جاي‌خالي‌اخلاق در ورزشگاه‌ها

«آرمان» بررسی مي‌كند
جاي‌خالي‌اخلاق در ورزشگاه‌ها
علي مطهري: کسانی که فحش ناموسی می‌دهند وسط ورزشگاه شلاق بزنید
آرمان- حمیدشجاعی: وقایع دردناک پیش آمده در استادیوم‌های ورزشی کشور گاه از آن فراتر رفته و به سطح جامعه نیز سرایت می‌کند حاصل کار دیروز و امروز نیست؛ بلکه سال‌هاست که جامعه تاوان عدم فرهنگ‌سازی در برخورد با این مقولات را می‌پردازد. معلوم نیست که باید چندین نفر دیگر مجروح و مرحوم شوند تا مسئولان ذی‌ربط فکری به حال پریشان خشونت جاری در جامعه کنند. گرچه اگر بخواهیم به‌صورت دقیق مساله را مورد ارزیابی قرار دهیم شاید برخی افراد نیز به دلیل سوء عملکرد زیر سوال بروند، اما اکنون وقت مچگیری نیست و باید درد را چاره کرد. علی مطهری نایب رئیس مجلس در این باره معتقد است: «اتفاقی که در بازی پرسپولیس و سپاهان افتاد از یک طرف نشان داد که مربیان جامعه ما که شامل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و روحانیت و صداوسیما و پلیس و مانند اینها می‌شوند در تربیت بخشی از نوجوانان و جوانان موفق نبوده‌اند و از طرف دیگر بی‌کفایتی مسئولان فوتبال کشور و وزارت ورزش و جوانان را به نمایش گذاشت. معلوم شد باید فشار خارجی باشد تا ما تحت نظم در آییم.» حال با این اوضاع باید دید مسئولان در وزارت ورزش و سایر ارگان‌ها چه تمهیداتی خواهند اندیشید.


فرهنگ‌سازی با مدیریت صحیح
نگاهی گذرا به اتفاقات رخ داده در استادیوم‌های ورزشی سراسر کشور نشان می‌دهد که وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه به طرز فاجعه باری بحرانی است. حداقل آنچه در ورزشگاه‌های کشور دیده می‌شود مؤید این مساله است که گویا تاکنون هیچ گونه تمهیداتی برای جلوگیری از بروز برخی اتفاقات ناخوشایند و ناگوار در محافل عمومی ورزشی تدارک دیده نشده است. نمونه این عدم برنامه‌ریزی را می‌توان به وضوح در مسابقات لیگ برتر فوتبال دید که هرچه به هفته‌های پایانی خود نزدیک می‌شود حساسیت و اضطراب نیز در ورزشگاه‌ها افزایش می‌یابد. اتفاقات رخ داده در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز و اخیرا نیز ورزشگاه آزادی تهران که موجب بروز خسارت‌های مالی و جانی نیز شده، تنها بخش کوچکی از این بی‌برنامگی در برابر عصبیت‌های این‌چنینی است. گرچه بسیاری فشارهای ناشی از مسائل دیگر به‌ویژه‌ مسائل اقتصادی را در بروز اینگونه خشونت‌ها بی‌تاثیر نمی‌دانند، اما این مساله موجب نمی‌شود که مسئولان ذی‌ربط به این مقوله مهم بی‌تفاوت باشند و به سادگی از کنار آن بگذرند. واقعیت این است که این مساله طی سال‌های گذشته در جامعه بوده و ورزشگاه‌های کشور همواره مستعد و آبستن حوادث بوده است، اما مسئولان ذی‌ربط در ارتباط با درست کردن زیر ساخت‌ها و ارتقای فرهنگ حضور در اینگونه مجامع کوچک‌ترین فعالیتی نداشته‌اند. شاید صورت خوشی نداشته باشد که در مسابقه‌ای ورزشی نیروهای نظامی و انتظامی حضور داشته باشند، اما گاهی اوقات مثل بازی پرسپولیس و سپاهان شرایط به حدی به‌هم می‌ریزد که وارد عمل شدن یگان‌های انتظامی برای حل مساله امری اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. مساله‌ای که با فرهنگ‌سازی درست می‌توانست ابزار شادی و نشاط مردم و جوانان را فراهم کند؛ اکنون به دلیل بی‌عملی یا ضعف عملکرد مسئولان امر به معضلی اجتماعی بدل شده است. چندی پیش بود که فائزه هاشمی در واکنش به این اتفاقات و حواشی گفته بود «اگر دلیل منع ورود زنان به استادیوم‌ها بی‌اخلاقی مردان‌است، پس می‌توان چند بازی مانع ورود مردان به استادیوم شد و زنان فقط اجازه ورود داشته باشند.» گرچه باید اذعان داشت تا وقتی به ابزار و لوازم مدرن و فرهنگ‌سازی در این رابطه مجهز نشویم نمی‌توان چنین مشکلی را که از بعد ورزشی گذشته در حال رد کردن بعد اجتماعی و رسیدن به ابعاد امنیتی جامعه است چاره کرد.
