آیا کسی از مدیران و اعضای شوراهای شهر اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس استعفا می‌دهد؟

چالش روز چیدمان فهرست «امید»
الهام برخوردار
تکاپوی وزارت کشور برای انتخابات اسفندماه بیش از جریان‌های سیاسی و احزاب در کشور است. وزارت کشور هر روز اخبار جدیدی برای افرادی که می‌خواهند در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی کاندید شوند منتشر کرده و قوانین را یادآوری می‌کند. روز گذشته سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اعضای شورای شهر اگر قصد نامزدی در انتخابات مجلس در هر یک از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور را دارند، باید تا ۱۶ خرداد اعضای آنها به تصویب شورای اسلامی شهرشان رسیده باشد. همچنین با توجه به قانون جدید انتخابات، نمایندگانی که بیش از سه‌دوره در مجلس حضور داشته‌اند دیگر نمی‌توانند کاندید شوند. البته این قانون فعلا منتظر تایید شورای نگهبان است. با وجود اینکه تا 16 خرداد زمان زیادی باقی نمانده است، می‌بینیم که جریان‌های سیاسی هنوز به طور جدی وارد بحث انتخابات نشده‌اند. اصلاح‌طلبان با توجه قوانین جدید شاید افراد شاخص زیادی را نتوانند در انتخابات آینده کاندید کنند و همچنین با توجه به تجارب گذشته این جریان، اصلاح‌طلبان زیادی نیز از کانال شورای نگهبان نمی‌توانند عبور کنند. اما با این حال این جریان سیاسی هنوز وارد میدان انتخابات نشده است و استراتژی مشخصی تا به حال ارائه نکرده است و سازوکار آنها برای انتخابات همچنان مشخص نیست. علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است اصلاح‌طلبان در حال تغییر رویکرد و استراتژی خود هستند و هنوز برای ورود به بحث انتخابات دیر نشده است چرا که ما باید منتظر باشیم ببینیم چه افرادی از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند.
رد صلاحیت‌ها بزرگ‌ترین مانع جریان اصلاحات است


علی صوفی، فعال سیاسی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در گذشته نیز همین وضعیت کنونی را داشتند، به «ابتکار» گفت: فرق آن این است که الان شرایط یک مقداری سخت‌تر شده است. دلیل آن هم این است که اصلاح‌طلبان بر خلاف اصولگرایان یک حاشیه امن در کاندیداتوری دارند. آنها مطمئن هستند و می‌توانند از الان روی افراد و کاندیداهای خود مطمئن باشند. این جریان با مانع بزرگی مانند رد صلاحیت روبه‌رو نیست و آنها مانعی برای برنامه‌ریزی خود ندارد. بنابراین برای اصولگرایان این متغیر در واقع یک متغیر قابل کنترل است و برعکس برای اصلاح‌طلبان غیرقابل کنترل. در این صورت اصلاح‌طلبان به خاطر وجود این مانع بزرگ از قبل نمی‌توانند برای انتخابات مجلس و حتی ریاست جمهوری برنامه‌ریزی محکمی داشته باشند و به موقع بتوانند ابتکار عمل را در دست بگیرند.
این فعال سیاسی افزود: بنابراین این موضوع از قبل وجود داشته است و لیست اصلاح‌طلبان درواقع بعد از بررسی صلاحیت‌ها تعیین می‌شده است. در جریان انتخابات گذشته اصلاح‌طلبان معمولا قبل از بررسی صلاحیت‌ها حرفی برای گفتن نداشتند و اظهارنظر هم نمی‌کردند. ما باید منتظر باشیم ببینیم که چه کسانی را داریم و چه افراد و چهره‌هایی برای ما خواهند ماند. چه بسا اگر اصلاح‌طلبان از قبل چهره‌های خود را معرفی کنند رد صلاحیت آنها قوی‌تر می‌شد. جریان اصلاحات برای اینکه تا حدودی اوضاع را مبهم نگه‌ دارند منتظر می‌مانند که شورای نگهبان نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را مشخص کند و پس از آن اظهار نظر می‌کنند. در حال حاضر هم این وضعیت برای ما وجود دارد و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند برنامه خود را قبل از بررسی صلاحیت‌ها اعلام کنند.
