شکست شبه‌کودتا در کاراکاس

گروه بین‌الملل: اسپانیا حامی اصلی خوان گوایدو در اتحادیه اروپایی در یک چرخش قابل توجه اعلام کرد خواستار گفت‌وگوی طرفین در ونزوئلاست. این اظهار نظر‌ها درباره تحولات ونزوئلا در حالی مطرح می‌شود که بحران سیاسی در این کشور با تلاش گوایدو برای یک شبه‌کودتا وارد فاز تازه‌ای شده است.  دیروز گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در یک پیام ویدئویی از مردم و نظامیان خواست برای محافظت از قانون اساسی به خیابان‌ها بیایند. وی این ویدئو را در کنار گروهی از نظامیان در اطراف پایگاه نظامی «لا کارلوتا» گرفته و در آن می‌گوید: شما را به احیای دموکراسی در کشور فرامی‌خوانم. زمان آن فرارسیده است. برخی واحدهای نظامی تعدادی از خیابان‌های کاراکاس، پایتخت ونزوئلا را مسدود کردند. در ابتدا صدای تیراندازی از اطراف فرودگاه «لا کارلوتا» شنیده می‌شد اما بتدریج با دستگیری واحدهایی از کودتاگران متشکل از نظامیان اخراجی و شبه‌نظامیان، غائله در کاراکاس فرو نشست. فیلم‌‌های منتشر شده نشان می‌دهد چند خودروی متعلق به کودتاگران در یک بزرگراه توسط نیروهای ارتش ونزوئلا توقیف شده‌ است. خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی ونزوئلا نیز دیروز گفت: «می‌خواهم به اطلاع مردم برسانم که در حال حاضر در حال مقابله با گروه کوچکی از پرسنل ارتش و خائنانی هستیم که در خروجی بزرگراه آلتامیرا در کاراکاس موضع گرفته‌اند. این افراد درصدد کودتا علیه قانون اساسی و صلح در کشور هستند». همچنین ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرد نیروهای مسلح همچنان به دفاع قاطعانه از دولت مشروع نیکولاس مادورو متعهدند. او در یکسری توئیت نوشت: «تمام واحدهای نظامی در سراسر کشور، وضعیت پادگان‌ها و پایگاه‌های نظامی را عادی اعلام کرده‌اند». از سوی دیگر دیوسدادو کابلو، رئیس شورای قانون اساسی طرفدار دولت مادورو از حامیان رئیس‌جمهوری خواست مقابل کاخ ریاست‌جمهوری تجمع کنند. به گفته او مخالفان و کودتاگران همسو با آنها نمی‌توانند پایگاه هوایی اصلی پایتخت را تسخیر کنند، چرا که به طور کامل تحت کنترل ارتش قرار دارد.
ساعاتی بعد، رئیس‌جمهور مادورو شخصا در پیامی اعلام وفاداری کامل پرسنل ارتش را به دولت خود اعلام کرد.
جمعی از حامیان گوایدو نیز تلاش داشتند به سمت پادگان محل کودتاچیان حرکت کنند که نیروهای ارتش برای مقابله با تجمع آنان در بزرگراه آلتامیرا  از گاز اشک‌آور استفاده کردند. با این حال قرار است امروز چهارشنبه، حامیان گوایدو به مناسبت روز جهانی کارگر تظاهراتی در کاراکاس به راه اندازند.
 گوایدو که تاکنون تلاش‌هایش برای غلبه بر مادورو نافرجام بوده، قرار است امروز در یک اغتشاش عمومی خواستار برکناری دولت و حاکمیت آنارشی در این کشور شود.


مادورو از چند ماه پیش گوایدو را «بازیچه دست آمریکا» خوانده بود که به دنبال برکناری دولت قانونی در یک کودتاست و سرانجام این ادعا ثابت شد. او طی روزهای اخیر نیز چندین بار نیروهای مسلح را به شورش فرا خوانده بود.
دولت کاراکاس اخیرا معاون ارشد گوایدو را دستگیر و مصونیت پارلمانی او را هم سلب کرده و چندین پرونده از جمله با موضوع خیانت برای او گشوده است. یکی از این پرونده‌ها نقض ممنوعیت خروج از کشور توسط گوایدو در جریان سفر او به دیگر کشورهای آمریکای لاتین به شکلی غیرقانونی است.
همچنین دولت‌‌های کوبا و بولیوی رسما کودتای گوایدو در ونزوئلا را محکوم کرده‌اند.
گوایدو در همین حال از سران ارتش ونزوئلا خواسته به آشوب‌‌های خیابانی بپیوندند و اجازه دهند ونزوئلا بار دیگر به عنوان یکی از مستعمرات ایالات متحده در آمریکای لاتین عمل کند که از سوی ارتش ونزوئلا با پیام منفی روبه‌رو شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. با وجود حمایت بیش از ۵۰ کشور که گوایدو را به عنوان «رئیس‌جمهوری موقت» به رسمیت شناختند، این چهره اپوزیسیون همچنان نتوانسته کوچک‌ترین خللی بر سلطه مادورو بر ارتشی وارد آورد که به نگه داشتن مادورو در قدرت در کنار متحدانی نظیر روسیه و چین ادامه می‌دهد. گوایدو تلاش دارد فشار بر دولت مادورو را با اعتراضات گسترده خیابانی روز چهارشنبه حفظ کند. به گفته او «این بزرگ‌ترین اعتراضات تاریخ ونزوئلا» می‌شود. دولت کاراکاس هم خواستار تجمع حامیان مادورو در همان روز شده است.