نظم با فشار خارجی؟
نایب رئیس مجلس حواشی رخ داده در مسابقات فوتبال تیم‌های پرسپولیس و سپاهان را نشانگر عدم توفیق نهادهای تربیتی جامعه عنوان کرد و بر ضرورت صدور احکام عادلانه از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای افراد دخیل در این حادثه تاکید کرد. ایسنا نوشت، علی مطهری در یادداشت خود پیرامون این مساله نوشته است؛ اتفاقی که در بازی پرسپولیس و سپاهان افتاد از یک طرف نشان داد که مربیان جامعه ما که شامل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و روحانیت و صداوسیما و پلیس و مانند اینها می‌شوند در تربیت بخشی از نوجوانان و جوانان موفق نبوده‌اند و از طرف دیگر بی‌کفایتی مسئولان فوتبال کشور و وزارت ورزش و جوانان را به نمایش گذاشت. روشن شد که بعد از ۴۰ سال عمر جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته‌ایم به تعداد واقعی تماشاگران، بلیت بفروشیم. معلوم شد باید فشار خارجی باشد تا ما تحت نظم در آییم. همانطور که سال گذشته در اثر تهدید فوتبالی آسیا قبل از بازی دو تیم باشگاهی ایرانی و ژاپنی ورزشگاه آزادی در فاصله کوتاهی صندلی‌دار و سرویس‌های مختلف آن آماده و خلاصه مانند یک ورزشگاه اروپایی شد و تماشاگران نیز از ترس جریمه منظم شدند. جالب است که در چنین شرایطی برنامه۹۰ شبکه سه هم که در اصلاح این امور نقش مؤثری است بنا به دستور تعطیل می‌شود. نماینده تهران در بخشی از یادداشت خود در ارتباط با لزوم کنترل و مدیریت این فضا افزوده است: طبعا همکاری پلیس، وزارت اطلاعات، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان ضروری است. اکنون لازم است کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز بدون مجامله و چشم‌پوشی احکام عادلانه صادر کند و البته بعد از مدتی نیز در اثر فشارها عقب نشینی نکند. مثلا عده‌ای را تا مدتی از ورود به ورزشگاه‌ها محروم کند و افرادی که دشنام ناموسی داده‌اند در همان وسط استادیوم آزادی حد قذف یعنی ۸۰ ضربه شلاق درباره‌ آنها اجرا شود و البته خسارات مالی نیز باید از آنها ستانده شود. مجلس نیز باید این موضوع را بررسی و پیگیری کند. شاید جا داشته باشد که وزیر ورزش و جوانان استیضاح شود.
عدم پخش از تلویزیون
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: پس از اتفاقات ناگوار بازی تراکتورسازی و پیکان بلافاصله جلسه‌ای با حضور نهادهای ذی‌ربط در بخش‌های مختلف انتظامی، امنیتی و مدیران باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی و پیکان همچنین نمایندگانی از قوه قضائیه، صداوسیما، مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برگزار کردیم و ابعاد مساله را از جوانب مختلف بررسی کردیم. برنا نوشت، عبدالحمید احمدی گفت: موضوعی که بدان پرداخته شد زیرساخت‌های کنترل تماشاگران در ورزشگاه‌ها از سوی مراجع انتظامی و امنیتی بود تا تجهیزات لازم برای این امر هرچه سریع‌تر فراهم شود تا امنیت و نظم کامل تامین و از آسیب به تماشاگران جلوگیری شود. وی تاکید کرد: گاهی اوقات پخش برخی گفت‌وگوهای نامناسب و غیر مسئولانه از سوی دست اندرکاران باشگاه‌ها و مربیان و بازیکنان می‌تواند افکار عمومی را تحریک کند و عامل آسیب باشد که بنا شد هماهنگی‌های لازم در خصوص این برنامه‌ها بین دو طرف برای مدیریت منطقی موارد فوق برقرار شود و از پخش آنها جلوگیری گردد.