مردمی و جهادی

گروه سیاسی:  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد که روز گذشته از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز منصوب شد، از جمله روحانیون متصف به ساده‌زیستی و مردم‌داری است که در طول بیش از 10 سال امامت جمعه در شهرهای مختلف، توانست با اقدامات جهادی ضمن حل بسیاری از مشکلات مردم، از محبوبیت بالایی نیز برخوردار شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌الاسلام موسوی‌فرد متولد سال ۱۳۳۵ در شهر جهرم استان فارس و بزرگ شده خرمشهر است که پیش از این امامت جمعه شهرهای رامهرمز و خرمشهر را بر عهده داشت. موسوی‌فرد از سال اول دبستان تا پایان جنگ تحمیلی در خرمشهر بود و دوران نوجوانی و جوانی خود را در این شهر و حماسه‌ها و نبردهای 8 سال دفاع‌مقدس گذراند و پس از آن مدت کوتاهی راهی استان فارس و سپس برای دریافت مطالب و علوم دینی و کسب فیض از سرچشمه فضایل آل‌الله، عازم شهر کریمه اهل‌بیت(س) شد. وی پس از مدت‌ها درس و تحصیل در شهر قم و بهره بردن از اساتید و علمای ربانی و بزرگ، سال ۸۴ به‌عنوان امام جمعه رامهرمز در استان خوزستان منصوب شد و به مدت 4 سال عهده‌دار این مسؤولیت بود و پس از آن به‌عنوان امام جمعه خرمشهر، پایتخت دفاع‌مقدس ایران اسلامی منصوب شد و به مدت 10 سال در این خطه متبرک به خون پاک شهدا، در کنار مردم مشغول خدمت‌رسانی شد. اما از جمله مسائلی که موجب شد نام این روحانی مردمی بیش از گذشته بر سر زبان‌ها بیفتد، حضور جهادی وی در ماجرای بحران آب شرب خرمشهر بود. ماجرا از این قرار بود که تیرماه سال گذشته و به دنبال شکسته شدن خط لوله‌ انتقال آب غدیر در هویزه به خرمشهر و آبادان، آب شیرین و تصفیه‌شده قطع و موجب شد مردم این خطه از کشورمان چند روز با مشکل جدی آب شرب مواجه شوند. به گفته مقامات و مسؤولان وزارت نیرو، کاهش بارش‌ها، پایین آمدن سطح رودخانه‌ کارون و پیشروی آب دریا به سمت این رودخانه باعث شده بود آب رودخانه‌های کارون و بهمن‌شیر در روزهای ابتدایی تیرماه 97 بشدت شور شود. پس از جدی‌تر شدن مشکل آب آبادان و خرمشهر، مسؤولان و مهندسان تمام همت خود را به کار گرفتند تا آب رودخانه کرخه به خط لوله غدیر تزریق شود. در گرماگرم تلاش‌ها برای حل این مشکل، حجت‌الاسلام موسوی‌فرد که آن زمان امامت جمعه خرمشهر را برعهده داشت، ضمن پیگیری حل این مشکل از نزدیک، جهت روحیه دادن به کارگران اقدام به جوشکاری لوله‌ انتقال آب کرد. در پی این اقدام جهادی حجت‌الاسلام موسوی‌فرد، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌‌‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی، در پیامی از اقدام پیگیرانه و حضور میدانی امام جمعه وقت خرمشهر برای رفع مشکل آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان و روستاهای همجوار قدردانی کردند. این روحیه حجت‌الاسلام موسوی‌فرد در بحران سیل اخیر نیز که خوزستان را درنوردید و مناطق زیادی را گرفتار کرد، ظهور و بروز پررنگی داشت. وی ضمن حضور فعال و میدانی، به صورت روزانه از مناطق آسیب‌دیده خوزستان بازدید و شخصا مسائل را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کرد.
موضع‌گیری‌‌های صریح به نفع مردم
حجت‌الاسلام موسوی‌فرد علاوه بر حضور میدانی و پیگیر در زمان بحران‌ها، در خطبه‌‌های نمازجمعه خرمشهر نیز به دفعات ضمن پیگیری مطالبات مردم، از کم‌کاری مسؤولان در این زمینه انتقاد کرده بود. مرور برخی اظهارات او در این جایگاه خالی از لطف نخواهد بود. حجت‌الاسلام سیدعبدالنبی موسوی‌فرد اسفندماه 97 در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد جامع خرمشهر، نمایندگان مجلس را به خاطر بی‌دقتی در دادن رای اعتماد به وزرا در این وضعیت بد اقتصادی مقصر دانست و با تاکید بر اینکه مجلس در رأس امور است، نقش و کوتاهی نمایندگان خانه ملت در ایجاد شرایط فعلی کشور را پررنگ دانست. وی همچنین گفته بود: نمایندگان باید در زمان تایید وزیر با مطالعه سوابق از توان وی برای اداره امور مطمئن شوند. این روحانی انقلابی همچنین بهمن‌ماه 91 در جلسه شورای اداری شهرستان خرمشهر بر لزوم توجه به ظواهر و پرهیز از اشرافی‌گری تاکید کرد و گفت: باید ظواهر از سوی مسؤولان بیشتر رعایت شود و هزینه‌‌های میلیونی برای بهسازی محل کار مدیران در خرمشهر تا زمانی که نیازمند در این شهر وجود دارد، منطقی و اخلاقی نیست. حجت‌الاسلام موسوی‌فرد طی سال‌‌های گذشته و در جریان خطبه‌‌های نماز جمعه خرمشهر، موضع‌گیری‌‌های جالب توجهی نیز پیرامون مسائل سیاسی و سیاست خارجی داشته است. واکنش به ادعای سال گذشته حسن روحانی مبنی بر نقش برجام در موضوع در امان