عده‌اي روزی‌شان را از حصر می‌خوردند

آرمان: برخی در جریان اصولگرایی تمایلی ندارند که یک اصولگرای با سابقه را به عنوان لیدر و راهنمای این جریان بپذیرند و بر اساس تصمیم او که نشأت گرفته از نظرات گروه‌های مختلف اصولگرایی است در عرصه حضور پیدا کنند چرا که برای آنها رسیدن به منافع فردی و گروهی بیش از موفقیت جریان اصولگرایی دارای اهمیت است که نتیجه این دیدگاه انحصارطلبانه دور شدن ناطق نوری از عرصه رهبری سیاسی جریان اصولگراست. اکنون عدم حرکت در مسیر مشخص مشکلاتی را برای جریان اصولگرایی پدید آورده و سبب شده تا اعتدالیون این جریان حاضر نشوند خود را درگیر توجه به دلواپسان این جریان کنند که محمدرضا باهنر از جمله آنهاست. البته سال‌های قبل دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یکی از آنها بوده و به ایلنا می‌گوید: «در جناح ما آرام در گوشمان می‌گویند ما اصولگراییم ولی به کسی نگویید.» اکنون شرایط به نحوی پیش رفته که امثال باهنر لازم می‌دانند برای حفظ وحدت و منافع ملی از پوسته اصولگرایی خارج شوند و راهکارهایشان به‌صورت فراگیر و برای کل بدنه سیاسی کشور باشد. او عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و از سوی دیگر سال‌ها بر کرسی‌های تاثیرگذار مانند مجلس تکیه زده است و اکنون ترجیح می‌دهد بدون درنظر داشتن مصلحت‌های غیرضروری به بیان مواضع و دغدغه‌ها بپردازد.
سه موضع سه سال
او از اقدامات دلواپسان هر دو گروه سیاسی کشور پرده برداشت و در حالی که بسیاری از اعضای اردوگاه اصولگرایی اصرار به تداوم حصر دارند، باهنر به انتقاد از آنان می‌پردازد و به «ایلنا» می‌گوید: «یک عده روزی‌شان را از حصر می‌خوردند و موافق حل آن نیستند» و در عین حال تصریح کرده است: «سال ۹۶ حس من این بود که این فضا کم‌کم دارد باز می‌شود و به نقطه‌ای رسیدم که فکر کردم تا دو یا سه ماه دیگر مساله حل شود اما متاسفانه یکی از همین آقایان یا خودش یا دیگران یکی دوتا بیانیه بلندبالا علیه نظام و علیه رفتار سی سال و چهل سال اخیر کل نظام صادر کردند. من نمی‌خواهم متهم کنم که خود این بنده خدا این کار را کرده یا کسی در کاسه‌اش گذاشته، اما موقعی که شرایط طوری پیش می‌رود که مساله حل شود، یک عده از همین تندروها می‌آیند و کار را خراب می‌کنند.» باهنر در دی ماه سال گذشته هم چنین اظهاراتی داشت. او گفته بود: «سال گذشته، یعنی سال ۹۶ تقریبا مساله حل‌شدن مشکل حصر داشت جلو می‌رفت. به آن لب آخرش که رسید، یک دفعه آقای کروبی نامه سراسر اتهام را منتشر کرد. حالا این نامه را خودش می‌نوشت یا بچه‌هایش می‌نوشتند، ما فکر می‌کنیم آیا این پوست‌خربزه را در آینده نمی‌توانند زیر پای او بیندازند؟» که البته در آن زمان علی مطهری به این اظهارات باهنر واکنش نشان داد و گفت: «اطلاع ندارم که سال 96 قرار بود رفع مساله صورت بگیرد یا خیر اما اگر چنین تصمیمی هم وجود داشته است بیانیه نمی‌تواند نافی آن تصمیم باشد. ناگفته نماند استدلال برخی از افراد برای رفع موضوع بر عذرخواهی و توبه مبتنی است درحالی که این حرف هم به نظر من غلط است...» الیاس حضرتی در جایگاه نماینده مجلس هم به اظهارات باهنر واکنش نشان داد و نوشت: «آقای مهندس باهنر خبر داده‌اید که مساله حصر در سال ۹۶ به مرحله نهایی رسیده بود اما نامه مانع آن شد. به‌عنوان کسی که از ابتدای مجلس دهم پیگیر این پرونده بوده و ملاقات‌های متعددی را در این زمینه داشته‌ام، می‌گویم که به نظر می‌رسد جنابعالی در جریان پشت پرده پرونده نیستید.» حتی معصومه ابتکار هم در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان پوست‌خربزه زیرپای محصورین می‌اندازند تا با ادامه حصر، زمان رقابت‌های سیاسی از این وضعیت بهره‌برداری انتخاباتی کنند، گفت: خیر این طور نیست، این خیلی اشتباه است، اگر کسی چنین کاری کند. اصلاح‌طلبان به عنوان فعالان سیاسی یکی از امتیازاتی که داشتند، موضوع برخورد صادقانه با مردم بود. نکته قابل تامل به اظهارات باهنر درباره این موضوع باز می‌گردد. او که سال 96 اصلاح‌طلبان را مقصر تداوم مساله می‌دانست و حالا می‌‌گوید: «یک عده روزی‌شان را از حصر می‌خوردند و موافق حل آن نیستند» لازم است به اظهارات خودش در سال 95 رجوع کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت مواضع باهنر درباره این موضوع در سال‌های اخیر استمرار داشته و نقطه اشتراک آن از فحوای کلامش رفع این مساله است، آن هم بدون حواشی.
اعلام موضع درباره پیامک‌ها


موضوع دیگری که باهنر به آن اشاره کرد درباره ارسال پیامک‌های تهدید است. ایلنا از وی درباره موضوع FATF این سوال را پرسیده که چرا برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند برای ما پیامک تهدید می‌آید و برای بررسی این نوع موضوعات ما را تحت فشار قرار می‌دهند؟ و باهنر چنین پاسخ داده است: «این سوال شما برمی‌گردد به یک سری گروه‌های سامان یافته‌ای که می‌خواهند فشار ایجاد کنند. یعنی پیامک‌‌هایی که می‌آید و حتی برای خود من هم خیلی از این پیامک‌ها می‌آید ما چون در مجمع تشخیص مصلحت نظام این مساله را بررسی می‌کنیم. دلشان هم می‌سوزد اما معلوم است که این پیامک‌ها سازماندهی شده است.» او ادامه داد: «یکدفعه می‌بینید ۵۰۰ پیامک برای ما می‌آید از این ۵۰۰ پیامک، ۳۰۰ پیامک مربوط به یک استان خاص است، چون ما پیش شماره‌ها را که لااقل می‌شناسیم و چون تک‌تک این‌ها شماره‌هایشان روی گوشی‌های ما می‌آید، می‌توانیم بررسی کنیم که این متعلق به چه کسی است. می‌دانیم که مثلا هرچه با پیش شماره ۹۱۳ بیاید یا متعلق به اصفهان است یا کرمان یا هرچه ۹۱۵ بیاید متعلق به مشهد است. این‌ها را کاملا حس می‌کنیم که یک کار ساختاری شده است که باید مقداری جلوی آن را گرفت. این از اشکالات کار است.»