تله ضد انقلاب برای سلبریتی ها درفضای مجازی

گروه اجتماعی- انتشار ناآگاهانه  یک پیام توئیتری در فضای مجازی، امروز عامل و باعث بخشی از التهابات جامعه شده است. در پی بازنشر یک پیام توئیتری توسط مهناز افشاردرباره نیروهای حشدالشعبی (نیروهای مردمی عراق) که درآن به بانوان ایرانی اهانت شده بود، یک قتل در همدان اتفاق می افتد و طلبه ای بیگناه که پدر سه فرزند بود جانش را از دست داد. پس از آن بسیاری از کاربران در فضای مجازی انگیزه قاتل را انتساب  محتوای آن پیام توئیتری به طلبه ها دانستند و این قتل را عامل تحریک و انتقام جویی قلمداد کردند. در ادامه دو روز قبل معاون دادستان  به ماجرا وارد شد و ضمن تاکید براین که این صفحه توئیتری جعلی بوده است، از تشکیل پرونده برای مهناز افشار به دلیل انتشار این پیام خبر داد.
شکایت صاحب عکس پیام جعلی از افشار
در ادامه این ماجرا، دیروز در خبرها آمد، سیدغفار دریاباری طلبه‌ مازندرانی که ضدانقلاب از تصویرش برای ساختن یک صفحه جعلی سوءاستفاده کرده بود از مسببان بازنشر آن، شکایت کرد. او به فارس گفت:«  من با کسی که با استفاده از تصویر من سوءاستفاده می‌کند حرفی ندارم، او یک فرد معاند و بی‌معرفت است اما حرف حساب من با سلبریتی‌هایی است که مطالب را بدون تحقیق منتشر می‌کنند و منجر به یتیم شدن فرزندان این طلبه همدانی شدند.»
سخنگوی قوه قضاییه: اگر تصمیمی اتخاذ شود، اعلام می‌کنیم


اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا دیروز در پاسخ به خبرنگارانی که از او درباره اقدام این دستگاه پرسیدند، گفت: اگر تصمیم قضایی در این باره اتخاذ شود، حتما اعلام می‌کنیم.  معاون دادستانی روز گذشته نظر خود را اعلام کرده که موضع قوه قضاییه همان است و تاکنون تصمیم خاصی اتخاذ نشده است.
بازنشر یک پیام جعلی و جان یک انسان
 خیلی ساده اتفاق افتاد، بازنشر یک پیام جعلی که بسیاری معتقدند محتوای آن عامل تحریک یک قتل شده است. شاید بسیاری ازما هم بخشی از همین گروهیم که جزو انتشار دهندگان پیام های درست یا نادرست در فضای مجازی هستیم. برای مثال در این شبکه‌ها به مطالب تاریخی یا یک اظهارنظر سیاسی یا مذهبی با استناد به چندین کتاب برخورده‌اید. در بسیاری موارد نتایج جالبی به‌دست می‌آید که اصلاً مطالب مذکور در سندهای متعدد قرار داده شده وجود خارجی ندارد، یا لینکی که از سایتی معروف و معتبر به آن استناد شده مربوط به مطلب دیگری است که به دلیل بی حوصلگی، مخاطب به آن لینک نمی‌رود یا در اغلب مواقع سند ارائه شده اصلاً معتبر نیست. امروز به دلیل شرایط خاص جامعه، شبکه معاندین و ضد انقلاب بیش از گذشته در تلاش هستند تا با   تولید محتوای جعلی در فضای مجازی، فضا و ذهن مخاطبان و کاربران را ملتهب کنند. به طور قطع شخصیت های تاثیرگذاربه ویژه سلبریتی ها بیشتر کانون توجه این فضا هستند. در ماجرای اخیر، بی دقتی ،هیجان زدگی و نداشتن سواد رسانه ای کافی توسط یکی از همین سلبریتی های فضای مجازی باز، عامل واکنش در بخشی از بدنه مردم شده است که خواستار محاکمه این سلبریتی شده اند.
اظهارنظر معاون قوه قضاییه
در همین زمینه، محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه دیروز در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه توصیه‌ای به برخی سلبریتی‌ها دارید تا با اظهارات و مواضعشان موجب ایجاد تنش در جامعه نشوند؟ به خبرگزاری صدا وسیما گفت: البته این موضوع اختصاص به این افراد ندارد و هر کسی وقتی صحبتی می‌کند باید توأم با اخلاق و مطابق با شئون خود و جامعه باشد و اگر چنان چه مسائل جنبه تهمت، افترا و شایعه پراکنی پیدا کند طبیعی است که اگر جنبه خصوصی داشته باشد شاکی خصوصی می‌تواند مدعی شود و الا مدعی العموم باید پیگیری کند.وی گفت: نباید اجازه داد برخی با حرف‌های بی پایه و گاهی اوقات تهمت و افترا فضای سالم و امن کشور را به هم بزنند و دستمایه‌ای برای جریان ضد انقلاب شوند.