تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ماه شعبان‌المعظم که به پایان می‌رسد، عطر روحبخش ماه رحمت و مغفرت الهی یعنی رمضان‌المبارک، مشام جان را می‌نوازد و مومنان برای حضور در ماه ضیافت الهی آماده می‌شوند. بهار قرآن نیز در بهار طبیعت از راه می‌رسد تا مردم را به سوی ارزش‌های دینی و انسانی فراخواند.
هفته جاری به اعتبار برپایی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از حال و هوایی فرهنگی برخوردار بود و مشتاقان دانایی و کتابخوانی در این فضا نفس کشیدند ولی مشکل افزایش شدید قیمت کاغذ و گرانی کتاب، این فضا را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد. روز دوشنبه رهبر انقلاب میهمان صبحگاهی ششمین روز برپایی این نمایشگاه بود که ایشان با بازدید از سالن ناشران عمومی ضمن تورق برخی کتاب‌های عرضه‌شده، در گفتگویی صمیمی با ناشران، از مسائل حوزه نشر مطلع شدند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این بازدید با تاکید بر وظایف وزارت ارشاد برای ساماندهی بیشتر حوزه کتاب و تولید کتابهای مفید با اشاره به موانع جدید در مسیر نشر و ناشرین گفتند: «باید مساله کاغذ را حل کرد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر صنعت بنشینند و این مساله را حل کنند.»


این هفته پول‌های سرگردان به سوی بازار خودرو یورش برد و این کالای به ظاهر مصرفی را دچار التهابی باورنکردنی کرد بدون آنکه مشتریان و مصرف‌کنندگان واقعی خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش عجیب و غریب بیابند؛ جو روانی جامعه، گرایش سرمایه به سمت بازارهای پرسود، فعالیت دلالان و اشتهای خودروسازان به کسب منافع بیشتر از این بازار بی‌ضابطه، دست به دست هم داده و هجوم پول را از بازار ارز به این سمت معطوف کرده بدون آنکه بتوان حدی را برای توقف آن ایجاد نمود.
هفته جاری با دو مناسبت نیز همراه بود. روز کارگر که دیروز گرامیداشت تلاش و پویایی این قشر محوری جامعه بود و قاعدتاً می‌بایست از این قشر مولد و بازوان توانمند عرصه تولید کشور تجلیل و تقدیر بعمل می‌آمد ولی متاسفانه در ماههای اخیر مشکلات تولید و جامعه کارگری آنچنان رو به تزاید گذاشته که این قشر زحمتکش در لابلای معضلات اقتصادی و معیشتی درحال خردشدن است و علاوه بر آن کارگران بدون هیچگونه ضمانت و حمایتی از کار بیکار شده و به خیل بیکاران اضافه می‌شوند به گونه‌ای که آرامش روحی از این قشر رخت بربسته و آنان را دچار تلاطم ساخته است. امید آنکه مسئولان، خارج از عوالم شعار، برای احقاق حقوق این قشر و فعال کردن چرخه تولید کشور چاره‌ای اساسی بیندیشند تا شاهد روزهایی باشیم که کارگران از پژمردگی خارج شده و وعده‌های عملی نشده مسئولان اقتصادی نیز به حداقل رسیده باشد.
در این هفته همچنین به مناسبت 12 اردیبهشت و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری که به روز معلم نامگذاری شده، جمعی از این قشر فرهنگی، فرهیخته و آینده‌ساز کشور با رهبر انقلاب دیدار کردند. ایشان با تجلیل از معلمان به بیان توصیه‌های مهمی درباره مسائل مختلف آموزش از جمله تکریم و معیشت معلمان پرداخته و با تاکید بر لزوم اجرای سند بسیار مهم تحول در آموزش و پرورش گفتند: معلمان، پرورش‌دهنده مهمترین سرمایه یک ملت یعنی سرمایه انسانی، پایه‌ریزان تمدن نوین، جهادگران میدان مبارزه با جهل و سازندگان هویت یک ملت هستند و باید زندگی آنها به نحو شرافتمندانه‌ای تامین شود.
بررسی رویدادهای خارجی هفته را با تازه‌ترین تحولات ونزوئلا و شکست کودتای آمریکایی در آن کشور آغاز می‌کنیم.
سه‌شنبه این هفته عواملی در ارتش ونزوئلا با حمایت‌های آشکار و پنهان آمریکا اقدام به کودتا علیه دولت این کشور کردند که با حمایت ارتش از دولت «مادورو» و دخالت مردم، این حرکت شکست خورد. این، تنها موردی نیست که عوامل آمریکا برای سرنگونی دولت «مادورو» تلاش می‌کنند و در طول چند ماه گذشته، تلاش‌های دیگری ازسوی این جریان‌ها صورت گرفته ولی همه این تلاش‌ها به شکست منتهی شده است.
این ناکامی واشنگتن و عواملش در ونزوئلا، به یک رسوایی و آبروریزی تازه برای آمریکا تبدیل شد و پمپئو وزیر خارجه وقیحانه تهدید به مداخله در ونزوئلا کرد. پمپئو روز گذشته به ونزوئلا هشدار داد که واشنگتن آماده اقدام نظامی برای سرنگون ساختن دولت این کشور است.
