در بازدید جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو از خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بهترین روابط را با کشورهای همسایه برقرار می‌کرد

جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو صبح پنجشنبه از خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدن کردند.
در این بازدید که سفرای کشورهای ترکیه، آذربایجان، فلسطین و ترکمنستان و نمایندگانی از کشورهای کرواسی، قزاقستان، زیمباوه، روسیه و پاکستان حضور داشتند، سفیر ترکیه در سخنانی کوتاه اظهار داشت: امیدوارم خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی تنها در این خانه نماند چراکه کارهایی که او برای مردم کشور انجام داده در متن ملت باقی می‌ماند. ما به عنوان کشوری که با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران همیشه همراه بوده، شاهد یم که ایشان همیشه در کنار امام خمینی(ره) و در کنار سایر رهبران انقلاب اسلامی حضور پیدا کرد و همواره نفس خدمت کردن داشت.
به گزارش ایلنا، «ریا اورس »سفیر ترکیه با اشاره به آنکه صحبت در مورد آقای هاشمی رفسنجانی گفتن ندارد چراکه او یکی از مهمترین شخصیت‌های تاریخ ایران است، گفت: هاشمی از اوایل انقلاب نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کشور ایران داشت. اینکه اکنون خانه او تبدیل به مکانی برای خاطرات خوب شده است، احساس غریبی به من می‌دهد.
وی افزود: گویا او هم‌اکنون اینجا هست و ما را تماشا می‌کند. افتخاری برای ما هست که در خانه ایشان حضور داریم و به خاطرات او ادای احترام می‌کنیم.


بنیاد حسین‌اف (سفیر آذربایجان در ایران) نیز با ایراد سخنانی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی بهترین روابط را با همسایگان برقرار می‌کرد و همچنین با جمهوری آذربایجان روابط خوبی داشت.
او با اشاره به زمان اشغال آذربایجان و محاصره شدن بخشی از نخجوان ادامه داد: درآن زمانی که بخشی از نخجوان در محاصره بود، آقای هاشمی رفسنجانی به کمک مردم نخجوان پرداخت. او روابط دوستانه و مردمی داشت و مردم آذربایجان آن روزهای سخت که ازسوی دولت ایران و با سرپرستی هاشمی رفسنجانی به آنها کمک می‌شد را فراموش نخواهند کرد.
سفیر آذربایجان خاطرنشان کرد: زمانی که سه استان آذربایجان نیز محاصر شده بودند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دستور داد تا مرزهای ایران باز شود و مردم به ایران آمدند و این کارها فراموش شدنی نیست. تمام این کارها سبب شد تا رئیس‌جمهور آذربایجان وقتی دفتر یادگاری‌های هاشمی رفسنجانی در آذربایجان باز شد، رسماً برای امضا و نوشتن این دفتر به آنجا رفت و این دوستی و برادری و کارهای عظیم برای جهان اسلام و آذربایجان که توسط هاشمی انجام شده، فراموش نشدنی است.
او یادآور شد: کارهایی که در زمان هاشمی رفسنجانی انجام شده است، خاطره او را زنده نگاه می‌دارد.
مراسم بازدید سفرای کشورهای عضو اکو با سخنرانی مظاهری (رئیس موسسه اکو) ادامه یافت. او ضمن تشکر از حضور سفرا گفت: موزه‌ها هویت فرهنگی ملل هستند و همچنین نماد دموکراسی عمومی به حساب می‌آیند برای همین است که همه اینجا حضور پیدا کرده‌ایم.
وی افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیت بی‌بدیل در انقلاب اسلامی است و این فضا یعنی خانه موزه هاشمی رفسنجانی نیز الهام‌بخش نظرات و دیدگاه او به سایرین خواهد بود.
محسن هاشمی رفسنجانی (پسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) نیز با اشاره به آنکه پدر او طی سال‌های زندگی‌اش به بیشتر کشورهای عضو اکو سفر کرده است، گفت: او به روابط کشورهای دوست و برادر و به خصوص همسایگان اهمیت زیادی می‌داد و توسعه کشور را نه تنها از داخل بلکه با کمک کشورهای دوست، بسیار مفید می‌دانست.
محسن هاشمی ادامه داد: اگر این ارتباطات نباشد کشورها نمی‌توانند از پس همه مشکلات خود بر بیایند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دنبال تنش‌زدایی با همه کشورهای جهان بود. امیدوارم روابط دوستانه با همه کشورها که ازسوی ایران و چه ازسوی سایر کشورها ادامه پیدا کند؛ مخصوصا در شرایط امروز ایران که تحریم اقتصادی ازسوی آمریکا تحمیل شده است. همکاری کشورهای دوست و برادر می‌تواند مفید باشد.
او در ادامه به توضیح تاریخچه خانه موزه هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: این خانه از 36 سال پیش محل زندگی خانواده هاشمی شده است. پدرم زمانی که امام خمینی(ره) از قم به جماران آمد، در جوار ایشان سکنا گزید و درواقع می‌توان گفت تمام مدت عمر از آن سال تا زمان فوت در این خانه زندگی کرد. بعد از فوت او، این خانه را به موزه تبدیل کردیم و به هیچیک از اشیای خانه دست زده نشد و تمام اشیاء متعلق به خودشان و همسرشان است. بازدیدکنندگان می‌توانند با تصاویر و عکس‌هایی که روی هر یک از اتاق‌ها قرار دارد، حضور او را در اتاق نظاره کنند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزارت آموزش و پرورش خبر داد جذب بیش از 20 هزار معلم جدید در سال 98 6 تدبیر بانک مرکزی برای خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا تا پایان امسال؛ تولید نفت در غرب کارون روزانه 50 هزار بشکه افزوده می‌شود بازی با بنزین! راه مقابله با بحران کاغذ در بازدید جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو از خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بهترین روابط را با کشورهای همسایه برقرار می‌کرد تا پایان امسال؛ تولید نفت در غرب کارون روزانه 50 هزار بشکه افزوده می‌شود وزیر نیرو این هفته به مجلس می‌رود یافتن جایگزین نفت ایران برای ترکیه آسان نیست استقرار نفتکش سانحه دیده ایرانی در بندر جده خاخام تندروی اسرائیلی: اعراب باید برده یهودیان باشند! وزیر بهداشت: مردم امسال نباید دغدغه کمبود دارو و درمان داشته باشند رئیس سازمان انرژی اتمی: دستیابی به سوخت 20درصد، اوج اقتدار ایران در صنعت هسته‌ای بود سیدحسن نصرالله: اسرائیل اگر وارد جنوب لبنان شود، نابود خواهد شد دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است دبیرکل اوپک: حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است