علی صوفی با بیان اینکه رد صلاحیت‌ها بزرگ‌ترین مانع جریان اصلاحات است، اظهار کرد: این موضوع دست اصلاح‌طلبان را کاملا بسته است. اما موانع دیگری هم برای اصلاح‌طلبان به وجود آمده است و آن نارضایتی مردم است که این نارضایتی حاصل ناکارآمدی دولت و مجلس است. بر اساس سخن رئیس دولت اصلاحات در دیداری که با اعضای فراکسیون امید عنوان کرد، مردم از حضورشان در پای صندوق‌های رای نتیجه‌ای را که می‌خواستند نگرفتند. بنابراین دیگر مانند گذشته نیست، مگر اینکه یک تحولی رخ بدهد که مجلس و دولت بخواهند رضایت مردم را جلب کنند که در شرایط موجود خیلی بعید است. بنابراین اگر مانع شورای نگهبان هم برای اصلاح‌طلبان رفع شود باز برای جلب مشارکت مردم مشکل خواهند داشت.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که در قانون جدید انتخابات آمده است که نمایندگان بیش از سه دوره دیگر نمی‌توانند کاندیدا شوند، آیا با چنین قانونی اصلاح‌طلبان چهره‌های شاخص خود را از دست نمی‌دهد، گفت: این برای جریان اصلاحات اصلا مانع محسوب نمی‌شود. اصلاح‌طلبانی که سه دوره نماینده مجلس بوده باشند و الان دوباره بخواهند وارد صحنه انتخابات شوند تعداد محدودی هستند چرا که این افراد به خاطر اینکه به هرحال سنشان بالا رفته است خود آنها هم به دلایل مختلف نمی‌توانند حضور یابند. ما چهره‌های شاخص زیادی برای کاندیداتوری مجلس داریم که حتی تا به حال در مجلس حضور نداشته و اصلاح‌طلب واقعی هستند.
استعفای اعضای شورای شهر برای انتخابات ریسک است
وی همچنین در رابطه با قانونی که برای اعضای شورای شهر تصویب شده است که در آن آمده باید برای کاندیداتوری تا 16 اردیبهشت‌ماه از سمت خود استعفا دهند، گفت: اعضای شورای شهر خودشان یک مانع ایجاد کردند و با هم یک عهدنامه امضا کردند که در شورا بمانند و آنجا خدمت کنند. یعنی اگر فرصت‌های دیگری در قوه مجریه و یا مقننه پیش آمد این شورا را ترک نکنند. باید توجه داشته باشیم برای جریان اصلاحات هیچ فرقی ندارد که نیروهای آن در کجا خدمت کنند، چه مجلس باشد چه شورای شهر، مهم حضور آنها و تاثیرگذاری این افراد است. ضمن اینکه این استعفا برای کاندیداتوری خودش یک ریسک است چرا که معلوم نیست صلاحیت او تایید شود و همچنین پیروزی این افراد در انتخابات به طور قطع حتمی نیست. من خیلی بعید می‌دانم که لااقل اعضای شورای شهر تهران چنین تصمیمی داشته باشند.
