دلتنگی‌های باران عشق دلتنگی‌های باران عشق

همدلی- امروز چهارم مه 124روز از سال 2019 گذشت. چهاردهم اردیبهشت 98 است. 45روز از سال جدید خورشیدی سپری شد.
دلتنگی‌های باران عشق
عادل جهان‌آرای-یک سال پیش در چنین روزی- ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ «ناصر چشم‌آذر» بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت که اتفاقا روز 15 اردیبهشت مطلبی با عکس اول در صفحه یک روزنامه همدلی با عنوان «سل مرد» منتشر شد. سال گذشته نیز در همین صفحه و در همین ستون به مناسبت تولد این هنرمند نام‌آور عرصه موسیقی ایران مختصر توضیحی داده شد. اما واقعیت این است که چشم‌آذر نقش بی‌بدیلی در ترویج موسیقی اصیل و مدرن ایران دارد. کسی که به زیروبم‌های موسیقی هر دو سو آگاه بود و توانست آهنگ‌هایی بسازد که امروز بخشی از خاطره موسیقایی مردم به شمار می‌روند.
نوشتن از چشم‌آذر بی‌تردید خیلی ساده نیست، به این دلیل که باید ابتدا موسیقی را بشناسی و کارهای او را با نگاه علمی تحلیل کنی و مهم‌تر هدفش را از ساخت هر اثری دریابی. آنگونه که از نوشته‌ها و حرف‌های این چهره بزرگ موسیقی ایران برمی‌آید، این است که او کارش را برای دلش و از روی دلش می‌ساخت. نمی‌توان گفت که کارهایش را برای پول می‌ساخت، شاید در قبال آن چیزی دریافت می‌کرد، اما نمی‌خواست کاری انجام دهد که فقط پولی برایش بگیرد و بس؛ کاری که بسیاری می‌کنند و بسیار هم به این کارشان مشعوف هستند. چشم‌آذر خالق ملودی‌های ناب ایرانی بود که چه در ترانه‌هایی که ساخت و چه در موسیقی‌هایی که برای ده‌ها فیلم ساخت، می‌توان به راحتی آن را دید. در کار چشم‌آذر نمی‌توان ملودی یا قطعه‌ای را دید که از دیگران تقلید کرده باشد. سعی می‌کرد خود خالق نغمه‌هایی باشد که تا آن زمان نه کسی آن را ساخته بود و نه کسی که می‌توانست آن ملودی‌ها را مثل او بسازد.


چشم‌آذر در دوران جوانی‌اش از پیشقراوان موسیقی پاپ کشور بود به صورتی که به اذعان بسیاری از کارشناسان موسیقی پاپ، این هنرمند آذری مبدع و خالق شیوه‌ای از نوشتن موسیقی پاپ شده بود که هنوز بعد از گذشت 50سال در عین سازگاری با فرهنگ و باور مردم این سرزمین، بسیاری از آهنگسازان یا تنظیم‌کنندگان سعی می‌کنند حداقل با همان متد و شیوه کاری ارائه دهند تا مقبول جامعه افتد. اما واقعیت این است که ترانه‌های پاپ و موسیقی پاپی که با آهنگسازی چشم‌آذر ساخته شده بود، به دلیل تسلط سازنده آن ملودی‌ها به هنر و فرهنگ و آهنگ و نوای ایرانی ‌هنوز از تری و تازگی برخوردارند.