تحولات اخیر به خصوص مسئله ونزوئلا،‌ پرده از ماهیت واقعی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا برداشته است. اگر تاکنون استعمار، مداخلات غیرقانونی و توسعه‌طلبانه‌اش در کشورهای دیگر را در پوشش‌های فریبکارانه، مخفی می‌کرد اکنون نقاب از چهره برداشته و علناً و رسماً برای تغییر دولت‌هایی که باب میل خود تشخیص نمی‌دهد، تهدید به حمله نظامی و لشکرکشی می‌کند. این، یعنی حاکمیت قانون جنگل بر روابط بین‌المللی که متاسفانه مجامع جهانی و محافل بین‌المللی و در راس آن، سازمان ملل در برابر این قلدرمآبی آشکار آمریکا سکوت کرده و تحرکی از خود نشان نمی‌دهند.
این هفته روزنامه لبنانی الاخبار فاش کرد که بن‌سلمان ولیعهد عربستان به تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد 10 میلیارد دلار پول داده است تا این تشکیلات طرح موسوم به «معامله قرن» را بپذیرد. براساس این گزارش، بن‌سلمان در دیداری که با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان داشته از وی پرسیده است میزان بودجه اطرافیانت چقدر است که محمود عباس پاسخ می‌دهد من مثل شما امیر نیستم که اطرافیان داشته باشم ولی هزینه وزرا و کارمندانم یک میلیارد دلار است. بن‌سلمان وقیحانه می‌گوید اگر با «معامله قرن» موافقت کنی من به تو 10 میلیارد دلار خواهم داد.
این مسئله بار دیگر ثابت می‌کند که رژیم ریاض تا چه حد به آمریکا و رژیم صهیونیستی سرسپردگی دارد و عملاً نقش مزدوری آمریکا را برای اجرای نقشه‌های شوم صهیونیستها برعهده گرفته است. سردمداران ریاض همه این خوش‌خدمتی‌ها و خیانت‌ها را در ازای جلب حمایت آمریکا از بقای حکومتشان انجام می‌دهند. تاسف آورتر اینکه این رژیم با این ماهیت و کارنامه ننگین بر ضد مصالح ملت فلسطین و ملت‌های مسلمان منطقه، در جایگاه متولی بخشی از جهان اسلام قرار گرفته است.
اوضاع یمن در نتیجه تداوم جنایات عربستان و چند رژیم همدستش، به نقطه فاجعه باری رسیده است. در این باره سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز گذشته، وسعت بحران در یمن را «غیرقابل وصف» خواند. وی افزود، مردم یمن علاوه بر تحمل قتل کشتار، از بحران‌های متعدد دیگری همچون کمبود دارو و امکانات پزشکی رنج می‌برند. به گفته این مقام سازمان ملل، بسیاری از یمنی‌ها دسترسی به مایحتاج اولیه و حتی غذای ساده ندارند.
عربستان درحالی به کشتار و ویرانی یمن ادامه می‌دهد که مراجع جهانی، به دلیل اعمال نفوذ آمریکا و دیگر قدرتهای استعمارگر چشم خود را بر روی واقعیت‌های تلخ و وضعیت غیرقابل تحمل مردم یمن فروبسته‌اند.
شرایط رقت‌بار مردم یمن، نماد بی‌عدالتی حاکم بر مناسبات جهانی است و مسئولیت اصلی این فاجعه به عهده دولت آمریکا است که همه‌جانبه از سیاست‌های شرورانه رژیم عربستان حمایت می‌کند و تسلیحات مرگباری که رژیم ریاض در کشتار مردم بی‌دفاع یمن و ویرانی آن کشور استفاده می‌کند را تامین می‌نماید.
رژیم عربستان باید بداند که ادامه جنایاتش در یمن، فقط پرونده سیاهش را قطورتر می‌کند و مردم یمن همچنان که در چند سال گذشته نشان داده‌اند تسلیم خواسته‌های غیرقانونی عربستان نخواهند شد.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه هیات دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور؛ میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 98 تعیین شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور: ملت متحد باشد توطئه‌های دشمن به ضرر خود او تمام خواهد شد ضرب‌الاجل جدید اتحادیه آفریقا به شورای نظامی انتقالی سودان برای واگذاری قدرت شهید مطهری و اندیشه‌های ناب وزیر نیرو: 61 طرح توسعه آب و خاک درحال اجراست سهمیه‌بندی بنزین به تعویق افتاد اخبار کوتاه اقتصادی معاون سیاسی وزیر خارجه: صبر ایران در آستانه لبریز شدن است با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه وزیر امور خارجه کشورمان در مجمع همکاری گفت وگوهای آسیایی: اعمال اراده یک قدرت بر دیگر ملت‌ها تهدید وجودی برای همگان است سه گام ضروری برای رهایی از بن‌بست تحریم توضیحات مترو در مورد «محدودیت زمانی» حضور در مترو در جلسه هیات دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور؛ میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 98 تعیین شد تحلیل سیاسی هفته با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه