علل ایجاد شکاف در یک جامعه بررسی شد کاهش «شکاف» در گرو پیگیری مطالبات

الهام برخوردار
فاصله یا شکاف دولت-ملت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که یک نظام را تهدید می‌کند. در واقع زمانی مردم همواره خود را پشتیبان نظامی می‌دانند که امانت‌دار خوبی در حفظ منابع و منافع ملی باشد. اگر به هر دلیلی مردم به این نتیجه برسند که چنین امری رخ نمی‌دهد، فاصله و شکاف بین آنها و حاکمیت افزایش پیدا می‌کند و این شکاف عمیق آن نظام را با مشکلات زیادی در ادامه روبه‌رو خواهد کرد. شکاف، یک مفهوم ما و یک مفهوم آنها است. یعنی یک من و یک غیر من. آنچه باید در یک نظام سیاسی مورد توجه قرار گیرد وفاق بیشتر بین مردم و حاکمیت و همچنین اعتماد آنها به نظام مدیریتی کشور است. این امر هنگامی که یک کشور در تنگناهای اقتصادی و بین‌المللی قرار دارد، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. یکی از اصلی‌ترین راه‌های عبور با هزینه کمتر برای کم کردن شکاف بین مردم و نظام مدیریتی و یا همان دولت-ملت توجه بیشتر به مطالبات مردمی است. درواقع مهم‌ترین اولویت‌های حاکمیت، دستگاه‌ها و قوای مختلف در شرایط فعلی باید تلاش در کاستن از بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و ترمیم رابطه میان حاکمیت و مردم باشد. ترمیم و کاستن شکاف بر عهده نخبگان و نظام مدیریتی یک کشور است.
اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی با بیان اینکه شکاف بین مردم و حاکمیت بزرگ‌ترین تهدید برای یک کشور است، به «ابتکار» گفت: ما باید مواظب شکاف بین مردم و اجزای حاکمیت باشیم. نمی‌شود انکار کرد که در کشور ما اصلا هیچ شکافی تا به حال رخ نداده است و متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف در کشور رخ داده است این شکاف به وجود آمده است و باید این را جدی گرفت که این شکاف و بیگانگی برای کشور بسیار خطرناک است. در واقع دلایل به وجود آمدن چنین شکافی ریشه در عوامل داخلی دارد. ما باید به دنبال این دوری و شکاف بین مردم و نظام مدیریتی در کشور خودمان باشیم نه اینکه دشمن خارجی را عامل چنین امری بدانیم.
سازوکار مدیران کشور تاثیر مستقیم بر شکاف بین مردم و حاکمیت دارد


این فعال سیاسی در ادامه افزود: منکر تلاش دشمن برای ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت نمی‌شوم و این یکی از اهداف دشمن است اما واقعیت این است که زمینه‌های فاصله گرفتن مردم از اجزای حاکمیت باید در داخل ریشه‌یابی شود. مردم قدرت را به حاکمیت سپرده‌اند، در نتیجه نحوه مدیریت و سازوکاری که مدیران برای اداره کشور در پیش گرفته‌اند همگی باعث شکاف بین مردم و حاکمیت شده است. درواقع عملکرد نظام مدیریتی خود ما باعث این شکاف شده است و این وضعیت را رقم زده است. یکی از مصادیق خیلی روشن در این رابطه که می‌توان خیلی روشن به آن اشاره کرد عملکرد رسانه ملی است. درواقع یکی از مصادیق نارضایتی مردم همین صداوسیما است. من از شما می‌پرسم این رسانه ملی چقدر توانسته است که رسانه همه طیف‌ها و اقشار مختلف باشد؟ من می‌توانم بگویم اکثریت مردم از عملکرد صداوسیما ناراضی هستند. درواقع این رسانه یک طیف خاص است که اتفاقا در اکثر انتخابات‌ها هم شکست خورده است. مخاطبین کم صداوسیما نشان دهنده نارضایتی مردم از این رسانه ملی است. رسانه ملی باید در اختیار همه مردم و طیف‌های مختلف جامعه باشد و همه دیدگاه‌ها و نحله‌های فکری در آن اظهارنظر کنند. بنابراین اگر می‌خواهیم این شکاف کمتر شود باید از همین نهادهای کوچک شروع کنیم.
