مردم ونزوئلا شکست آمریکا در شورش مسلحانه را جشن گرفتند

سرویس خارجی-سه شنبه بود که غربگرایان مسلح در ونزوئلا به رهبری «گوایدو» (عامل سیا) با همه امکانات خود به خیابان‌ها آمدند. آنها ابتدا توانستند تعدادی از نظامیان را نیز با خود همراه کنند و در یکی از پادگان‌های کاراکاس سنگر بگیرند. در ادامه گوایدو با استفاده از توئیتر و در حالی که تعدادی از نظامیان جدا شده از دولت در پشت وی حضور داشتند فیلمی را منتشر و اعلام کرد نظامیان ونزوئلا به وی پیوسته‌اند و مرحله آخر سرنگونی مادورو آغاز شده است!
ساعاتی بعد خیابان‌های کاراکاس صحنه درگیری و زد و خورد شدید بین ارتش و نیروهای امنیتی وفادار به مادورو و نظامیان و طرفداران گوایدو بود. اما این تمام ماجرا نبود. پمپئو نیز برای تکمیل «جنگ روانی» و «شورش مسلحانه» غرب‌گرایان وارد میدان شد و اعلام کرد، مادورو قصد فرار از ونزوئلا را داشت اما روسیه مانع شد! مردم و بدنه اصلی ارتش ونزوئلا این بار نیز فریب این توطئه واشنگتن را نخوردند و با حضور انبوه در اطراف کاخ ریاست جمهوری توطئه غربگرایان را نقش بر آب کردند.
مجازات کودتاگران
رئیس‌جمهور ونزوئلا دیروز نیز طی نشستی که ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع و دیوسدادو کابیو رئیس ‌مجلس این کشور نیز در آن حضور داشتند خطاب به مردم ونزوئلا گفت کودتا شکست خورده و تلاش برای کودتا در کشور بدون مجازات نخواهد ماند.


وي در اين سخنرانی که بطور زنده از تلویزیون پخش مي شد افزود دادستان‌هایی را برای تحقیق درباره تلاش برای کودتا در کشورش مامور کرده است. مادورو در سخنراني تلويزيوني خود تصريح کرد لئوپولدو لوپز (رئیس‌حزب اراده مردمي) این کودتا را رهبری کرده است. پیش از این سخنرانی وزیر خارجه شیلی گفته بود لوپز به سفارت این کشور در کاراکاس فرار کرده است البته پس از آن اعلام شد لوپز به سفارت اسپانیا‌گریخته است.
خسارات و تلفات
به گفته مادورو درجریان ناآرامی‌های سه‌شنبه پنج تن از نیروهای ارتش زخمی شده‌اند که حال دو تن از آنها وخیم است. همزمان با سخنرانی مادورو مردم نیز به خیابان‌های اطراف کاخ ریاست جمهوری ریختند و شکست کودتا را جشن گرفتند. وزیر دفاع ونزوئلا نیز گفت: 80 درصد از نظامیانی که اقدام به شورش در کاراکاس کرده‌اند، از سوی «خوان گوایدو» سرکرده مخالفان فریب خورده‌اند. وي حتی تصريح کرد گروه کوچکی از نظامیان حامی گوایدو از محدوده نزدیک به محل شورش به سمت مرکز شهر نقل‌مکان کرده‌اند و بخش قابل توجهی از این نظامیان نیز به یگان‌های خود در نیروهای مسلح بازگشته‌اند. به گفته وزیر دفاع ونزوئلا «وضعیت در پادگان‌های این کشور عادی است و نیروهای مسلح بولیواری در دفاع از کیان کشور استوار و ثابت قدم است.»
هشدار روسیه به آمریکا
همزمان با آشوب‌ها بار دیگر روسیه به آمریکا هشدار داد که اوضاع را بیش از این در ونزوئلا وخیم‌تر نکند. ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «ما به آمریکا توصیه می‌کنیم تهدید کردن ونزوئلا، خفه کردن اقتصاد این کشور و سوق دادن آن به سوی جنگ داخلی را متوقف کند. چنین اقداماتی ناقض قوانین بین‌المللی است... از تمام نیروهای سیاسی ونزوئلا می‌خواهیم برای گفت وگو منافع این کشور را بالاتر از منافع شخصی قرار دهند.»
او در ادامه ادعاهای آمریکا در مورد تلاش مادورو برای فرار از کشور را نیز تکذیب کرد. پامپئو در مصاحبه روز سه‌شنبه خود با شبکه «سی‌ان‌ان» مدعی شده بود که «مادورو» آماده ترک کشورش به سمت «کوبا» بوده است اما روسیه مانع وی شده است.
واکنش ترامپ
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز بعد از حمایت‌های گسترده مقام‌های مختلف آمریکایی از فراخوان گوایدو برای شورش مسلحانه در این کشور، در دو پیام توئیتری از این فراخوان حمایت و کوبا را تهدید کرد ترامپ شامگاه سه‌شنبه در توئیت اول خود نوشت: «اوضاع ونزوئلا را بسیار به دقت دنبال می‌کنم. ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا و آزادی آنها ایستاده است». او در توئیتی دیگر که بامداد چهارشنبه منتشر کرد، کوبا را مخاطب قرار داد و با تاکید بر لزوم خروج فوری نیروهای کوبایی از ونزوئلا مدعی شد که آنها در حال «کشتار در ونزوئلا و نابودی قانون اساسی آن» هستند! ترامپ نوشت: «اگر نظامیان و شبه نظامیان کوبایی اقدامات نظامی و دیگر اقداماتی که هدف از آن کشتن و نابود کردن قانون اساسی ونزوئلا است را فورا متوقف نکنند، یک محاصره تمام و کمال به همراه بالاترین سطح از تحریم‌ها بر جزیره کوبا اعمال خواهد شد. امیدوارم که همه نظامیان کوبایی فورا و به صورت مسالمت‌آمیز به جزیره‌شان برگردند.»