سرنوشت هزینه ورود به محدوده طرح زوج و فرد در دستان دیوان عدالت اداری است عوارض یا جریمه؟

گروه جامعه: از زمانی که محدوده طرح ترافیک در پایتخت خط کشی شد تا سال‌های بعد که محدوده اضطراری آلودگی هوا، به زوج و فرد تغییر نام داد و دائمی شد، تا به حال که قرار است از چند هفته دیگر، این دو محدوده، با شکل جدیدی از دریافت عوارض، شهروندان را برای کمتر سفر کردن به وسیله خودروی شخصی به این محدوده قانع کنند، ماجرای «طرح ترافیک» حاشیه‌های زیادی به خود دیده است. از جریمه‌ها و راه‌های فرار از جریمه شدن گرفته تا سهمیه‌های طرح ترافیک و حالا هم جدل شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت بر سر عوارض یا جریمه گرفتن از خودروهای متخلف.
ماجرا از این جا آغاز شد که از سال گذشته و با راه‌اندازی سامانه «تهران من» در شهرداری تهران و قیمت‌گذاری و شرایط جدید طرح ترافیک در پایتخت، این موضوع مطرح شد که از خودروهای متخلف که بدون پرداخت هزینه و تهیه طرح ترافیک، در روزهای ممنوع، وارد محدوده زوج و فرد، عوارض ورود اخذ می‌شود. موضوعی که شهرداری تهران آن را منطبق با مصوبه شورای شهر می‌داند، اما در شورای شهر نیز در مورد تطبیق آن با مصوبه، اتحاد نظر وجود ندارد. همین است که پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، با تاکید بر اینکه دریافت عوارض از رانندگان متخلف، غیرقانونی است، به نهادهای نظارتی شکایت برده است؛ شکایتی که البته علاوه بر شهرداری و شورای شهر پایتخت، فرمانداری تهران به عنوان تایید کننده مصوبه شورای شهر را نیز در بر می‌گیرد.
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی دیروز در تشریح جزئیات شکایت پلیس راهور از شهرداری تهران درخصوص اخذ عوارض علاوه بر جریمه به دلیل تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد، درباره سرانجام شکایت پلیس راهور از شهرداری تهران در مورد اخذ عوارض زوج و فرد از خودروها در این محدوده به ایسنا گفت: واقعیت ماجرا این است که پلیس راهور برای مدیریت ترافیک و کمک به مردم شکایت را به دیوان فرستاده است تا در آنجا تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود. وی با بیان اینکه تصمیمی که در شورای شهر تهران و معاونت حمل و نقل در مورد اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد گرفته شده خلاف قانون است، گفت: هم فرمانداری تهران این تصمیم را نقض کرده و هم مغایرت با قانون دارد. رئیس پلیس راهور ناجا با تشریح دلایل اجرای طرح زوج و فرد گفت: با افزایش آلودگی هوا بعد از اجرای طرح ترافیک مقرر شد یک طرح موقت و نه دائم در پنج درصد از شهر اجرا شود که اگر آلودگی بالای صد پی‌پی‌ام رسید طرح اجرا شود که با افزایش آلودگی هوا، طرح زوج و فرد هم اجرا شد. وی با تاکید بر اینکه گرفتن عوارض در طرح پیش‌بینی نشده است، گفت: در مصوبه اخیر شورای شهر تهران در مورد اخذ عوارض نیز محدوده به محدوده‌ها تبدیل شده است. هادیانفر ادامه داد: ما بحث‌مان این است که طرح زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا خوب است و موافق آن هستیم  چراکه دو میلیون وسیله نقلیه در تهران شده چهار میلیون وسیله و معابر تهران گنجایش این تعداد وسیله نقلیه را ندارد اما زوج و فرد با هدف کسب درآمد ایجاد نشده و تو این شرایط اقتصادی مردم، ما مخالف اخذ عوارض هستیم. رئیس پلیس راهور ناجا درباره طرح جدید شهرداری در مورد زوج و فرد که بنا است از ابتدای تیرماه اجرا شود، گفت: معاونت حمل و نقل شهرداری تهران قرار شد طرحی را تهیه کند و ابتدا بیایند در ناجا و بررسی کنیم که آیا طرح جدید به مدیریت ترافیک کمک می‌کند و به صلاح مردم است یا خیر؟ هادیانفر با تاکید براینکه شکایت ما از شهرداری تهران پابرجا است، درباره اینکه چرا همان پارسال پلیس در مورد اخذ عوارض شکایت نکرد تا مردم عوارضی پرداخت نکنند، گفت: نامه و شکایت پلیس راهور مربوط به سال قبل است و مربوط به الان نیست و امیدوار بودیم که قبل از رسیدگی دیوان، شهرداری آن را اصلاح کند. رئیس پلیس راهور ناجا افزود: شهرداری شفاهی و رسمی گفته که تا اول تیر عوارضی دریافت نمی‌کنیم اما برای یک تیر طرح جدیدی است اما در قانون پیش‌بینی عوارض نشده و فقط جریمه است. به گفته هادیانفر، مسیر شهرداری در اخذ عوارض زوج و فرد از مردم اشتباه است و نباید به مردم فشار مالی بیاید.
