بازی با تراکتور کلید جام است

زهره فلاح زاده: فصل هجدهم لیگ برتر به روزهای پایانی و حساس خود رسیده و مدعیان قهرمانی به فکر گرفتن ۳ امتیاز بازی‌ها و جا نماندن از کورس قهرمانی‌اند و کاندیداهای سقوط به دسته پایین‌تر هم برای ماندن در لیگ دست و پا می‌زنند. در هفته‌ای که پرسپولیس و سپاهان 2 مدعی قهرمانی به تساوی رسیدند و به استقلال بفرما زدند تا با پیروزی مقابل پدیده مشهد شانس قهرمانی‌اش را بیشتر کند، آبی‌ها هدیه این دو تیم را باز نکرده پس فرستاده و در مشهد شکست خوردند تا کورسوی امیدی هم که داشتند از بین برود و حالا تیم قرمزپوش پایتخت با خیالی راحت‌تر به فکر هت‌تریک کردن در قهرمانی است. «وطن‌امروز» درباره عملکرد پرسپولیس در این فصل با جواد منافی، پیشکسوت این تیم گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.
***
  ابتدا درباره بازی پرسپولیس و سپاهان صحبت کنیم.
حساسیت بازی خیلی بالا بود و جایگاه 2 تیم در جدول هم به گونه‌ای بود که باید این بازی را می‌بردند، به همین علت دو تیم شرایط آرمانی‌ای نداشتند. پرسپولیس خوب بازی را شروع کرد، توپ در مالکیت این تیم بود و چند موقعیت هم روی دروازه سپاهان داشت. سپاهان هم آمده بود که در ضد حملات و با ضربات ایستگاهی به پرسپولیس گل بزند. همه می‌دانستند سپاهان روی ضربات سر کی‌روش استنلی حساب باز کرده اما پرسپولیس از این حربه آنها آگاه بود. یکی، دو موقعیت هم سپاهان به دست آورد که نتوانست از آنها استفاده کند. البته نباید فراموش کنیم پرسپولیسی‌ها به دلیل فشردگی بازی‌ها خسته هستند.


  سکوهای استادیوم آزادی هم بشدت ملتهب بود.
آنقدر حساسیت بازی را بالا برده بودند که اتفاقات تلخی روی سکوها افتاد. باید جلوی چنین رخدادهایی گرفته شود. همه می‌آیند که از فوتبال لذت ببرند. واقعاً متأثر شدیم. قبلاً هم از این اتفاقات تلخ افتاده و متأسفانه درست عبرت نمی‌گیریم.
 این تساوی به نفع استقلال بود اگر برنده بازی با پدیده می‌شد. در آن صورت بازی‌های آینده لیگ جذاب‌تر و شانس این تیم هم برای قهرمانی بیشتر می‌شد اما استقلال باخت. به نظرتان باید کار آبی‌های پایتخت را تمام شده دانست؟
به نظرم دیگر با اختلاف ۶ امتیازی کارشان خیلی سخت شده است. در هر صورت باخت استقلال به نفع پرسپولیس شد. 3 بازی برای تیم‌ها مانده که البته قرمزها یک بازی سخت با تراکتورسازی دارند که اگر بتوانند نتیجه خوبی بگیرند، در 2 دیدار پایانی هم موفق خواهند شد. این بازی به گونه ای کلید قهرمانی است.
  پرسپولیس در قهرمانی هت‌تریک خواهد کرد؟
پرسپولیس با روحیه بهتر در 3 دیدار پیش‌رو به میدان خواهد رفت، چرا که اختلاف امتیاز خوبی با تیم‌های پایین‌تر از خودش در جدول ایجاد کرده است. مطمئنم بازیکنان آنقدر باهوش و کادرفنی حواس‌شان جمع است که بتوانند در بازی‌های آینده امتیازات لازم را جمع‌آوری کرده و به سومین قهرمانی متوالی در لیگ دست پیدا کنند. هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس منتظرند هت‌تریک قهرمانی در لیگ را جشن بگیرند.