 آزادی زندانیان توسط مخالفان
روز شنبه هزاران تن از حامیان مادورو در واکنش به درخواست حزب حاکم سوسیالیست و برای شادمانی از خروج کشورشان از سازمان کشورهای آمریکایی به خیابان‌ها آمدند. کاراکاس از ۲۰۱۷ روند خروج از این نهاد را که آن را به مشارکت در کمپین تحت امر آمریکا برای بی‌ثبات کردن دولتش متهم می‌کند، آغاز کرده بود. رئیس‌جمهوری ونزوئلا در پیامی توئیتری نوشت: «مردم سختکوش برای شادمانی از خروج رسمی از دفتر استعماری آمریکا موسوم به اوای‌اس بسیج شدند». آخرین نمایندگان مادورو در این نهاد پس از رای دهم آوریل اوای‌اس برای پذیرش گزینه مورد نظر گوایدو تا زمان برگزاری انتخابات جدید در ونزوئلا از آن خارج شدند. در همین حال حامیان گوایدو به آزاد کردن زندانیان برای دامن زدن به اغتشاشات خیابانی روی آورده‌اند.
ارتش مزدوران بلک واتر
آمریکا برای بر هم زدن موازنه قدرت در ونزوئلا با ورود نیروهای خرابکار سازمان‌یافته به نام «بلک‌واتر» از هیچ حرکتی در جهت سرنگونی حکومت مادورو دریغ نخواهد کرد. منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند «اریک پرینس» مؤسس شرکت امنیتی «بلک واتر» آمریکا که از حامیان سرسخت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور نیز هست، به دنبال پیشبرد طرحی برای اعزام ارتشی خصوصی به ونزوئلاست تا دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری مشروع این کشور را ساقط کنند. این در حالی است که پیش از آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند در پوشش کمک‌‌های سازمان ملل و نهاد‌‌های خصوصی به آشوبگران ونزوئلایی سلاح برسانند تا جنگ خیابانی در این کشور در بگیرد.
در این میان 4 منبع مطلع به رویترز خبر داده‌‌‌‌اند که پرینس در ماه‌های اخیر در رایزنی با حامیان ترامپ و سرمایه‌داران ونزوئلایی‌ خارج‌نشین به دنبال پیش بردن طرحی برای استفاده از ارتش خصوصی برای سرنگون کردن دولت مادورو بوده است. موضوع وقتی جدی‌‌‌‌‌‌تر می‌شود که بدانیم خواهر این جنایتکار و قاتل مشهور مردم عراق کسی نیست جز «بتسی دووس» وزیر علوم دولت ترامپ، از حامیان سرسخت رئیس‌جمهور آمریکا که در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ شخصا ۱۰۰ هزار دلار به ترامپ کمک مالی کرده بود. اریک پرینس در حالی تحرکاتش در زمینه ونزوئلا را تشدید کرده که طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، او پیش از این رایزنی‌های گسترده‌ای با دولت ترامپ در زمینه «خصوصی‌سازی» جنگ در افغانستان و جایگزینی نیروهای نظامی خصوصی به جای نیروهای نظامی ارتش آمریکا داشته است.
او که از سال ۲۰۱۴ شرکت «گروه خدماتی فرانتیر» را جایگزین شرکت نظامی پیشین خود آکادمی- که آن هم پوششی بود برای شرکت قدیمی‌‌‌‌‌‌تر بلک‌واتر- کرده، در دیدارهای خصوصی خود در آمریکا و اروپا طرحی را برای ایجاد «ارتش سربازان اجاره‌ای 5 هزار نفره‌» در ونزوئلا به منظور جنگ به نفع گوایدو ارائه داده است. این طرح حدود 40 میلیون دلار هزینه دارد و موسس بلک‌واتر در نظر دارد مزدوران مدنظرش را از کشورهایی چون پرو، اکوادور، کلمبیا و دیگر کشورهای لاتین و اسپانیایی‌زبان جمع‌آوری کند که  زبان مشترک با ونزوئلایی‌ها داشته باشند. حتی «لیتال لشم» مدیر بخش روابط سرمایه‌گذاری در این شرکت که مرکز آن در هنگ‌کنگ است پیش‌تر گفته بود پرینس به عملیات امنیتی در ونزوئلا علاقه نشان داده است.
  حمایت بولتون از کودتای گوایدو
جان بولتون خواستار ادامه اغتشاشات در ونزوئلا و حمایت ارتش از بی‌نظمی در این کشور شد. این در حالی است که مشاور امنیت ملی آمریکا که آخرین روزهای دوران سیاسی‌‌‌‌اش را می‌گذراند در تلاش است برای آنکه نقطه روشنی در کارنامه خود داشته باشد، کودتا و سرنگونی مادورو در ونزوئلا را به نتیجه برساند. به گزارش اسپوتنیک، وی که در توئیتر این پیام را منتشر کرده، نوشت: نیروهای مسلح باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا حمایت کنند. آنها باید در کنار مجمع ملی و موسسات قانونی در مقابل غارت دموکراسی بایستند. ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است. مشاور امنیت ملی آمریکا در ابتدای این پیام توئیتری ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا را مخاطب خود قرار داده است.  جان بولتون از ابتدای آغاز اغتشاشات در ونزوئلا همواره خواستار افزایش خشونت در این کشور بوده به طوری که روسیه و چین را که خواهان ثبات سیاسی در ونزوئلا هستند محکوم کرده است. در این میان نباید از نظر دور داشت که اسپانیا از شبه‌کودتا در ونزوئلا حمایت نکرده است.