی‌های لازم انجام پذیرد».
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: صنعت هسته‌ای از منظر ایشان دو وجه مهم دارد که یکی تامین انرژی برای نسل‌های آینده است. ایشان با تیزبینی و هوشمندی فرمودند باید از حالا برای نسل‌های آینده زمینه‌ها‌ی تامین انرژی پایدار را فراهم کنیم تا آنها با مشکلی روبرو نشوند.
وی افزود: ما علاوه بر اقدامات فعلی کنونی همچون ساخت دو واحد جدید نیروگاهی، در گداخت هم که شاید 30 سال دیگر محقق شود براساس همین پیش‌بینی حرکت می‌کنیم. با آموزش و پژوهش زمینه این کار آماده می‌شود تا مهندسین و دانشمندان فرهیخته ما تجربه 40-30 ساله داشته باشند و وقتی دنیا به بهره‌برداری از گداخت رسید ما نه تنها غافلگیر نشویم بلکه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
صالحی با انتقاد از برخی تحلیلگرها که بدون توجه به تمامی ابعاد مسئله هسته ای، ایراد می‌گیرند و غیر منصفانه انتقاد می‌کنند، گفت: استاد یک دانشگاه می‌گوید صنعت هسته‌ای جز هزینه چیزی نیست. واقعاً سخن عجیبی است. این مسئله حتماً از روی سهل انگاری است. اصلاً چالش ما با غرب فراتر و ریشه ای‌تر از این حرفهاست.
وی افزود: چالش ما با غرب یک چالش فکری و در شیوه حکمرانی است. آنها می‌گویند انقلاب اسلامی نباید باشد. این استاد تصور می‌کند اگر صنعت هسته‌ای را کنار بگذاریم، مشکلات حل می‌شود. خیر؛ اگر هسته‌ای حل شود، مسئله موشکی مطرح می‌شود. اگر آن نباشد مسئله دموکراسی و حقوق بشر مطرح می‌شود و الی آخر.
صالحی اضافه کرد: متاسفانه با این سخنان غلط و ساده انگارانه افکار عمومی را منحرف می‌کنند. شما ببینید فقط درآمد واقعی نیروگاه بوشهر حدود هفت هزار میلیارد تومان در سال است، هرچند طبق تکلیف ما فقط از 400 میلیارد تومان آن منتفع می‌شویم. کل بودجه سازمان انرژی اتمی هم حدود یک سوم این مبلغ است. بی‌توجهی روشنفکران به این همه توانمندی و تلاش در حوزه‌های مختلف و گاه حیاتی مثل رادیوداروها که جان بیماران سرطانی به آنها وابسته است، واقعاً بی‌انصافی است.
وی افزود: ما به دلیل برخی مسائل امنیتی و محدودیت‌هایی که داریم، نمی‌توانیم بیش از حد به تشریح و توصیف اقدامات و فعالیت‌های ارزشمند و راهبردی این صنعت بپردازیم. امیدوارم زمینه‌های لازم مهیا شود تا بتوانیم کارهای خوبی که انجام شده را به آگاهی ملت ایران برسانیم، همان گونه که حضرت امام (ره) فرمود کار نیکی که انجام داده اید را بگویید. این درحالی است که ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند بهطور دائم سیاه نمایی و تبلیغ سوء می‌کنند تا دل مردم را خالی کنند.
صالحی گفت: کشورمان در سال 98 در آستانه شرایط بسیار حساس و ویژه‌ای قرار دارد و از گردنه سختی باید عبور کند. زمانی می‌توانیم به سلامت عبور کنیم که با همدلی، همزبانی و وحدت ملی حرکت کنیم. خدا در آیه 46 سوره انفال می‌فرماید «همگی پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که بر اثر تفرقه، ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل، پایدار و صبور باشید، که خدا همیشه با صابران است».
صالحی تاکید کرد: در کارهایمان باید اولویت‌بندی کنیم که اگر شرایط سخت شد، انتظار معجزه نداشته باشیم. ممکن است مضیقه‌هایی داشته باشیم. با این وجود عقب نشینی نمی‌کنیم و کارمان را پیش می‌بریم. یعنی امیدمان هم به تدبیر خود و هم به تقدیر الهی می‌باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید ابداع و ابتکار داشته باشیم افزود: فکر ما نباید اقتباسی باشد، یعنی اینکه نباید صرفاً دنباله رو دیگران باشیم. هر فکر علمی که به ذهن می‌رسد باید سعی در تحقق آن داشته باشیم.
صالحی افزود: مدیریت ما باید پرتوان، پرتلاش، پرتحرک و با اراده قوی باشد. سازمان انرژی اتمی روی ریل خودش قرار گرفته است و پولش را در مسیر صحیح هزینه می‌کند. کارآیی این سازمان روز به روز بالاتر می‌رود و آنچه ضرورت این فناوری سطح بالا است براساس پیش بینی‌ها انجام می‌دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزارت آموزش و پرورش خبر داد جذب بیش از 20 هزار معلم جدید در سال 98 6 تدبیر بانک مرکزی برای خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا تا پایان امسال؛ تولید نفت در غرب کارون روزانه 50 هزار بشکه افزوده می‌شود بازی با بنزین! راه مقابله با بحران کاغذ در بازدید جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو از خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بهترین روابط را با کشورهای همسایه برقرار می‌کرد تا پایان امسال؛ تولید نفت در غرب کارون روزانه 50 هزار بشکه افزوده می‌شود وزیر نیرو این هفته به مجلس می‌رود یافتن جایگزین نفت ایران برای ترکیه آسان نیست استقرار نفتکش سانحه دیده ایرانی در بندر جده خاخام تندروی اسرائیلی: اعراب باید برده یهودیان باشند! وزیر بهداشت: مردم امسال نباید دغدغه کمبود دارو و درمان داشته باشند رئیس سازمان انرژی اتمی: دستیابی به سوخت 20درصد، اوج اقتدار ایران در صنعت هسته‌ای بود سیدحسن نصرالله: اسرائیل اگر وارد جنوب لبنان شود، نابود خواهد شد دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است