روحانی: صادرات نفت را با قدرت ادامه می‌دهیم

سرویس سیاست جوان آنلاین: این مطلب را دکتر روحانی روز گذشته در واکنش به ادعای به صفر رساندن صادرات نفت ایران از سوی سران کاخ سفید عنوان کرد. امریکا در ادامه اقدامات ظالمانه و مغایر تعهدات بین‌المللی از امضای معافیت‌های نفتی برای خرید نفت ایران خودداری کرد و با هدف تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران برای تمکین به خواسته‌های نامشروع خود ادعا کرده است صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند. سران امروز کاخ سفید البته از بیان اهداف ظالمانه علیه ایران نیز ابایی ندارند و بر خلاف اسلاف خود که همواره دست‌های آهنین خود را زیر دستکش‌های مخملین پنهان کرده بودند، با صراحت می‌گویند هدف از این فشار‌ها گسترش نارضایتی در جامعه ایران است، اما رئیس جمهور کشورمان دیروز تأکید کرد: «کارگران و جوانان ما امریکا را به زانو در می‌آورند.»
روحانی هدف از تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا را فشار به مردم، کارگران و اقشار ضعیف جامعه دانست و با تأکید بر اینکه کارگران با تلاش در عرصه تولید و افزایش صادرات غیرنفتی، در خط مقدم مقابله با تحریم‌های امریکا هستند، برای واحد‌های تولیدی یک امکان ویژه قائل شد و اظهار داشت: هر واحدی که ظرفیت تولید را توسعه دهد بیشتر از منابع صندوق توسعه بهره‌مند می‌شود.
رئیس جمهور که روز گذشته در سی‌امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه، سخن می‌گفت، قدرت دولت را نتیجه پشتیبانی مردم و تلاش کارگران خواند و با اشاره به صادرات غیرنفتی ۴۰ میلیارد دلاری کشور تأکید کرد: هدف امریکا از قطع صادرات نفت کاهش درآمد ارزی ماست و راه مقابله با آن تولید و صادرات غیرنفتی است.
کاهش نیاز به ارز خارجی با تولید و خودکفایی


روحانی به دو موضوع مهم در مقطع فعلی و با توجه به شرایط خاص و ویژه کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در برابر تحریم ظالمانه و غیرقانونی امریکا هستیم که فشار این تحریم به طور مستقیم بر مردم عزیز کشور و به‌ویژه کارگران، اقشار متوسط و پایین جامعه است. وی با تأکید بر اینکه دولت، کارفرمایان، کارگران، کارآفرینان و بخش‌های مختلف تولیدی جامعه امروز بار سنگین‌تری بر دوش دارند، ادامه داد: امریکا از طریق اعمال تحریم‌های ظالمانه به دنبال کاهش درآمد ارزی کشور است و منبع بزرگ درآمد ارزی همواره فروش نفت، میعانات و برخی صنایع وابسته به تولید نفت و گاز بوده است.
روحانی بر ضرورت حفظ ارزش پول ملی تأکید کرد و گفت: این بدان معنی است که ارزش ریال در برابر ارز خارجی کاهش نیابد و این در صورتی است که میزان ارز را افزایش دهیم. وی افزود: برای رسیدن به این مهم یا باید عرضه افزایش یابد و یا تقاضا کم شود تا نیاز مردم به ارز خارجی کاهش یابد.
دکتر روحانی همچنین به چهارمین سال خودکفایی و بی‌نیازی کشور در محصول گندم اشاره و تأکید کرد: این همان بی‌نیازی از ارز است که در سال اول دولت در حدود ۶ میلیون تن گندم وارد می‌کردیم، اما در طول چهار سال گذشته نیازی به تولید گندم نداشتیم و در این زمینه نیاز به ارز کاسته شده است. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر جا به سمت خودکفایی حرکت کردیم نیاز به ارز کاسته شد، اظهار داشت: اگر امروز ۹۵ درصد دارو در داخل تولید می‌شود و بتوانیم ۵ درصد مابقی مواد اولیه دارو را در کشور تولید کنیم، نیاز ارز کاهش یافته است.