استراتژی سلبی دیگر جوابگو نیست
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که با وجود بیشتر شدن موانع برای اصلاح‌طلبان برنامه آنها برای انتخابات اسفندماه چیست و چه سازوکاری را طراحی کرده‌اند، گفت: اصلاح‌طلبان در وهله اول باید استراتژی انتخاب کنند. در انتخابات گذشته یعنی از انتخابات 92 تا 96 استراتژی اصلاح‌طلبان سلبی بود، یعنی کنار زدن تندروها. این استراتژی در گذشته بین مردم مقبولیت داشت و فضای جامعه را دو قطبی می‌کرد. اما در حال حاضر استراتژی سلبی دیگر جوابگو نیست و مردم در شرایط کنونی آن را نمی‌پذیرند. مردم مشکلاتی دارند و به دنبال استراتژی ایجابی هستند. یعنی مشکل مردم دیگر تندروها نیست. بنابراین اصلاح‌طلبان باید یک استراتژی ایجابی با برنامه قابل قبول برای مردم ارائه دهند و نیز افراد مختص این استراتژی را معرفی کنند. یعنی اگر این افراد سابقه اجرایی قابل قبولی نداشته باشند ما بازهم جواب نخواهیم گرفت. صوفی در ادامه افزود: مردم در این شرایط دیگر به لیست حداقلی ما رای نمی‌دهند و لیست حداکثری نیز در گرو صلاحیت شورای نگهبان است. اینجا قضیه تا حدودی پیچیده می‌شود. یعنی اصلاح‌طلبان هم باید برنامه قوی ارائه دهند که این برنامه معطوف به مشکلات کنونی مردم باشد، در کنار آن نیز افراد شاخصی برای این برنامه معرفی کنند. مردم دیگر نسیه را قبول ندارند. باید توجه داشته باشیم مردم به برنامه‌ای رای می‌دهند که قابلیت اجرایی شدن داشته و ضمانت کافی برای اجرا وجود داشته باشد.
جلب اعتماد دوباره مردم بسیار مشکل است
وی تشریح کرد: برنامه ایجابی بسیار مشکل است. مردم زمانی که عملکرد دولت و فراکسیون امید را مشاهده می‌کنند طبیعی است که دیگر به آن برنامه و استراتژی اعتماد نکنند. جلب دوباره اعتماد عمومی برای جریان اصلاحات خیلی سخت شده است. درواقع این قسمت قضیه به مراتب نسبت به دیگر موانع برای اصلاح‌طلبان سخت‌تر است. این بزرگ‌ترین مانع و آزمون برای اصلاح‌طلبان است. آنها باید دوباره بتوانند انسجام درونی به دست آورند. راهکار این است که آنها برنامه خودشان را تغییر دهند. ما الان بسیاری از افراد را داریم که اصلاح‌طلب هستند اما برنامه و راه آنها اصلاح‌طلبی نیست. بنابراین عاملی که می‌تواند مردم را امیدوار کرده و به ما اعتماد به‌نفس بدهد این است که اصلاح‌طلبانی حضور پیدا کنند که اصلاح‌طلبانه عمل کنند، مشی اصلاح‌طلبانه داشته باشند و تسلیم شرایط نشوند.
علی صوفی بر داشتن برنامه تاکید کرد و افزود: ما در حال حاضر اصلا در کشور برنامه نداریم. برنامه پنجم را که محمود احمدی‌نژد کنار گذاشت و برنامه ششم را هم این دولت قبول نداشت. بنابراین ما در شرایط کنونی چیزی به نام برنامه و چشم‌انداز در کشور نداریم. اینها واقعیت‌هایی است که متاسفانه وجود دارد و کار اداره کشورمان را بسیار سخت کرده است. اگر برنامه نداشته باشیم در استراتژی ایجابی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» در گفت‌وگو با ناشران، از وضعیت کتاب‌دزدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گزارش می‌دهد محمدعلی وکیلی مذاکره آری یا خیر؟ «ابتکار» از اولویت‌های بهارستان برای رسیدگی به قطار مشکلات گزارش می‌دهد نان، سیل، بنزین و تحریم با نگاهی به سخنان رئیس‌سابق صداوسیما، وزیر امورخارجه و فرمانده کل ارتش، احتمال حمله نظامی به ایران بررسی شد آیا کسی از مدیران و اعضای شوراهای شهر اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس استعفا می‌دهد؟ سرنوشت هزینه ورود به محدوده طرح زوج و فرد در دستان دیوان عدالت اداری است عوارض یا جریمه؟ نانسی پلوسی دادستان کل آمریکا را مجرم خواند حرکت جدید دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ شوکوتریاک به آمریکا نرسید علی مطهری: ممکن است برای ریاست‌جمهوری نامزد شوم مدارس مناطق سیل‌زده تا مهر آماده می‌شوند فیروز کریمی، قربانی جنگ بقا! فیروز کریمی، قربانی جنگ بقا! علم‌الهدی: فرمان آرایش نظامی شامل تک‌تک مردم می‌شود یک حقوقدان بین‌الملل: نباید موجب انسداد اینستکس شویم