6 سال تقصیر دولت قبل بود 2 سال بعدی تقصیر دولت پنهان !

 سرویس سیاسی-
روزنامه همدلی روز گذشته در مطلبی با عنوان «نقش دست‌های پنهان در تضعیف دولت» نوشت: «بعد ازگذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب، چندگانگی یا چندمدیریتی و دولت در دولت کماکان بر مدیریت کشور سایه انداخته و روزبه‌روز هم دولت‌های سایه یا دولت پنهان قدرت‌مندتر و دولت و نهادهای منتخب ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند. دولت‌هایی که با رویکردهای متفاوت و از خاستگاه‌های مختلف و با اهداف متعارض با یکدیگر، کشور را ازسویی به سویی سوق می‌دهند و در مواردی این دولت قدرتمند غیرمنتخب و به‌ظاهر پنهان، این‌قدر قدرت دارد که دولت منتخب جرئت معرفی اعضای متخلف آن دولت را هم ندارد و مجبور است که در مواردی پس‌اندازهای مردم در بنگاه‌های مالی آنها را که خود غارت کرده‌اند از بانک مرکزی و از جیب ملت بپردازد و زبان درکام نهد. لذا همواره رقابتی بس نفس‌گیر و مشمئزکننده میان دولت پنهان با دولت منتخب که در واقع به‌منظور تضعیف دولت و ملت و سد کردن پیشرفت کشور صورت می‌گیرد شاهد بوده و هستیم.»
گفتنی است برخی از چهره‌های جریان چپ، طی ماه‌های اخیر، به‌صورتی پرتکرار تأکید کرده‌اند که ناکارآمدی‌های موجود تقصیر مفهومی به نام «دولت پنهان» است! آنها از این می‌گوید که این دولت پنهان عامل ناکامی‌های دولت است و نمی‌گذارد روحانی به‌عنوان منتخب اصلاح‌طلبان، راهکارهایش درباره مسائل مختلف را به اجرا بگذارد! نکته جالب ماجرا آنجاست که این جریان تا پیش از این برای سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت و ناکارآمدی دولت برآمده از خود از ادعای مضحک «تقصیر دولت قبل» استفاده می‌کردند تا جایی که صدای برخی از چهره‌های این جریان هم درآمد که دیگر تقصیر دولت قبل است جواب نمی‌دهد!  در این زمینه هزاران استدلال و استفهام انکاری وجود دارد که به روشنی نشان می‌دهد تأکید اصلاح‌طلبان درباره چیزی به نام «دولت پنهان» یک مفهوم برساخته ذهنی بیشتر نیست که برای شیطنت! مدام در ذهن افکار عمومی پمپاژ می‌شود. برای نمونه این جریان پاسخ نمی‌دهد که دلار 14 هزارتومانی، گوشت 100 هزارتومانی، رانت 18 میلیارد دلاری ارز 4200 تومانی، پراید 50 میلیونی و ... تقسیر «دولت پنهان» بوده یا دولت ماحصل «تَکرار می‌کنم»؟ مدعیان اصلاحات به‌جای مقصّرتراشی برای کم‌کاری‌ها و ناکارآمدی دولت برآمده از خود، نمایندگان این جریان خاص سیاسی در مجلس و در شوراهای شهر باید پاسخگو باشند .
پاک کردن صورت مسئله در ماجرای قتل طلبه همدانی


روزنامه ایران ارگان دولت در مطلبی با عنوان «فضای مجازی؛ یک فرصت مهم» نوشت: «ترور ناجوانمردانه یک روحانی در همدان دوباره بحث مهم فضای مجازی را پیش کشید. بطور قطع در آینده هم هر اتفاقی رخ دهد به نحوی پای فضای مجازی به میان خواهد آمد و این طبیعی است. .. شاید پرداختن به رابطه جرم و فضای مجازی با توجه به‌همین رویداد تأثرآور جالب باشد. وقوع این جنایات در اصل ربطی به فضای مجازی ندارد. البته ممکن است فضای مجازی در تشدید انگیزه‌های مجرم مؤثر باشد، همچنان‌که می‌تواند درتخفیف این انگیزه عمل کند. ولی نکته بسیارمهم این است که فضای مجازی بهترین فرصت را برای ردیابی مجرمین و نیز جلوگیری از وقوع جرم فراهم می‌کند. در واقع اگر بگوییم ضرب‌المثل، کور از خدا چی می‌خواد؟ دو چشم بینا. دراینجا کاربرد دارد. اگر ما و پلیس و دستگاه‌های امنیتی دنبال شفافیت و کسب اطلاعات از مجرم باشیم، چه چیزی بهتر از فضای مجازی؟ به‌ویژه برای بخش بزرگی از مجرمین که به نسبت ساده‌لوح هستند. »
روزنامه دولت به‌زعم خود تلاش کرده در این ماجرا صورت اصلی مسئله یعنی «رهاشدگی مطلق فضای مجازی و پیام‌رسان‌های خارجی» را پاک کند.