راه حل حفظ ارزش پول ملی
روحانی با بیان اینکه برای حفظ ارزش پول یا باید قیمت ارز خارجی کاهش یابد و یا ارز بیشتری به دست آوریم، گفت: در زمینه کم شدن نیاز به ارز، کارگران، کارفرمایان و تولیدکنندگان کار بزرگی انجام می‌دهند و بخشی از نیاز‌های جامعه توسط شما قشر عزیز برطرف می‌شود و امروز در برخی از بخش‌ها تبدیل به صادرکننده شده‌ایم و البته در کشاورزی هم صادرات و واردات انجام می‌شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در ابتدای دولت، میزان واردات ما ۸ میلیارد دلار بیشتر از صادرات بود، اما این رقم اکنون به ۳ میلیارد رسیده که بیانگر حرکت ما به سمت خودکفایی است، تأکید کرد: وقتی اعلام می‌کنیم در محصول گندم برای چهار سال خودکفا شدیم، بدان معنی است که کشاورزان عزیز کشور را خودکفا کردند و در سایر محصولات نیز کارگران ما را به مرحله خودکفایی رسانده‌اند و همچنین اگر در رفع نیازمندی تسلیحاتی بیش از ۹۰ درصد روی پای خود ایستاده‌ایم بدان معنی است که کارگر، مهندس و طراح ایرانی ما را به چنین مرحله‌ای از خودکفایی رسانده است. روحانی افزود: هر جا به دنبال خودکفایی برویم بدان معنی است که ارزش پول ملی افزایش یافته و نیاز به ارز خارجی کمتر شده است و همچنین هر چه صادرات افزایش یابد درآمد ارزی برای کشور بیشتر خواهد شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز رقم صادرات غیرنفتی بسیار قابل توجه و به ۴۰ میلیارد دلار رسیده که با تلاش بیشتر بهبود کیفیت، کاهش مصرف داخلی و افزایش صادرات در محصولات غیرنفتی می‌توانیم بازار‌های منطقه و جهان را تصاحب کنیم که در نتیجه درآمد ارزی کشور افزایش می‌یابد و یکی از قدم‌های مهم برای مبارزه با امریکا همین موضوع است.
کارگران در خط مقدم مبارزه با تحریم‌های امریکا
روحانی با بیان اینکه امریکا به دنبال این است که از طریق فشار به صادرات نفتی، درآمد ارزی کاهش یابد تا نیازمندی‌های داخلی برای تولید کالا‌های اساسی و واردات برخی محصولات مورد نیاز دچار مشکل شود، تصریح کرد: پس یکی از راه‌های مقابله با امریکا و خط مقدم این مبارزه شما کارگران عزیز هستید که بتوانید با کار بیشتر محصولات بیشتری تولید کنید و ظرفیت خالی کارخانجات پرشود. دکتر روحانی با اشاره به اینکه امریکا فشار می‌آورد تا نفت خام صادر نکنیم و البته باید به صادرات نفت خام ادامه دهیم، تصریح کرد: همه مسئولان اتفاق نظر دارند که تصمیم امریکا برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر تصمیمی غلط و نادرست است که اجازه نخواهیم داد اجرایی و عملیاتی شود.
امریکایی‌ها خواهند دید نفت خود را می‌فروشیم
رئیس جمهور با بیان اینکه امریکایی‌ها در ماه‌های آینده متوجه می‌شوند که صادرات نفت خود را ادامه خواهیم داد، تصریح کرد: ممکن است از یک راه در‌ها را روی ما ببندند، اما یک باب وجود ندارد که امریکا فشار می‌آورد تا بسته شود، بلکه هنوز شش در وجود دارد و ما با قدرت به صادرات نفت ادامه خواهیم داد. دکتر روحانی با بیان اینکه برخی کشور‌ها در برابر فشار امریکا عقب‌نشینی کردند که همین امر باعث شده فشار امریکا بیشتر شود، تصریح کرد:، اما ملت ایران در طول انقلاب اسلامی روبه‌روی امریکا ایستادگی کرد و به پیروزی رسید.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس نیز ملت ایران در برابر امریکا و همه قدرت‌هایی که به صدام کمک می‌کردند، ایستادند و امروز نیز ایستادگی می‌کنیم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که جامعه در فشار باشد و رسیدن به این مهم، اتحاد دولت و ملت را می‌طلبد و اگر ملت در هر جا پشتیبان دولت نباشد، دولت ناموفق خواهد بود.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و با توجه به تغییر و تحولات جامعه جهانی، شیوه‌ها، نوع و شکل کار در کشور در حال تغییر بوده و بسیاری از شغل‌های جدید به‌ویژه در فضای مجازی ایجاد شده است، گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید از امروز برای مشاغل در ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشد. رئیس جمهور تأکید کرد: دولت با همه توان و امکانات خود در کنار کارگران است و هیچ‌کس تردید ندارد که رشد تولید و قدرت کشور و مبارزه در برابر دشمنان تنها با کار و تولید امکان‌پذیر است؛ بنابراین وظیفه دولت است تا در راستای افزایش تولید و اشتغال تلاش کند.