علی مطهری: ممکن است برای ریاست‌جمهوری نامزد شوم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: بستگی به شرایط دارد. اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رای داشته باشم ولی کسی دیگر رای ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.
به گزارش شفقنا، علی مطهری درباره بحث مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی گفته است: در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا به مصلحت نیست. در این شرایط که ما تحت فشار هستیم اگر پیش‌قدم بشویم به صلاح نیست چون ممکن است حاکی از ضعف و ذلت ما تلقی بشود و آثار بدی خواهد داشت. اگر در آینده مذاکراتی باشد به تصمیم سران کشور بستگی دارد ولی امروز به مصلحت نیست. اما بعضی اقدامات نظیر پیشنهادی که آقای ظریف داشتند در تبادل زندانیان دو طرف می‌تواند کار درستی باشد.
مطهری در پاسخ به این سوال که چنانچه ترامپ برای دور دوم رئیس ایالات متحده آمریکا شود چه اندازه احتمال رویارویی وجود دارد، گفته است: ترامپ به دنبال جنگ نیست، او به دنبال معامله است.
نائب رئیس مجلس درباره عملکرد مجلس فعلی بیان کرده است: عملکرد مجلس در مجموع خوب بود. در جاهایی ورود کرد و برنامه ششم را تصویب کرد و قوانین مهم دیگری تصویب کرد و چندین قانون مهم دیگر را در دستور کار دارد. قانون مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کرده‌اند که در دستور کار است و قانون نظارت بر اداره صدا و سیما در نوبت است و چندین قانون مهم دیگر در دستور کار مجلس قرار دارد. در مجموع به نظر من عملکرد مجلس دهم خوب بود.


او همچنین درباره قانون جدید انتخابات بیان کرده است: طرح اصلاح وضعیت نمایندگان در دو طرف است، شاید شورای نگهبان ایراد بگیرد چون انتخاب مردم را محدود می‌کند و بر خلاف قانون اساسی است ولی از طرفی ممکن است با توجه به قانون اساسی که می‌گوید شرایط انتخاب شوندگان را قانون تعیین می‌کند مورد قبول باشد؛ هر دو امکان دارد. ولی نظر شخصی خود من این است که خوشحال شدم البته نه برای همه چون ۳۴ نفر از کاندیداتوری محروم می‌شوند در حالی که حضور بسیاری از آنها در مجلس لازم است. آنها افرادی با تجربه هستند و هدایت امور در مجلس بیشتر در دست همین تیپ‌ها است که تجربه بیشتری دارند ولی من در ته دل خوشحال شدم چون من در دوره قبل نیز نمی‌خواستم شرکت کنم ولی عده‌ای اصرار کردند و گفتند بخشی از مردم از شما انتظار دارند و اگر شرکت نکنید نوعی بی‌احترامی به مردم خواهد بود. من آمدم ولی ته دلم این بود که نیایم.
او در پاسخ به این سوال که اگر این طرح تصویب نشد در انتخابات مجلس کاندیدا می‌شوید، گفت: معلوم نیست. هنوز تصمیم نگرفته‌ام. بستگی به شرایط دارد که چگونه باشد.
مطهری همچنین درباره کاندیداتوری‌اش برای ریاست جمهوری گفت: برای ریاست جمهوری که از بسیاری افراد درخواست بوده و هست. درباره من هم بوده است. صحبت‌هایی وجود دارد ولی من جایی وارد شده‌ام که احساس ضرورت کرده‌ام و احساس اینکه از غیر از من برای این کار برنمی‌آید و کسی دیگر نیست و باید وارد شد. کاندیداتوری مجلس نیز به همین دلیل بود. من احساس کردم کارهایی می‌توانم انجام بدهم که از دیگران بر نمی‌آید لذا برای مجلس هشتم به همین صورت ورود داشتم و در مجلس نهم نیز اتفاقاتی افتاده بود که اگر نمی‌آمدم نوعی عقب‌نشینی تلقی می‌شد چون اصولگراها من را از لیست حذف کرده بودند که آمدم و مستقل ورود کردم و رای آوردم و یا برای نایب رئیسی وقتی احساس کردم که من رای داشته باشم و اگر نیایم برخی از افرادی که احساس می‌کنم تندرو هستند ممکن است رای آورند آمدم لذا اگر کسی همفکر من بود و می‌دانستم رای می‌آورد نمی‌آمدم، من اگر آزاد باشم در مقام یک نماینده معمولی بهتر می‌توانم کار کنم. ولی حس کردم اگر نیایم تندروها می‌آیند و به همین دلیل آمدم. در بحث ریاست جمهوری هم همینطور است. باید به شرایط آن روز نگاه کنیم و ببینیم چه افرادی در میان کاندیداها وجود دارند. افراد تندرو داریم یا افراد خوشفکری داریم که رای ندارند یا مثلاً اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رای داشته باشم ولی کسی دیگر رای ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» در گفت‌وگو با ناشران، از وضعیت کتاب‌دزدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گزارش می‌دهد محمدعلی وکیلی مذاکره آری یا خیر؟ «ابتکار» از اولویت‌های بهارستان برای رسیدگی به قطار مشکلات گزارش می‌دهد نان، سیل، بنزین و تحریم با نگاهی به سخنان رئیس‌سابق صداوسیما، وزیر امورخارجه و فرمانده کل ارتش، احتمال حمله نظامی به ایران بررسی شد آیا کسی از مدیران و اعضای شوراهای شهر اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس استعفا می‌دهد؟ سرنوشت هزینه ورود به محدوده طرح زوج و فرد در دستان دیوان عدالت اداری است عوارض یا جریمه؟ نانسی پلوسی دادستان کل آمریکا را مجرم خواند حرکت جدید دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ شوکوتریاک به آمریکا نرسید علی مطهری: ممکن است برای ریاست‌جمهوری نامزد شوم مدارس مناطق سیل‌زده تا مهر آماده می‌شوند فیروز کریمی، قربانی جنگ بقا! فیروز کریمی، قربانی جنگ بقا! علم‌الهدی: فرمان آرایش نظامی شامل تک‌تک مردم می‌شود یک حقوقدان بین‌الملل: نباید موجب انسداد اینستکس شویم