خطر تعطیلی فرهنگ مکتوب

گرانی بی‌سابقه کاغذ در هیاهوی گرانی‌های مایحتاج روزمره مردم شاید برای ملت مهم نباشد چون آنها گرفتار قیمت سیب‌زمینی و پیاز و گوشت و مرغ و... هستند. میان نیازهای اولیه‌شان دست و پا می‌زنند و متاسفانه فریادرسی هم نیست. اما افزایش 22 درصدی قیمت کاغذ آنهم ظرف 48 ساعت برای اهل فرهنگ و نخبگان جامعه و اصحاب کتاب و مطبوعات دردی عمیق‌تر است که قابل وصف نیست. جالب است که در ایام برگزاری نمایشگاه سالانه مطبوعات این اتفاق می‌افتد و از آن جالب‌تر بی‌تفاوتی متولیان امر است بویژه مسئولانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند.
مافیای سیاهی که به جان این کشور افتاده و از بازار سکه و ارز و خودرو و مسکن و امثال آن، سیاه‌چاله‌ای بزرگ و عمیق ساخته که همه‌چیز را به درون خود می‌کشد و می‌بلعد که ارزش و قدرت و تعهدات مجریان قانون نیز ظاهراً در زمره آن همه‌چیز می‌باشد، حال به سراغ بازار کاغذ آمده است و حتماً آگاهانه ریشه‌های فرهنگی را نشانه رفته است که قطع آن با تبرهایی که آزادانه در فضا می‌چرخند، می‌تواند زمینه‌های بروز هرنوع اعتراضی را نیز ضعیف سازد. این قاچاقچیان بزرگ و سرشناس به کدام مرجع قدرت وصل هستند که اینگونه بی‌باکانه می‌تازند؟ پس زمان بیداری از خواب غفلت چه وقت فرا می‌رسد؟ وقتی که نه از تاک نشان ماند و نه از تاک نشان؟! اگر گفته شود نظام از پس این‌ها برنمی‌آید قطعاً ادعایی باطل است و اگر بگویند برخورد شده است و می‌شود پس حداقل یک مورد که برای باور عمومی سودمند باشد را مثال بزنید. نتیجه این وضع همان می‌شود که مردم هر دروغ و شایعه‌ای را قبول می‌کنند و «فساد از درون حاکمیت» را فرضیه‌ای قابل پذیرش‌تر می‌یابند. نفرین مردم مظلوم نثار آنان که در دوره‌ای این فساد را نهادینه کردند و بنیان و اساس این بدعت شوم را در جمهوری اسلامی ایران گذاشتند که سگ آزاد است و سنگ بسته! و حالا این انحرافات و کژی‌ها ثمره آن بذر تلخ و فاسدی است که کاشته شد و آنان که باد کاشتند ناگزیر باید طوفان درو کنند.
نکته پایانی اینکه گرانی کاغذ تنها یک اتفاق ساده مثل گرانی 20 درصدی هزینه ایاب و ذهاب نیست که به یکباره از دیروز اجرایی شده باشد، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از تمایل به حاشیه راندن روشنفکران جامعه باشد. زیرا در جامعه‌ای که فرهنگ آن به سوی رکود و انزوا برود همه کار می‌توان کرد همانگونه که می‌گویند اگر خدا را از جامعه برداری، هرکاری جایز است. متولیان امر بهتر می‌دانند بستن دهان دلسوزان و خیرخواهان مستقل و آزاده جامعه و بازگذاشتن زبان‌های چاپلوسان و بله قربان‌گوها زیان‌های عظیم آن در درازمدت کمین خواهد کرد.
ماه مبارک رمضان می‌آید و میلیاردها مسلمان جهان را در خیمه رحمت الهی، گردهم می‌آورد – که ‌ای کاش این وحدت تعالی‌بخش را خودفروختگی اکثر رهبران این جوامع به هدر نمی‌داد – امید است در پرتو انوار الهی ضیافت‌الله، گره از کار ملت مسلمان ایران و همه مسلمین جهان باز شود تا اسلام و مکتب انسان‌ساز تشیع همان قدر و منزلتی را در دنیای امروز داشته باشد که شایسته و درخشان آن است.
احمد حسینی
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل مدیریت شبکه برق: بارندگی‌ها مشکل تامین برق تابستان را برطرف کرد مدیر اینستکس: آماده اولین تبادل تجاری با ایران هستیم بیش از نیمی از آمریکایی‌ها در انتخابات آتی به ترامپ رای نمی‌دهند سندرز: پمپئو مردم آمریکا را درباره جنگ یمن فریب می‌دهد وزیر خارجه سوئد: افتخار می‌کنم که فلسطین را به رسمیت شناختیم 120نماینده عراقی خواستار مقابله با ماجراجویی آمریکا شدند کودتای امریکایی در ونزوئلا شکست خورد آکی هیتو در 85 سالگی از امپراتوری ژاپن کناره‌گیری کرد الاخبار گزارش داد: پیشنهاد 10 میلیارد دلاری بن سلمان به محمود عباس برای پذیرش معامله قرن رئیس جمهور در سی امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه: کارگران در خط مقدم مقابله با تحریم‌های آمریکا هستند جهانگیری در جلسه هم اندیشی تبیین راهکارهای مشارکت مناطق آزاد: آمریکایی‌ها بدانند طرح آن‌ها برای فلج کردن اقتصاد ایران محکوم به شکست است با حکم رهبر انقلاب اسلامی انجام شد؛ انتصاب نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام‌جمعه اهواز سخنی با کشورهای همسایه دکتر روحانی قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان «سازمان تروریستی» توسط آمریکا را ابلاغ کرد به منظور پاسداشت روز ملی خلیج فارس انجام شد تشکیل زنجیره انسانی در ساحل خلیج فارس همزمان با روز ملی خلیج فارس؛ پرچم ایران بر روی «رزم ناو سهند» برافراشته شد خطر تعطیلی فرهنگ مکتوب