گرامی‌مقدم اظهار کرد: مصداق دیگر این ماجرا بحث کمک‌های مردمی در رابطه با سیل اخیری بود که در برخی از استان‌های کشور رخ داد. اگر توجه کرده باشیم اکثر مردم برای ارسال کمک‌های خود به مناطق سیل‌زده خیلی مصر بودند که خودشان آنها را به دست آسیب‌دیدگان برسانند. در حالی که ما نهادهایی داریم که چنین وظایفی را برعهده دارند. چه اتفاقی رخ داده است که مردم به این نتیجه رسیده‌اند که کمک‌های آنها به این مناطق ارسال نمی‌شود. اینها در نگاه اول شاید خیلی به چشم نیاید اما همین مسائل در سطح کلان زنگ خطری است برای نظام. شکاف بین مردم و سیستم مدیریتی امری بسیار حساس و مهم است. موجودیت یک نظام به استحکام همین روابط بستگی دارد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه بی‌اعتمادی فقط در حوزه اجتماعی رخ نمی‌دهد، تصریح کرد: شکاف بین مردم و اجزای حاکمیت در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نمود پیدا می‌کند. زمانی اینگونه بود که اگر کسی انتقادی می‌کرد فورا به او انگ ضدانقلاب و مخالف نظام می‌زدند، در حالی که کسی که انتقاد می‌کند اتفاقا برعکس دلسوز آن است و انتقاد هشدار در رابطه با خطرات احتمالی است. وقتی چنین رفتارهایی تبدیل به یک فرهنگ می‌شود مردم نسبت به بسیاری از رفتارهای حاکمیت بی‌اعتماد می‌شوند. باید توجه داشته باشیم که این اتفاق و شکاف را مردم به وجود نیاورده‌اند بلکه آن مدیریتی است که با رفتار خود باعث چنین شکافی شده است. در قضیه سیل اخیر هم همینطور است. وقتی که آنها احساس می‌کنند کمک‌هایی که ارسال می‌کنند به دست آسیب‌دیده‌ها نمی‌رسد، خودشان مستقیم وارد می‌شوند. وی اضافه کرد: زمانی که چنین برخوردها و نگاه‌هایی از سوی مردم نسبت به مدیریت جامعه به وجود می‌آید نباید بر آن سرپوش گذاشت و از آن چشم‌پوشی کرد. واقعیت این است که باعث و بانی این نارضایتی‌ها در حوزه‌های مختلف سیستم مدیریتی کشور است. ما هرچه بر این مسائل و مشکلات سرپوش بگذاریم شکاف روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود. شکاف بین مردم و حاکمیت زنگ خطری است برای بقای آن نظام.
صداقت رابطه مردم و حاکمیت را عمیق‌تر می‌کند
اسماعیل گرامی‌مقدم تاکید کرد: این فاصله گرفتن حتما در یک جا خودش را نشان می‌دهد که معمولا در انتخابات این شکاف نمود پیدا می‌کند. این مسئله باید دغدغه همه نخبگان سیاسی و مدیران کشور باشد چراکه این احتمال وجود دارد که در کلان‌شهرها ما مشارکت کمی در انتخابات داشته باشیم. تا زمانی که با مردم صادقانه رفتار نکنیم این وضعیت را داریم. الان اگر می‌خواهیم این شکاف کمتر شود باید اجازه دهیم همه نحله‌های فکر اظهارنظر کنند و بهترین تصمیم در جهت حفظ منافع نظام گرفته شود. در حوزه اقتصادی باید سعی کنیم شکاف طبقاتی را به کمترین درجه برسانیم و از فسادها جلوگیری کنیم و در جهت رفاه هرچه بیشتر اقشار مختلف جامعه قدم برداشته شود. نباید اجازه دهیم اتفاقاتی رخ دهد که مردم در صداقت و خدمت‌رسانی مسئولان شک کنند چرا که نتیجه آن چیزی جز عمیق‌تر شدن این شکاف نخواهد بود. مسئولان نظام در واقع نقش اصلی را در پر کردن این شکاف دارند.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه شکاف فقط مختص مسائل معیشتی مردم نیست، تصریح کرد: در حوزه سیاسی وقتی ما به مطالبات مردمی پشت می‌کنیم و آنها را نادیده می‌گیریم این شکاف بیشتر می‌شود. در واقع عدم پیگیری مطالبات مردمی است که شکاف بین مردم و حاکمیت را افزایش می‌دهد. تنها راه کاهش این شکاف و از بین بردن آن، پیگیری مطالبات بحق مردمی است. باید برای پیگیری مطالبات مردمی بین جریان‌های سیاسی و احزاب رقابت به وجود بیاید. اما متاسفانه چنین رقابتی وجود ندارد و این بزرگ‌ترین مشکل ما است.
سایر اخبار این روزنامه
تالاب گاوخونی چگونه احیا خواهد شد؟ زمزمه‌ حیات درآرامگاه زاینده‌رود محمدرضا ستاری پیامدهای دیپلماسی عمومی تک‏نفره علل ایجاد شکاف در یک جامعه بررسی شد کاهش «شکاف» در گرو پیگیری مطالبات ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک داعش با انتشار ویدئویی پس از پنج سال بار دیگر در انظار عمومی ظاهر شد «ابتکار» دلایل گرانی‌های اخیر در برخی از بازارهای اقتصادی را بررسی می‌کند دلالی عامل گرانی «ابتکار» حاشیه‌های دومین نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی را بررسی می‌کند کپی‌کاری‌های ادامه دار؟! معاون اول رئیس‌جمهوری: تلاش کنیم تا ننگ فساد از دامان جمهوری اسلامی پاک شود به مناسبت «روز جهانی کارگر» بررسی شد دغدغه‌های کارگران، از معیشت تا سندیکا رئیس‏جمهور : کارگران باید به آینده امیدوار باشند وزیر امور خارجه: برای ما خلیج فارس، تعریفی فراتر از جغرافیا و سیاست زمین دارد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: سامانه ثبت و ضبط دارایی‌های مسئولان به زودی راه‌اندازی می‌شود وزیر دفاع: جهان مراقب است که هیتلر جدیدی دنیا را با مشکلات بزرگی مواجه نکند مردمی‏بودن جنبش‏ها؛ مشخصه کانونی تحولات خاورمیانه