رئیس جمهور در آیین سی امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران مطرح کرد: فشار تحریم‌ به‌طور مستقیم بر مردم است

همدلی| گروه سیاسی- اینکه آمریکا تصمیم گرفته تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند، صحیح یا ناصحیح به قول قدیمی‌ها کاری است که شده، بنابراین انتظار می‌رود نه تنها ر‌ئیس جمهور بلکه همه مسئولانی که به هر نحو درگیر مدیریت ایران عزیزمان هستند، با تکیه بر استعدادهای موجود و ظرفیت‌های ممکن راه‌کارهایی عملیاتی و سریع‌السیر ارائه دهند تا بیش از این مردم دچار چالش‌های بیشتری در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نشوند. اما درست رئیس جمهور ایران عزیزمان گویا هنوز شرایط اضطراری کنونی ایران را به معنای دقیق کلمه درک نکرده‌اند. دیروز در جمع کارگران و گروه‌های کار –که این روزها درگیر مشکلات بیشماری هستند که به تعبیر مدیران ارشد نظام از دولتی سرِ تحریم‌های آمریکا به وجود آمده‌اندـ به مباحثی کلی اشاره کرد که به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را راه‌کار خواند. رئیس جمهور و دیگر دست‌اندرکاران دولت و در کلیت آن حکومت، باید به این باور برسند که در وضعیت کنونی همه مردم به اقدامات آنها در این شرایط امید بسته‌اند.
بر اساس آمار منتشره و گزارش‌های انجام شده، میزان صادرات و تولید ما در وضعیت کنونی به کم‌تر از هر زمان دیگری رسیده‌است. اینکه رئیس جمهور در بیاناتشان گفته‌اند هرچه بیشتر تولید کنیم قیمت ارز پایین می‌آید نوعی علیه آفتاب سخن گفتن است. بهتر است راه‌کاری کارشناسی شده برای چگونه تولید کردن ارائه کنند تا اینکه در وصف تولید سخن‌ها سر دهند.
آنطور که پیداست ترامپ به عنوان یک رئیس جمهوری به همه شعارهایی که در مدت تبلیغات انتخاباتی‌اش ارائه کرده بود، جامه عمل پوشاند، از خروج ازر برجام تا ممانعت از صادرات نفت و ...، مردم ایران عزیزمان نیز از رئیس جمهورشان خواستارند که او نیز همچون همتای خود (اینجا منظور ترامپ) به شعارهایش جامه عمل بپوشاند. بخشی از سخنان رئیس جمهور را در ادامه می‌خوانید.
روحانی: آمریکا را به زانو درخواهیم آورد


به گزارش ایرنا، «حسن روحانی» دیروز سه شنبه در آیین سی امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های کار نمونه کشور با تبریک روز و هفته کارگر گفت: اولین هدف آمریکایی‌ها در تحریم ظالمانه علیه ایران کاهش درآمد ارزی است. یک منبع بزرگ درآمد ارزی کشور همواره فروش نفت، میعانات و برخی از صنایع وابسته به تولید نفت و گاز بوده است.
وی افزود: آمریکایی‌ها از طریق فشار اقتصادی و کاهش صادرات نفت تلاش دارند درآمد کشور را کاهش دهند، آمریکا را به حول و قوه الهی به زانو درخواهیم آورد.
رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: ممانعت از صادرات نفت و به صفر رساندن آن فکر و تصمیم نادرست و اشتباه آمریکایی‌ها است و ما نخواهیم گذاشت این تصمیم اجرایی و عملیاتی شود. آنها در ماه‌های آینده خواهند دید که صادرات نفت را ادامه می‌دهیم.
روحانی تصریح کرد: ممکن است آمریکا یک راه را بر ما ببندد، اما این یک راه ندارد که آمریکا همه فشار را آورده است و آن را ببندد، هنوز ۶ راه دیگر وجود دارد و آنها خبر ندارند. ما نفت ایران را باید با قدرت صادر کنیم.
وی همچنین گفت: در مقطع فعلی ما با دو موضوع مواجه هستیم و بنابراین شرایط خاص و ویژه است؛ ما در برابر یک تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا قرار گرفتیم که فشار این تحریم به طور مستقیم بر مردم کشور و به ویژه کارگران، اقشار متوسط و اقشار پایین جامعه است.
بار سنگین بر دوش
رئیس جمهوری کارگران را خط مقدم مبارزه با آمریکا دانست و گفت: آنها با کار و محصول بیشتر در مقابل تهدیدات و فشارهای اقتصادی آمریکایی‌ها می‌ایستند.
روحانی ادامه داد: همه ما یعنی دولت، کارفرمایان، کارگران، کارآفرینان و بخش‌های مختلف تولیدی جامعه باید احساس کنیم امروز بار سنگین‌تری بر دوش داریم.
روحانی تاکید کرد: واشنگتن می‌خواهد از طریق فشار بر صادرات نفت ایران، نگذارد که ما نفت را صادر کنیم تا درآمد ارزی کشور را کاهش بدهد و ما در تامین نیازمندی‌هایی که در داخل کشور برای تولید یا کالاهای اساسی یا واردات برخی محصولات، دچار مشکل شویم.
روحانی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته یکی از مصوبات در هیات امنای صندوق توسعه ملی این بود که اگر کارخانه‌ای می خواهد ظرفیت خود را توسعه بدهد یا کارخانه‌ای جدید تاسیس کند، کسی که ظرفیت تولید خود را توسعه می دهد برای دریافت پول از صندوق توسعه ملی در اولویت باشد.
روحانی همچنین گفت: در هر زمینه‌ای ما به سمت خودکفایی رفتیم، محصولاتی که می‌توانیم تولید کنیم یعنی نیاز به ارز کم شده است اگر ما 95 درصد داروی مورد نیاز کشور را تولید می‌کنیم، بتوانیم پنج درصد دیگر را هم خودمان تولید کنیم و در بسیاری موارد تولید کننده مواد اولیه دارو باشیم یعنی نیاز ما به ارز کم شده است.
تولید بالا‌‌؛ قیمت ارز پایین
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ممکن است شما به دولت خطاب کنید و بگویید چرا قیمت ارز پایین نمی آید، خطاب من به شما این است که هر چه ما تولید را بالا ببریم و هرچه خودکفاتر شویم قیمت ارز پایین می‌آید، برای این که آنها فشار می‌آورند ما محصول نفت خام را صادر نکنیم. ما اولا باید محصولات ایرانی را صادر کنیم وهمه مسئولین کشور در این موضوع اتفاق نظر دارند.
روحانی اظهارداشت: ممکن است آمریکا یک راه را بر ما ببندد، اما این یک راه ندارد که آمریکا همه فشار را آورده است آن را ببندد، هنوز ۶ راه دیگر وجود دارد و آنها خبر ندارند.
وی با بیان این که نباید بگذاریم جامعه در فشار قرار بگیرد، گفت: این کار اتحاد دولت و ملت را می خواهد شما بدانید هر کجا دولت پشتیبانش نباشد و در کنار آن نباشد و با هم نباشند دولت ناموفق است.
رییس جمهوری پیش از سخنرانی از ۲۹ نفر از کارگران نمونه ملی، مدیران واحدهای نمونه و کارگران نمونه سازمان بهزیستی و صندوق بیمه روستائیان و عشایر کشور با اهداء لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل کرد.
این مراسم در ورزشگاه شهید معتمدی در جنوب شهر تهران برگزار شد.