حامیان مجازی قتل و خشونت در پنجه پلیس

سرویس جامعه جوان آنلاین: مسئله این است که یک قاتل بالفطره در فضای مجازی از قتلی که انجام داده است خبر می‌دهد و به آن می‌بالد. او یا یک احمق بالفطره هم بوده یا شاید به یک پوچی مفرط رسیده باشد، زیرا چنین کنشی در جامعه قطعاً با هجوم پلیس همراه می‌شود و سرانجام آن معلوم است. در پی این اقدام قاتل، عده‌ای دیگر که آنان به نوعی قاتلان بالقوه هستند، کار او را به اصطلاح لایک می‌کنند یا با کامنت‌های تهوع آمیز به استقبال این قتل می‌روند. شاید نو بودن مسئله شبکه‌های اجتماعی و کمبود قانون در این زمینه، به برخی گمراهان القا کرده است که کنشگری آنان در این فضا، یک مسئله کاملاً شخصی است و شامل مجازات‌های اجتماعی و قوانین جاری کشور‌ها نمی‌شود. این یک نقطه عطف است که حامیان لفظی و کلامی و تصویری قتل و خشونت که بی‌شک عاملی برای ترویج و عرفی‌سازی و عادی کردن خشونت هستند، میزان جرم بودن عمل خود را بفهمند و بسنجند. یکی از دوستان قاتل در ویدئویی که منتشر کرده، برای آن انگیزه‌ای اعلام می‌کند که با انتشار یک شایعه و یک خبر‌سازی جعلی مرتبط است و همین موضوع نشان می‌دهد که ظاهراً توهم در میان اوباش اپیدمی شده است. شاید در این مرحله قانونگذاران، حقوقدانان، مجریان قانون، فرهنگ‌سازان، پلیس و نهایتاً دستگاه قضایی و دولت باید از خود سؤال کنند چه اتفاقی افتاده و چه قصوری رخ داده که یک نفر با انتشار ویدئو از قتل یک انسان بی‌گناه خبر می‌دهد و رفیق او در ویدئویی دیگر از این قتل حمایت و آن را تأیید می‌کند.
این رفتار گانگستری باید محور پژوهش جدیدی در کشور قرار گیرد تا چنین رویدادی را بتوان بهتر و همه‌جانبه‌تر تجزیه و تحلیل کرد.
اینکه چرا یک سابقه‌دار که سابقه تجاوز به عنف دارد، دم از اخلاق و غیرت می‌زند، چیز تازه‌ای نیست، اما اینکه عده‌ای که ظاهراً از دسته اراذل و اوباش نیستند، برای او کف و سوت می‌کشند، شاخصی است که باید آن را در یک فهم کلی از آنچه فضای مجازی پیش روی آینده فرهنگ قرار می‌دهد، سنجید و اندازه‌گیری کرد و این البته خاص کشور ما هم نیست و معضلی جهانی است که گریبان بسیاری از دولت‌ها و حکومت‌ها و فرهنگ‌های قدیمی را در سراسر جهان گرفته است.