امپراطور ناروهیتو بعد از کناره‌گیری امپراطور آکی هیتو بر تخت سلطنت ژاپن تکیه زد پایان هی‌سی، آغاز ریوا

همدلی| گروه جهان: یک روز بعد از اعلام کناره‌گیری اکی هیتو، پسرش، ناروهیتو به عنوان امپراطور رسماً بر تخت قدرت تشریفاتی ژاپن تکیه زد. در مراسمی که صبح چهارشنبه در قصر امپراطوری برگزار شد، ناروهیتو صدوبیست‌وششمین نفری شد که در طول چهارده قرن گذشته امپراطور ژاپن بوده‌اند. از آخرین بار که امپراطوری ژاپن در دوران حیات امپراطور منتقل شده است، کمی بیش از دو قرن می‌گذرد. پیش از این در سال ۱۸۱۷، امپراطور کوکاکو از جایگاه سلطنت کناره گرفته بود.
در آیین ویژه‌ای که در اتاق ماتسو نو ما برگزار شد، نشان‌ها و نمادهای سلطنتی در اختیار ناروهیتوی ۵۹ ساله قرار گرفت. در این مراسم، به طور سنتی تنها مردان خاندان امپراطوری اجازه حضور داشتند اما ساسوکی کاتایاما، تنها عضو زن کابینه دولت ژاپن، به عنوان تنها زن در این مراسم حضور داشت.
ناروهیتو در اولین سخنرانی‌اش از اهمیت نقشی که بر عهده گرفته گفت و به میراث پدرش ادای احترام کرد و گفت: «سوگند می‌خورم طبق قانون اساسی عمل کنم و مسئولیت‌هایم را به عنوان نماد کشور و اتحاد مردم ژاپن به انجام برسانم. صمیمانه برای شادی مردم و توسعه بیشتر کشور و نیز صلح در دنیا دعا می‌کنم.»
شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که در این مراسم حاضر بود، ضمن تبریک به ناروهیتو به نقش آکی هیتو در تحول جایگاه امپراطوری نیز پرداخت.


طبق سنت ژاپن، به دوران امپراطوری هر کدام از حاکمان نام مشخصی اعطا می‌شود. طبق این سنت و بعد از مراسم چهارشنبه، دوران «ریوا» آغاز شده است. این نام اقتباسی است از شعر کلاسیک دوران قرن هشتم. ترجمه رسمی ژاپن از این نام «هارمونی زیبا» اعلام شده اما سی‌ان‌ان می‌نویسد، این نام را به «صلح فرماندهی‌شده» نیز می‌توان ترجمه کرد که قرائتی قدرتمدارانه‌تری است.
جفری کینگستون، مدیر پژوهش‌های آسیایی در دانشگاه تمپل (معبد) در ژاپن در این باره به سی‌ان‌ان گفته است این نام در اختیار اوست تا با اقدامات و حرکاتش در دوران امپراطوری به آن معنا ببخشد. او می‌گوید چالش ناروهیتو در تعریف دورانش پرهیز از دراختیارگرفتن رویکردش توسط «سیاستمداران دست‌راستی ژاپن» باشد.
امپراطور ژاپن، زمانی به عنوان نماینده خدایان زمین به حساب می‌آمد اما در تحولات قرون اخیر، تا حد زیادی به جایگاهی نمادین تبدیل شده است. ناروهیتو برخلاف پادشاهان کشورهایی مثل عربستان سعودی و بیشتر شبیه به پادشاهی‌های اروپایی، قدرت سیاسی ندارد و بیش از آن که شخص اول کشور و حاکم به حساب بیاید، نماد کشور است. ناروهیتو گفته است به نقش اتحادی پدرش ادامه خواهد داد.
اندرو گوردون، از پژوهشگران تاریخ معاصر ژاپن در دانشگاه هاروارد در این باره گفته است بر خلاف آکی هیتو که اصلاح‌طلب به حساب می‌آمد، ناروهیتو این جایگاه را بیش از آنکه در نقش تجسم قدرت الهی ببیند، یک نهاد حساب می‌کند. گوردون می‌گوید: «هیچ جا در قانون اساسی نیامده که تو مجبوری دور بگردی و روبان ببری... این نقشی بوده که (آکی‌هیتو) برای خودش تعریف کرده است. من فکر می‌کنم پسرش از الگوی پدرش تبعیت خواهد کرد. او به طور عمومی گفته است که پدرش را تماشا می‌کرده و از او یاد می‌گرفته است. فکر می‌کند شیوه اساسی پادشاهی و نقش پادشاه که او [آکی‌هیتو] به جای گذاشت، ادامه خواهد یافت.»
دوران آکی‌هیتو که به نام دوران «هی‌سی»، به طور رسمی در پایان روز سه‌شنبه پایان یافته بود و امپراطور ۸۵ ساله به «امپراطور امارت» یا «امپراطور بازنشسته» تغییر جایگاه داد. مراسم کوتاه کناره‌گیری او در همان اتاق با حضور ملکه میچیکو و نخست‌وزیر برگزار شد. او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت وظایفش به عنوان امپراطور را انجام داده و «احساس عمیقی از اعتماد و احترام» به مردم ژاپن دارد. در این سخنرانی که یکی از نمونه‌های نادر سخنرانی تلویزیونی توسط آکی‌هیتو بود، او گفته بود: «من در کنار ملکه صمیمانه آرزو می‌کنم دوران ریوا که از فردا آغاز خواهد شد، دورانی باثبات و پرثمر باشد.»
با ارتقای نارو هیتو به جایگاه امپراطوری، شاهزاده آکی‌شینو، برادر ناروهیتو و دیگر پسر آکی‌هیتو به عنوان ولیعهد قرار می‌گیرد و فرزند آکی‌شینو، شاهزاده هیساهیتو نفر دوم پس از او خواهد بود.