ناصر چشم‌آذر با آنکه بعد از انقلاب در ایران ماند- به غیر از مواقعی که برای تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کرد- اما به دلایل زیاد از جمله کم‌توجهی به موسیقی پاپ و سپس زمانی که موسیقی پاپ رونق گرفت، اما بدون حساب و کتاب به راه خود ادامه داد، چشم‌آذر اغلب مشغول ساختن موسیقی‌های متعددی برای ده‌ها فیلم شد که برخی از آن آهنگ‌ها برای او جوایزی را در پی داشته است. یکی از آلبوم‌های معروف او «باران عشق» است که بارها و بارها منتشر شد و ممکن نیست به فروشگاه‌های کالاهای فرهنگی و کاست‌های موسیقی بروید و این اثر را نبینید، به این دلیل که نوع موسیقی آن به صورتی است که حتی هر طیف شنونده را به خود جذب می‌کند. وی در یکی از مصاحبه‌هایش در باره چگونگی ساخت این اثر به «محسن کامیاب» گفته بود که« آلبوم باران عشق هیچ چیز خاصی نداشت. من چشم‌هایم را بستم و فکر کردم. دیدم جنگ تمام شده و مردم به یک دوره آرامش نیاز دارند. مردم شهید داده‌اند، اسیر داده‌اند. معلولین و جانبازان برگشته‌اند. و خیلی راحت با سرک کشیدن به فروشگاه بتوون دیدم مردم آهنگ‌های جواد معروفی، ریچارد کلایدر من و… را می‌خرند متوجه شدم مردم چه نوع موسیقی‌ای را می‌طلبند. با خودم گفتم باید کاری ارائه دهم که از بچه ۵‌ساله تا آدم ۵۰ ساله گوش کند و لذت ببرد. که نتیجه آن شد؛ باران عشق.... شروع «باران عشق» با صدای دریا است که من خودم میکروفون و تجهیزات ضبط را کنار دریای خزر بردم تا صدای واقعی دریا را ضبط کنم. البته صدای آماده دریا یا هر صدای دیگری را می‌توان آماده خرید اما من مخصوصا می‌خواستم که شروع باران عشق با دروغ نباشد بلکه با پاکی و راستی باشد. البته بماند که بعضی‌ها از این صدا در فیلم‌هایشان به جای صدای اجاق گاز و غیره استفاده کرده‌اند..... این آلبوم متعلق است به مادران ایرانی که بر مزار فرزندانشان گریستند.» با گذشت 25سال این اثر بی‌کلام که در سبک پاپ ساخته شده است، هنوز هم خریدار دارد و قطعات ساخته شده آن را در خیلی از فروشگاه‌ها یا حتی سالن‌های فرهنگی و رادیو و تلویزیون شنید. البته این آلبوم حاوی 8 آهنگ است که قطعه «باران عشق» نام یکی از این آهنگ‌ها است و «انتظار»، «دیدار»، «شور عشق (قسمت اول)»، «شور عشق (قسمت دوم)»، «خواب»، «طلوع» و «رهایی» دیگر آهنگ‌های این آلبوم را تشکیل می‌دهند.
با این حال برای تکمیل این نوشته، یادآور می‌شود که ناصر چشم‌آذر دی‌ماه سال ۱۳۲۹ در خانواده‌ای اهل موسیقی متولد شد. شرح زندگانی این هنرمند را می‌توان به راحتی در سایت‌ها دید، اما به خوانندگان محترم توصیه می‌شود، حتما موسیقی فیلم‌هایی مثل «هامون» (داریوش مهرجویی) و «خواهران غریب» (کیومرث پوراحمد) یا آهنگ «شب‌های تهران» را بشنوید تا قدرت و توانایی او را در زمینه موسیقی درک کنید.
454 ق م - دولت ایران ورود یونانیان را به مصر ممنوع کرد
2473سال پیش در چنین روزی- 4 مه 454 قبل از میلاد، فرماندار ایرانی مصر با صدور دستوری ورود یونانیان به مصر را ممنوع اعلام کرد. طبق محاسبه تقویم‌نویسان، این دستور که به سه زبان و سه خط نوشته شده بود چهارم ماه مه آن سال صادر شده بود. به نوشته سایت نوشیروان کیهانی‌زاده، علت صدور این دستور این بود که یونانیان به تحریک مصری‌ها بر ضد دولت ایران ادامه می‌دادند. یونانیان قبلا هم مصریان را بر ضد دولت ایران به شورش وادار کرده بودند که شورش آنان سرکوب شده بود و یونانیان محرک پس از مصادره کشتی‌هایشان توسط ساتراپ ایرانی مصر، اخراج (دیپورت) شده بودند. در قرون قدیم، مصر به مدت 121 سال یک ساتراپی (ایالت) ایران بود.
استعفای شریف‏ امامی به دنبال اوج‏گیری تظاهرات
58سال پیش در چنین روزی- 14 اردیبهشت 1340، وقت در ادامه اعتصاب فرهنگیان که از روزهای قبل در اعتراض به کمی حقوق خود آغاز شده بود، باعث شد که در مجلس شورای ملی، دو تن از نمایندگان، دولت جعفر شریف امامی را به علت عدم رسیدگی به کار فرهنگیان و قتل یکی از آنان در جریانات اخیر استیضاح کرده و دولت را مسوول حوادث پیش آمده بدانند. شریف امامی، نخست وزیر نیز یکی از وکلای مجلس که قبلاً وزیر فرهنگ بوده را مورد حمله قرار داده و او را توبیخ کرد. ولی رییس مجلس از ادامه سخنان شریف امامی جلوگیری کرد و شریف امامی نیز با اعتراض جلسه مجلس را ترک کرد. شریف امامی که در حقیقت از مجلس اخراج شده بود، از مجلس به دربار رفت و استعفای خود را به شاه تسلیم کرد. وی در طول 8 ماه زمامداری نه تنها هیچ مشکل کشور را حل نکرد که بر مشکلات کشور افزود و سکان دولت را به دست دیگری دارد و موقتاً از صحنه سیاسی کنار رفت.
زادروز خواجه عبدالله انصاری
1013سال پیش در چنین روزی-14 اردیبهشت 385 شمسی، برابر با 4 مه 1006 میلادی، عبدالله انصاری معروف به معروف به «پیر هرات»، «پیر انصار»، «خواجه عبدالله انصاری» و «انصاری هروی»، دانشمند و عارف صوفی مسلک ایران قدیم متولد شد.
او به عنوان یکی از نوابغ ادبی و چهره‌های شاخص ایرانی و خراسان قدیم در قرن ۱۱ میلادی/ ۵ ه‍.ق شناخته می‌شود که به عنوان مفسر قرآن، محدث، اهل فن جدل و استاد اخلاق، دستی بر آتش داشته‌است. عمده شهرت وی بخاطر فن سخنوری، اشعار و متون نغز و بی مانندش، بخصوص در مدح و ثنای خداوند به زبان‌های عربی و فارسی بوده‌است.
وی از اعقاب ابوایوب انصاری است که صحابه پیغمبر بود. مادرش از مردم بلخ بود و عبدالله خود در هرات یکی از شهرهای غربی افغانستان کنونی متولد شد و از کودکی زبانی گویا و طبعی توانا داشت چنان‌که شعر فارسی و عربی را نیکو می‌سرود و در جوانی در علوم ادبی و دینی و حفظ اشعار عرب مشهور بود و مخصوصاً در حدیث قوی بود و آمالی بسیار داشت و در فقه روش امام حنبل را پیروی می‌کرد. وی در باره تحصیل خود می‌گوید:«چهارساله بودم که به دبستان شدم و نه ساله املاء می‌نوشتم و شعر می‌گفتم، چهارده ساله بودم که مرا به مجلس نشاندند ودیگران برمن حسد می‌کردند…»
انصاری شعر می‌سرود ولیکن بیشتر شهرت وی به جهت رسالات و کتب مشهوری است که تالیف کرده‌است و از آن جمله‌است ترجمه املاء طبقات‌الصوفیه سلمی به لهجه هروی و تفسیر قرآن که اساس کار میبدی در تالیف کشف‌الاسرار قرار گرفته‌است.
از رسائل منثور او که به نثر مسجع نوشته مناجات‌نامه، نصایح، زادالعارفین، کنزالسالکین، قلندرنامه، محبت‌نامه، هفت‌حصار، رساله دل و جان، رساله واردات و الهی‌نامه را می‌توان نام برد.
خواجه عبدالله انصاری بعد از یک عمر آموزش، بحث و ارشاد و پس از تحمل چندین نوبت تبعید و حبس، عاقبت در سحرگاه سال ۴۶۷ در زادگاهش در هرات دنیا را وداع گفت.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی از جیب خالی بزرگترین نهاد شهری پایتخت گزارش می‌دهد خزانه خالی شهرداری همدلی از جیب خالی بزرگترین نهاد شهری پایتخت گزارش می‌دهد خزانه خالی شهرداری «همدلی» گفت‌وگوی جنجالی رئیس پیشین صدا و سیما در فضای مجازی را بررسی می‌کند؛ تَرَکی بر «اتاق شیشه‌ای» «همدلی» گفت‌وگوی جنجالی رئیس پیشین صدا و سیما در فضای مجازی را بررسی می‌کند؛ تَرَکی بر «اتاق شیشه‌ای» «همدلی» از حاشیه‌های اختلاف‌نظرها بر سر اجرای یک سیاست اقتصادی میان دولت و مجلس گزارش می‌دهد «همدلی» از حاشیه‌های اختلاف‌نظرها بر سر اجرای یک سیاست اقتصادی میان دولت و مجلس گزارش می‌دهد 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پایتخت انرژی کشور زنجیره تولید ارزش در صنعت نفت شتاب می گیرد 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پایتخت انرژی کشور زنجیره تولید ارزش در صنعت نفت شتاب می گیرد دلتنگی‌های باران عشق دلتنگی‌های باران عشق دلتنگی‌های باران عشق دلتنگی‌های باران عشق صلاح الدین هرسنی روز جهانی آزادی مطبوعات و موقعیت ایران صلاح الدین هرسنی روز جهانی آزادی مطبوعات و موقعیت ایران سایه سنگین آیین‌نامه ! مسائل معلمان: هر سال بدتر از سال قبل