وزیر بهداشت: مردم امسال نباید دغدغه کمبود دارو و درمان داشته باشند

وزیر بهداشت گفت: مردم امسال با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا نباید در کنار مشکلات اقتصادی، اضطراب کمبود دارو و دغدغه درمان را نیزتحمل کنند.
دکتر سعید نمکی در مراسم اختتامیه همایش معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افزود: بطور یقین مانند همه سالهایی که در تنگناهای تحریم بودیم با سرافرازی این دوران را نیز پشت سرخواهیم گذاشت.
وی بیان کرد: گرچه این دوران سخت و پیچیده است اما باید مراقب باشیم که مبادا بیماران در این روزها، دغدغه نبود دارو داشته باشند.
دکتر نمکی تصریح کرد: معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی باید با دقت روزانه در استانها بر توزیع دارو و همچنین موجودی دارو به خصوص با شروع فصل گرما با بهره گیری از سیستم آنلاین نظارت کنند تا اگر کمبودی در استانی وجود دارد از استانهای مجاور تامین شود.



وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش گفت: مجموعه این وزارتخانه در خدمات رسانی به مردم سیل زده کشور بدون هیچ کمک خارجی افتخاری را کسب کرد که در تاریخ این سرزمین مانند حماسه دفاع مقدس ماندگار شد.
وی بیان کرد: پارسال برای 97 درصد داروی تولید داخل کشور، 550 میلیون دلار ارز صرف شد و برای 3 درصد داروی وارداتی یک و سه دهم میلیارد دلار ارز هزینه شد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: این بدین معانست که اگر روزی صنعت داروی کشور فرو ریخت و ما خواستیم این 97 درصد را هم وارد کنیم، باید تمام منابع نفت، مالیات و گمرک را هم صرف کنیم که بیش از 50 درصد داروی کشور را نمی‌توانیم وارد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه صنعت داروسازی کشور را عده‌ای با خون دل نگه داشته‌اند و داروسازان صنعتی کشور روزهای سختی را تحمل کرده اند، یادآور شد: وقتی شرکت‌های چند ملیتی از ایران رفتند ما 25 درصد از داروی مورد نیازمان را با کمک آنها تولید می‌کردیم اما امروز بدون آنها با پشتوانه داروسازان صنعتی و بخش‌های تحقیق و توسعه خودمان 97 درصد از محصولات داخلی را با فرم‌های پیچیده‌تر از آن زمان، تولید می‌کنیم.
وی ایستادگی و مقاومت بر رعایت استاندارد در تولید داروی با کیفیت مناسب و رسیدن آن به دست مردم ضمن رعایت حال تولیدکننده را خواستار شد و پیشنهاد داد نمایشگاه دارویی از شرکت‌های دانش بنیان و بضاعت‌های ملی برگزار شود تا بتوان تولید داخلی و تولید کنندگان بومی را در عرصه تولید و توزیع بیشتر معرفی و حمایت کرد.
دکتر نمکی همچنین از نحوه توزیع به شکل سنتی نیز گلایه کرد و گفت: علت ورشکستگی شرکتهای داخلی نبود نظام توزیع علمی و به روز است. وی هزینه‌های نقل و انتقالات را بسیار زیاد دانست و افزود: باید در نظام توزیع چه در سطح پخش و چه در لینکی که به سازمان غذا دارو و داروخانه متصل است به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در دل پرونده الکترونیک سلامت جزیی از این مجموعه جای داده شود تا همه موارد را بتوانیم به روز کنترل کنیم.
وزیر بهداشت یادآور شد: نظام عرضه دارو هم در داروخانه‌ها مناسب نیست و باید در داروخانه‌ها نکاتی رعایت شود زیرا در برخی داروخانه‌ها، تکریم ارباب رجوع بی‌رنگ و حتی فراموش شده است.
دکتر نمکی با اشاره به اینکه داروخانه‌های کشور به سمت توسعه موارد آرایشی بهداشتی می‌روند و قسمت داروخانه هر روز کوچکتر می‌شود، افزود: تکلیف باید روشن شود که آیا داروخانه است یا مرکز عرضه لوازم آرایشی بهداشتی؛ چون متاسفانه سود در لوازم آرایشی بهداشتی است.
رئیس سازمان غذا و دارو کشور نیز در این همایش گفت: کمبود داروساز در بیمارستان‌های کشور به شدت احساس می‌شود.
مهدی پیرصالحی افزود: برای جبران کمبود داروساز در بیمارستان‌های کشور درحال تدوین طرحی هستیم که با اجرای آن داروسازان بیمارستانی و بالینی در بیمارستانها مستقر می‌شوند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزارت آموزش و پرورش خبر داد جذب بیش از 20 هزار معلم جدید در سال 98 6 تدبیر بانک مرکزی برای خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا تا پایان امسال؛ تولید نفت در غرب کارون روزانه 50 هزار بشکه افزوده می‌شود بازی با بنزین! راه مقابله با بحران کاغذ در بازدید جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو از خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بهترین روابط را با کشورهای همسایه برقرار می‌کرد تا پایان امسال؛ تولید نفت در غرب کارون روزانه 50 هزار بشکه افزوده می‌شود وزیر نیرو این هفته به مجلس می‌رود یافتن جایگزین نفت ایران برای ترکیه آسان نیست استقرار نفتکش سانحه دیده ایرانی در بندر جده خاخام تندروی اسرائیلی: اعراب باید برده یهودیان باشند! وزیر بهداشت: مردم امسال نباید دغدغه کمبود دارو و درمان داشته باشند رئیس سازمان انرژی اتمی: دستیابی به سوخت 20درصد، اوج اقتدار ایران در صنعت هسته‌ای بود سیدحسن نصرالله: اسرائیل اگر وارد جنوب لبنان شود، نابود خواهد شد دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است