مسئله اصلی آنجاست که دشمن از این فضای بی‌در و پیکر و رها شده استفاده کرده و کل جامعه را هدف ترور رسانه‌ای قرار داده و کارخانه تولید انبوه فحش و نفرت درست کرده‌اند. اما همچنان مدیران ذی‌ربط، بروز خسارت‌های بزرگ اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی و امنیتی را به عوامل دیگر نسبت داده و اهتمام کافی برای تامین شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات به خرج نمی‌دهند.
تکرارکننده دروغ‌های آل‌سعود عصبانی شد!
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در گزارشی که به بهانه قتل طلبه همدانی نوشته شده بود به عقده‌گشایی از یادداشت و گزارش کیهان پرداخت. معمولا سیاق روزنامه‌های زنجیره‌ای این است که در مورد مسایل بسته به شرایط و اهداف و منافع حزبی موضع‌گیری می‌کنند. بنابراین اگر در فاصله یکی- دو روز مواضع متفاوتی از این روزنامه‌ها دیدید نباید چندان تعجب کنید.
روز سه‌شنبه شرق در سرمقاله خود نوشته بود: «اینستاگرام پر است از انواع و اقسام صفحاتی که در آن اوباش شهرهای مختلف، خشونت‌پراکنی‌های شگفت‌انگیزی دارند و عملا مروج فرهنگ اوباشگری و نزاع و انواع جرائم‌اند. در خیلی از مطالب این صفحات جرم و مجرم تحسین می‌شود.» آن روز چون موضوع «مقابله پلیس امنیت اخلاقی با پوشش‌های ناهنجار و بی‌حجابی» هدف روزنامه شرق بود لذا منافع این روزنامه‌ها در این بود که بگوید اینستاگرام این همه معضلات دارد و چرا پلیس به موضوع پوشش‌های ناهنجار می‌پردازد؟!
اما در شماره دیروز شرق هدف تخریب طیف رقیب جریان موسوم به اصلاح‌طلب و روزنامه‌هایی مانند کیهان است. لذا گزارش دیروز آمده: «روز گذشته [سه‌شنبه] کیهان نوشت در چند سال اخیر نیز مشاهده می‌کنیم که آمار طلاق، فحشا و بزه‌کاری‌های اخلاقی و... با رشد روز افزون و غیرقابل کنترل تلگرام و اینستاگرام بیشتر شده است. هم اکنون میلیون‌ها ایرانی به راحتی در اینستاگرام می‌توانند به محتوای مستهجن و فیلم‌های پورن دسترسی داشته باشند...»
اما دلیل عصبانیت شرق از کیهان چیست؟! دلیل آن را باید در یادداشت همان روز مورد‌اشاره شرق (یعنی سه‌شنبه) جست‌وجو کرد. مدیرمسئول کیهان در آن شماره طی یادداشتی متذکر شده بود: «در حالی که دولت عراق اعلام کرده بود با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نمی‌کند و در بحبوحه همکاری و همراهی ایران و عراق برای مقابله با تروریست‌های داعش و حماسه ماندگار اربعین حسینی(ع) و... دو روزنامه زنجیره‌ای و یک خبرگزاری مدعی اصلاحات با ساخت و انتشار این دروغ شاخدار که زائران عراقی برای عقد موقت زنان ایرانی به مشهد مقدس می‌آیند! جنجال فراوانی را با هدف برهم زدن رابطه دو ملت ایران و عراق پدید آوردند که بعد از پیگرد‌های قضایی و تحقیقات میدانی ناچار شدند به دروغ‌بافی خود اعتراف کنند!»