بودن ایران از جنگ‌افروزی غربی‌ها از این جمله بود. وی اسفندماه سال گذشته در این راستا تصریح داشت: بعد از ناکام ماندن تلاش چندساله برجام، رئیس‌جمهور اکنون مدعی است به خاطر برجام جنگ احتمالی کشورهای اروپا از ایران دفع شده است که این ادعا از اساس ناصحیح است. امام جمعه جدید اهواز همچنین 2 سال پیش در واکنش به برخی تلاش‌ها برای استثناسازی ترامپ در ساختار سیاسی آمریکا، ضمن تاکید بر اینکه ارائه تصویر رئیس‌جمهور مهربان از اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا یک باور اشتباه است، گفته بود: در دوران ریاست‌جمهوری اوباما زندان‌‌های مخوف آمریکا پابرجا بود، شیوه‌‌های شکنجه‌‌ها توسعه پیدا کرد و فقر مردم آمریکا هم بیشتر شد. زیرساخت‌‌های همین تحریم ویزایی در ورود مردم 7 کشور مسلمان به آمریکا در دوره مسؤولیت اوباما بنا نهاده شده است پس نباید گول لبخندهای دشمن را خورد. وی ادامه داد: در دوران مسؤولیت اوباما بود که فتنه ۸۸ رقم خورد و دانشمندان جوان هسته‌ای ایران به خاک و خون کشیده شدند، همچنین تغییر تاکتیک جنگ نیابتی به جای جنگ مستقیم در همان دوران شکل گرفت و نباید باور کرد که رئیس‌جمهور جدید تافته‌ای جدا بافته است.   انتصاب نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان  و امام ‌جمعه اهواز


گروه سیاسی:  حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در احکام جداگانه‌ای حجت‌الاسلام سیدعبدالنبی موسوی‌فرد را به نمایندگی ولی‌فقیه در استان خوزستان و امامت جمعه اهواز و حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌جزایری را به ریاست حوزه علمیه اهواز منصوب کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن احکام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای سیدعبدالنبی موسوی‌فرد دامت افاضاته
اکنون که جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای جزایری پس از سال‌ها خدمت با ارزش در سنگر امامت جمعه‌ اهواز از این مسؤولیت انصراف داده‌اند جنابعالی را که بحمدالله متصف به علم و عمل و خصوصیات شایسته و روحیه خدمت و گرایش مردمی می‌باشید و آزمون نیکویی را در عرصه‌ امامت جمعه و جماعات گذرانیده‌اید به نمایندگی خود در خوزستان و امامت جمعه‌ اهواز منصوب می‌کنم. شهر مقاوم اهواز و مردم وفادار و فداکار آن استان با شرافت و عزت در همه‌ حوادث مهم پس از انقلاب اسلامی، آزمونی درخشان را گذرانیده و عناصر فداکار و شجاعی از آن سر برآورده‌اند. این منطقه‌ حساس در مقابله‌ نظامی با متجاوزان و در ایستادگی بر هویت ملی و در مواجهه با بلایای طبیعی، به‌طور یکسان، صلابت و قدرت نشان داده و از حوادث، سربلند بیرون آمده است. نمازجمعه که مظهر تجمع متحد مؤمنان است همواره باید این خصوصیات برجسته را نمایندگی کند و آنها را زنده بدارد. ارتباط صمیمانه با جوانان و همفکری با علمای حوزه و دانشگاه و همکاری با مسؤولان دولتی و فعالان و اثرگذاران اجتماعی توصیه‌های دیگر اینجانب است. توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضرت مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین فقیه بزرگوار جناب آقای موسوی جزایری دامت‌برکاته
اکنون که جنابعالی پس از سال‌ها حضور پربرکت و خدمات همه‌جانبه در سنگر امامت جمعه‌ اهواز از ادامه‌ این مسؤولیت اعلام انصراف نموده‌اید، لازم دانسته می‌شود که برکات حضور آن‌جناب در آن شهر پرافتخار و در میان مردم عزیز و وفادار آن ادامه یابد و همانطور که جهات گوناگون علمی و اجتماعی و سیاسی در آن شهر و استان مقاوم و حساس در طول سالیان متمادی از هدایت و درایت جنابعالی بهره‌مند شده‌اند، از این پس هم همگان مشمول این نعمت خداوندی باشند. مستحضرید که اهواز و تعدادی دیگر از شهرهای آن استان در گذشته‌های دور و نزدیک اقامتگاه فقهای برجسته بوده‌اند و مرحومان آیات‌الله حضرت آقای سیدعلی بهبهانی و حضرت آقای سیدمحمدجعفر جزائری‌مروج و حضرات آقایان کرمی و برخی بزرگان دیگر نمونه‌هایی در دهه‌های اخیر می‌باشند و هم‌اکنون نیز آن خطه بحمدالله برخوردار از محضر علمای اعلام است، از این‌رو حوزه علمیه‌ اهواز را باید به دیده‌ اهمیت نگریست. لذا مقتضی می‌دانم که آن‌جناب همچنان سکونت در اهواز را ادامه داده و ضمن کمک به امام جمعه‌ محترم و دیگر مسؤولان و امور اجتماعی آن مردم غیور و وفادار، ریاست حوزه‌ علمیه را عهده‌دار گردید و رونق مضاعف به تربیت طلاب و فضلا داده و از ظرفیت علمی علمای محترم برای اعتلای آن حوزه استفاده نمایید.
توفیقات روزافزون جناب‌عالی را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
والسلام علیکم و رحمت‌الله
سیدعلی خامنه‌ای