به نظر می‌رسد در اینکه باید پولی به عنوان عوارض یا جریمه دریافت شود، محل اشکال نیست بلکه عنوان آن و نهادی که پول را دریافت می‌کند، محل بحث و جدل شهرداری و پلیس است. برخی معتقدند که عوارض شهری در چنین شرایطی حق شهرداری است و باید بتواند از این راه به درآمدهای خود بیفزاید. البته موضوع این جا است که محدوده زوج و فرد فعلی، در اغلب معابر فاقد دوربین‌های کنترلی است و معلوم نیست شهرداری بر چه مبنایی خیال اخذ عوارض را دارد. در عین حال، کنترل پلیس هم در محدوده زوج و فرد، کنترلی تمام عیار نبوده است و در عین حال درآمد جریمه‌های پلیس به خزانه دولت می‌رود. پس نمی‌شود گفت که پلیس در این زمینه چانه درآمد خود را می‌زند. با این حال اصرار پلیس راهور بر حفظ حق شهروندان عنوان می‌شود.


در حالی که شهرداری تهران همچنان در برابر این واکنش‌های پلیس کوتاه نیامده است، معاون عمرانی فرمانداری تهران به عنوان یک ضلع دیگر از این ماجرا با اشاره به شکوایه‌ای که نیروی انتظامی راهور تهران علیه شهرداری تهران انجام داده، گفت: پیشنهاد ما بر این است که راهور تهران شکایت را پس بگیرد و به فرمانداری مراجعه کنند. غلامحسین آرام در رابطه با شکوایه‌ای که پلیس راهور تهران علیه شهرداری درباره اخذ عوارض و جریمه در سطح محدوده طرح ترافیک انجام داده، اظهار کرد: پیش از عید نشستی برگزار شد و توافقاتی در کمیته انطباق با حضور عوامل نیروی انتظامی راهور تهران و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و اعضای هیئت انطباق فرمانداری تهران انجام شد. وی افزود: توافقاتی انجام شد که اگر طرفین به آن پایبند باشند می‌توان مشکل را رفع کرد، پیشنهاد ما بر این است که راهور تهران شکوایه را پس بگیرد و به فرمانداری مراجعه کنند، به امید خدا در اسرع وقت نشستی برگزار می‌کنیم و موضوع را با توجه به توافقی که در جلسه آخر سال ۹۷ برگزار شد برطرف خواهیم کرد.
حال باید دید که سرنوشت این جدل چه خواهد شد؟ نکته مهم در این میان این است که حق شهروندان ذایل نشود و فشار مضاعفی به آن‌ها وارد نیاید.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» در گفت‌وگو با ناشران، از وضعیت کتاب‌دزدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گزارش می‌دهد محمدعلی وکیلی مذاکره آری یا خیر؟ «ابتکار» از اولویت‌های بهارستان برای رسیدگی به قطار مشکلات گزارش می‌دهد نان، سیل، بنزین و تحریم با نگاهی به سخنان رئیس‌سابق صداوسیما، وزیر امورخارجه و فرمانده کل ارتش، احتمال حمله نظامی به ایران بررسی شد آیا کسی از مدیران و اعضای شوراهای شهر اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس استعفا می‌دهد؟ سرنوشت هزینه ورود به محدوده طرح زوج و فرد در دستان دیوان عدالت اداری است عوارض یا جریمه؟ نانسی پلوسی دادستان کل آمریکا را مجرم خواند حرکت جدید دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ شوکوتریاک به آمریکا نرسید علی مطهری: ممکن است برای ریاست‌جمهوری نامزد شوم مدارس مناطق سیل‌زده تا مهر آماده می‌شوند فیروز کریمی، قربانی جنگ بقا! فیروز کریمی، قربانی جنگ بقا! علم‌الهدی: فرمان آرایش نظامی شامل تک‌تک مردم می‌شود یک حقوقدان بین‌الملل: نباید موجب انسداد اینستکس شویم