  این روزها نوک پیکان انتقادات به سوی علی علیپور، مهاجم پرسپولیس است، به دلیل از دست دادن موقعیت‌های مناسب؛ نظر شما درباره عملکرد این بازیکن چیست؟
روی علیپور فشار زیادی است. او در حمله تنهاست. به نظر من گادوین منشا برای پرسپولیس خیلی مؤثر و جنگنده بازی می‌کرد و علیپور کنار او می‌توانست موفق‌تر ظاهر شود. نبود یک بازیکن مکمل مثل منشا کنار علیپور باعث شده تمام بار حمله تیم به دوش این مهاجم باشد و از نظر بدنی و روحی خسته شود. به هر حال علیپور برای آقای گلی هم در لیگ امسال دارد می‌جنگد. مطمئنم اگر او یک گل بزند به شرایط خوب خودش بازمی‌گردد.
  درباره منشا و تأثیرگذاری‌اش صحبت کردید. برانکو این بازیکن را نخواست و درنهایت هم او به استقلال رفت؛ با توصیفی که از منشا در پرسپولیس داشتید، موافق فروشش بودید؟
به هرحال نظر مربی شرط است و برانکو او را نخواست. از نظر او منشا گلزن نبود اما به نظر من منشا بازیکنی بود که هم در پرسپولیس تلاش زیادی داشت و هم تأثیرگذار بود و در مدت حضورش توانست به پرسپولیس کمک کند.
  پرسپولیس به جای منشا، بودیمیر، مهاجم هموطن برانکو را خرید که عملکرد چندان جالبی نداشته؛ نظر شما درباره این بازیکن چیست؟
وقتی منشا را از پرسپولیس کنار گذاشتند آن هم به این دلیل که بازیکن باکیفیتی نیست و گل نمی‌زند، باید یک بازیکن به جای او خریداری می‌شد که عملکرد بهتری داشته باشد. وقتی باشگاه بازیکن خارجی با قیمت بالا می‌خرد باید توانایی بالایی داشته باشد. به نظر من بودیمیر بهتر از منشا نیست. از نظر فوتبالی منشا بهتر از بودیمیر می‌توانست به پرسپولیس کمک کند هرچند سلیقه و نظر سرمربی مهم است. بودیمیر خیلی در پرسپولیس مثبت کار نکرده است.
  یعنی خرید ناموفقی بوده است؟
برانکو باید جواب این سؤال را بدهد، چون خود او این بازیکن را انتخاب کرده و به پرسپولیس آورده است. بنابراین برانکو باید پاسخگوی عملکرد ناموفق بودیمیر باشد.
  وضعیت پرسپولیس در آسیا چندان جالب نیست. این تیم سال گذشته تا فینال لیگ قهرمانان هم رسید اما امسال در قعر جدول گروهش قرار دارد.
کار پرسپولیس خیلی سخت شده است. ما نباید به الاهلی عربستان می‌باختیم. در این بازی می‌توانستیم با وجود داشتن مالکیت توپ و موقعیت‌های زیاد برای گلزنی مثل دور رفت این تیم را شکست دهیم اما بازی را واگذار کردیم. کار نشد ندارد و ان‌شاءالله در ۲ بازی آینده تیم پیروز شود و صعود کند. امیدوارم مدیران باشگاه از نظر روحی- روانی بازیکنان و کادرفنی را آماده و مشکلات مالی را برطرف کنند.
  کمی هم درباره تیم‌ملی صحبت کنیم. هنوز خبری از انتخاب سرمربی نیست؛ به نظر شما فدراسیون بیش از حد تعلل نمی‌کند؟
بله! خیلی دیر شده و نمی‌دانیم علت تعلل هم چیست. این سؤال را آقای تاج باید پاسخ دهد. امروز و فردا زیاد می‌کنند و همچنان خبری نیست. روی نام‌های بزرگی هم زوم می‌کنند و در واقع بیشتر مانور می‌دهند.
  به نظر شما سرمربی تیم‌ملی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
به هرحال مربی بزرگی به نام کارلوس کی‌روش سرمربی پیشین تیم‌ملی بوده و در هر صورت باید یک مربی در حد و اندازه او یا بزرگ‌تر از او سکان هدایت تیم را برعهده بگیرد.