روحانی: از 6 مسیر نفت می‌فروشیم

 برخلاف ادعاهای مایک پمپئو که روز دوشنبه گفت تحریم ایران تاثیری بر بازار جهانی نفت و انرژی ندارد اما گزارش‌‌های میدانی حکایت از این دارد که در حال حاضر به دلیل عرضه بسیار کم نفت سنگین و باکیفیت، قیمت این محصول در بازارهای جهانی در برخی معاملات تا 2 دلار و نسبت به سال گذشته تا 7 دلار در هر بشکه افزایش داشته است.
به گزارش «وطن‌امروز»، ایران و ونزوئلا مهم‌ترین تولید‌کنندگان نفت سنگین دنیا هستند و اکنون نبود ثبات در ونزوئلا و همچنین تحریم نفتی آمریکا علیه ایران باعث شده نفت سنگین و باکیفیت با قیمت بیشتری در بازار عرضه شود. بر همین اساس طبق گزارش رویترز، برخی شرکت‌‌های چینی خریدار نفت ایران، مجبور شده‌‌اند در معاملات جدید خود با برخی کشور‌ها از جمله عراق و آنگولا، هر بشکه نفت را 2 دلار گران‌‌‌‌‌‌تر نسبت به گذشته خریداری کنند. بر اساس گزارش رویترز، ماه جاری شرکت «سوموی» عراق ۲ میلیون بشکه نفت سنگین خود را به شرکت «یونیپک» چین با ۲ دلار بیشتر از قیمت رسمی در هر بشکه فروخت. قیمت پیشنهادی برای نفت آنگولا هم که بهترین جایگزین برای نفت خام ایران و ونزوئلا است، به بالاترین حد خود رسید. شرکت نفت دولتی «سونانگل» اعلام کرد یکی از محموله‌های نفت خام سنگین خود را هفته گذشته 2 دلار بالاتر از نفت برنت فروخته است که نسبت به سال گذشته ۷ دلار افزایش قیمت را نشان می‌دهد. موضوع دیگری که در روزهای اخیر درباره آن گمانه‌زنی شده، پیش‌بینی از تصمیم نهایی برخی خریداران عمده نفت ایران در قبال تحریم آمریکاست. این پیش‌بینی‌ها بیشتر درباره چین و هند مطرح می‌شود. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، در ماه‌‌های منتهی به زمان عدم تمدید معافیت نفتی کاخ سفید، روزانه نزدیک به 600 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده‌‌‌ است. حالا کارشناسان بازار انرژی دنیا می‌گویند چینی‌ها روند خریداری نفت از ایران را ادامه خواهند داد. در این‌باره دویچه‌وله گزارش داده است چینی‌ها مطمئن هستند آمریکا شرکت‌‌های چینی را که برخلاف تحریم‌‌های آمریکا اقدام به خرید نفت از ایران می‌کنند مورد مجازات قرار نخواهد داد، چراکه این شرکت‌‌های چینی، از بزرگ‌ترین خریداران نفت آمریکا نیز هستند و آمریکا نمی‌تواند خریداران نفت خود را مورد مجازات قرار دهد. در کنار این موضوع، این نکته هم قابل تامل است که برخی پالایشگاه‌های چین برای فرآوری نفت خام ایران تنظیم شده‌اند. مقام‌های پالایشگاه‌های چین می‌گویند ترکیبات شیمیایی نفت خام وارده از ایران در مقایسه با نفت سایر رقبا مثل عربستان، از کیفیت بالاتری برخوردار است.
اصرار هند بر خرید نفت ایران
هندی‌ها نیز تاکنون مواضعی گرفته‌‌اند که نشان می‌دهد مقامات این کشور به هر طریق ممکن دنبال خرید نفت از ایران هستند. هندی‌ها در سال مالی 19-  2018 نزدیک به 500 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریداری کرده‌‌‌اند. در قرارداد‌‌های اخیر ایران و هند، ایران پیشنهاد داده است حمل محموله‌‌های نفتی با هزینه ایران انجام گیرد و مدت زمان پرداخت پول این محموله‌ها نیز به صورت اقساط جدید انجام شود. هندی‌ها بر این اساس و با توجه به سرمایه‌‌گذاری بزرگی که در چابهار انجام می‌دهند، تمایل دارند همچنان به‌عنوان خریدار نفت، روابط خود با ایران را حفظ کنند. بر همین اساس روزنامه هندوستان تایمز اعلام کرد منابع آگاه گفته‌اند سوشما سوآراج، وزیر خارجه هند با مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود درباره انعطاف در تحریم‌های آمریکا علیه واردات نفتی ایران گفت‌وگو کرده اما دیپلمات ارشد آمریکایی از قبول این موضوع خودداری کرده است. افراد آگاه به این مذاکره تلفنی اظهار داشتند سوآراج در این تماس تلفنی گفت هند باید اجازه واردات نفت خام ایران را بدون زیان دیدن از تحریم‌های ثانویه آمریکا داشته باشد. وزیر خارجه هند در این تماس شرایط اقتصادی و سیاسی هند را به پمپئو توضیح داد و درخواست تخفیف قائل شدن برای این وضعیت را داشت، چرا که تأمین 5/23 میلیون تن نفت یعنی مقداری که هر ساله توسط ایران تأمین می‌شد از یک منبع جایگزین امکان‌پذیر نیست.


مانور روحانی روی توان دور زدن تحریم‌ها
در همین باره دیروز حسن روحانی در سی‌امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه کشور، درباره وضعیت فروش نفت ایران اظهار داشت: آمریکا می‌خواهد از طریق فشار به صادرات نفت ما نگذارد نفت صادر کنیم؛ برای چه نگذارد؟ برای اینکه درآمد ارزی ما را کاهش دهد. درآمد ارزی برای چه کاهش پیدا کند؟ برای اینکه نیازمندی‌‌‌هایی که ما در داخل داریم یا برای تولید یا برای کالاهای اساسی و یا برای واردات برخی محصولاتی که نیاز داریم دچار مشکل شود. پس مقابله با آمریکا یک راهش که خط مقدم است شما کارگران عزیز هستید. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده متوجه می‌شوند که صادرات نفت خود را ادامه خواهیم داد، تصریح کرد: ممکن است از یک راه درها را روی ما ببندند، اما یک باب وجود ندارد که آمریکا فشار می‌آورد تا بسته شود، بلکه هنوز ۶ در وجود دارد و ما با قدرت به صادرات نفت ادامه خواهیم داد.