لازم به ذکر است که یکی از این روزنامه‌ها که مدیرمسئول کیهان به آن ‌اشاره کرده همین روزنامه شرق است و آن خبر دروغ هم ابتدا در یک روزنامه وابسته به آل‌سعود (الشرق الاوسط) منتشر شد و سپس روزنامه‌هایی مانند شرق دنباله آن دروغ را در داخل ادامه دادند. کشته شدن آن طلبه بیگناه هم به واسطه همین دروغ‌هایی است که روزنامه‌هایی نظیر شرق آن را پروراندند.
جالب آنکه روزنامه‌های زنجیره‌ای طیف رقیب خود را به عدم تمایل به برقراری روابط حسنه و خوب با کشورهای دنیا متهم می‌کنند اما چنانکه می‌ببینید آنها خلاف شعارهایی که می‌دهند روابط با کشورهای دنیا برایشان اهمیتی ندارد و نگاهشان تنها به «ینگه» دنیا و سرزمین «یانکی»هاست!
انتقادات تاکتیکی از دولت به جای پاسخگویی
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و عضو کارگزاران سازندگی آورده است: «اکثریت قاطع ملت پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند اما واضح است از عملکردهای دولتمردان به‌ویژه در بخش معیشت، رفاه، آسایش خانوار و درصد بالای بیکاری ناخشنودند. نابسامانی‌های موجود قطعا با کاهش درآمد حاصل از محل صدور نفت تشدید خواهد شد. هم‌اکنون بیمارستان‌ها و پزشکان از نظر دارو و وسایل جراحی در مضیقه هستند، گرانی همه کالاها و مخصوصا مواد خوراکی، قطعات یدکی، اسباب و وسایل خانه، البسه و وسایل بهداشتی، مصالح ساختمانی خودرو، مسکن و... شرایط را بر اکثریت مردم سخت نموده است.»
همچنین روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد هم در چند یادداشت و گزارش با تیترهای درشتی چون گرانی خودسرانه نان!» یا «افزایش قیمت خودرو» به افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن، خودرو، کالاهای اساسی و مایحتاج روزمره پرداخت و نوشت: «بعد از گوشت و پیاز قرعه فال به قوت روزانه مردم میرسد؟»
این در حالی است مشکلات اقتصادی که اکنون صدای زنجیره‌ای‌ها، تکنوکرات‌ها و مدعیان اصلاحات را هم درآورده، محصول گفتمان خود آنها و دولت برآمده از اصلاحات است. بسیار مبرهن است که آنها باید به جای انتقادهای «تاکتیکی» و برای دلخوش‌کردن‌های کذایی، پاسخگوی عملکرد خود در حمایت و جانبداری از دولت تدبیر و امید باشند.
مدعیان اصلاحات و استمرار ریاکاری‌های دو‌سویه
روزنامه آفتاب یزد هم در یادداشتی با عنوان «فضای مجازی و امنیت روانی» به دامنه گسترده فضای مجازی و آسیب‌های آن پرداخته و نوشته است: «امنیت به عنوان یک فرآیند چندوجهی در تمام ابعاد مادی و فکری، ضرورت وجودی دارد...باید نهادهای متولی با شناسایی نیت و اهداف خطوط تولید شایعه و معرفی آنها اجازه ندهند این مردم نجیب که با مشکلات متعدد دست به‌گریبان هستند تحت فعالیت شکنجه‌های روحی و روانی و اضطراب‌آور قرار گیرند.»
روزنامه وابسته به مدعیان اصلاحات با اشاره به اثرات خبرسازی و شایعه پراکنی در فضای مجازی نوشته است: «اتاق فکر دشمنان به خوبی درک کرده‌اند که با موریانه شایعه‌پراکنی بهتر می‌توان تنه آرامش فکری جامعه را نابود کرد.»
شایان توجه است، روزنامه‌های زنجیره‌ای که روزگاری زیر عَلَم «دولت برجام و تلگرام» بودند و امروز نسبت به ولنگاری فضای مجازی لب به انتقاد گشوده‌اند، نه تنها به ریشه‌ها و علت و عوامل این هرج و مرج سایبری نپرداخته بلکه نقش دولت و وزارت ارتباطات در این مسئله را نیز سانسور می‌کنند.