پاریس پادگان نظامی شد/کنترل معترضان با پهپاد و خودروهای زرهی

دیروز همزمان با روز جهانی کارگر در بسیاری از کشورها که نظام سرمایه‌داری در آن حاکم است از شرق آسیا تا غرب اروپا مردم به خیابان‌ها آمدند و خواستار پایان استثمار کارگران از سوی کارفرمایان سرمایه سالار خود شدند.
اما در فرانسه- به دلیل شورش خیز بودن این کشور-پلیس ساعت‌ها قبل از شروع تظاهرات، پاریس و بسیاری از شهرهای این کشور را با خودروهای زرهی تسخیر و عملا تبدیل به یک پادگان نظامی کرده بود.
بر اساس گزارش‌ها دیروز هزاران پلیس ضد شورش، ژاندارم، نیروهای امنیتی و آتش نشانان و گروه‌های امداد در سطح پاريس با تجهیزات پیشرفته دیده می‌شدند که مشغول بازرسی افراد و خودروها بودند. وحشت دولت ماکرون از فراخوان «جلیقه زردها» برای حضور در تظاهرات جهانی روز کارگر بود و این در حالی است که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دستور برخورد شدید با معترضان به نظام سرمایه‌داری در روز کارگر را صادر کرده است.
به گفته وزیر کشور فرانسه بیش از ۷۴۰۰ پلیس و نیروی امنیتی برای راهپیمایی‌های روز چهارشنبه مصادف با اول مه و مقابله با خشونت احتمالی در سراسر فرانسه مستقر شده‌اند. دولت فرانسه در تلاش است تا از تکرار خشونت‌هایی که سال گذشته در این روز رخ داد و نیروهای امنیتی را غافلگیر کرد جلوگیری کند.


رصد شبکه‌های مجازی
برای شناسایی افراد خطرناک
 «کریستوف کاستانر»، وزیر کشور فرانسه همچنین از شناسایی گروه‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی خبر داده که معترضان را به خرابکاری در پاریس، پایتخت فرانسه در روز چهارشنبه ترغیب می‌کردند. این مقام فرانسوی در کنفرانسی خبری گفته: «براساس اطلاعات ما ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ فعال رادیکال که بطور بالقوه با‌اشخاصی که از خارج آمده‌اند تقویت شدند،‌ احتمالا برای‌اشاعه بی‌نظمی و خشونت تلاش کنند. حدود ۲۰۰ یگان موتورسوار در سراسر پایتخت فرانسه برای واکنش سریع به هرگونه خشونت‌طلبی مستقر شده‌اند و از پهپادها برای ردگیری تحرکات معترضان استفاده می‌شود.»
وزیر کشور فرانسه این را هم گفت که پلیس اجازه بازرسی پیشگیرانه شرکت‌کنندگان در راهپیمایی را دارد و ‌اشخاصی هم روز سه‌شنبه بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی فرانسه تا شش ماه آتی در بالاترین سطح هشدار به سر می‌برند که حاصل اعتراضات جلیقه زردهایی است که با غارت و درگیری خودشان با پلیس چهره فرانسه را ناآرام نشان
دادند.
 بر اساس گزارش‌ها در کره جنوبی، فیلیپین، مالزی، کامبوج و میانمار نیز تظاهراتی به مناسبت این روز برگزار شد. در سریلانکا و در پی نگرانی‌های امنیتی برآمده از بمب‌گذاری‌های روز عید پاک که به کشته شدن ۲۵۳ نفر انجامید، اکثر احزاب سیاسی خواستار لغو تظاهرات شدند.
گزارش‌های تکمیلی از تظاهرات دیروز روز جهانی کارگر در فرانسه حاکی ‌است پلیس و کارگران به شدت در این اعتراضات با هم درگیر شدند. تصاویر منتشر شده از بازداشت عده زیادی از معترضان حکایت دارد و شماری از آنها نیز در درگیری‌ها زخمی شدند. این در حالی است که هزاران نفر، از جمله اعضای جنبش جلیقه‌زردها نیز  به مناسبت روز جهانی کارگر به خیابان‌ها آمده بودند.